۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۸۵۰۴۱
آیت الله مصباح یزدی:

طهارت روح انسان در گرو ارتباط با ولایت است/ صلوات هدیه الهی به پیامبر گرامی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آفرینش ما به وسیله ولایت پاک می شود، گفت: ما باید سعی کنیم ارتباط خود را هر چه بیشتر با این منبع حفظ کنیم و حقیقت آن را دریابیم؛ حقیقت ولایت نیز توجه و ارتباط و پیوند با آن است.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، تصریح کرد: قبل از اینکه عالم هستی خلق شود، ائمه اطهار(ع) و پیامبر گرامی اسلام به صورت نوری آفریده شده بودند و اطراف عرش الهی را احاطه کرده بودند.

وی ادامه داد: در زیارت آل یاسین نیز آمده است؛ که هیچ کار خوبی نیست که ما انجام دهیم، مگر آنکه مسبب اصلی آن انبیاء الهی باشند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: تمام مخلوقات بعدی، طفیل ائمه اطهار(ع) هستند، حتی ملائکه نیز تسبیح خدا را از آنها یاد می گیرند، قبل از عالم خلقت، عالم بالاتری است به نام عالم نور، که نور ائمه(ع) مربوط به آن عالم است.

وی ادامه داد: اولین مخلوق الهی و اشرف موجودات نور پیامبر گرامی اسلام است و این نور منشا همه خیرات و انوار عالم هستی تا روز قیامت است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به مباحثی در خصوص ضعف و صحت سند احادیث گفت: به صرف ضعیف بودن یک روایت نباید ادعا کرد که آن روایت دروغ است.

وی افزود: علامه طباطبایی نیز در مواجهه با این گونه روایت می گفتند ما نمی توانیم به دلیل ضعف راوی، ادعا کنیم که آن روایت دروغ است و چون راوی برخی اوقات دروغ می گوید نمی توان به او اعتماد کرد، نه اینکه هرچه او می گوید دروغ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: روایات ضعیف السند حجت نیست، اما نباید ادعا کرد که این گونه روایات دروغ است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی جایگاه ولایت ائمه اطهار(ع) را بسیار برجسته توصیف کرد و گفت: آفرینش ما به وسیله ولایت پاک می شود، آن کسی که ولایت را ندارد، پاکیزگی و طیب نفس ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ائمه اطهار(ع) را اشرف مخلوقات روی زمین توصیف و تصریح کرد: روح انسان با ولایت طهارت پیدا می کند و ما باید سعی کنیم ارتباط خود را هر چه بیشتر با این منبع حفظ کنیم و حقیقت آن را دریابیم؛ حقیقت ولایت نیز توجه و ارتباط و پیوند با آن است.

فضیلت صلوات فرستادن بر پیامبر

وی با اشاره به فضیلت صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد(ص) ادامه داد: صلوات دعای خداوند تبارک و تعالی و رحمت خاص الهی بر پیامبر گرامی اسلام است و بهترین ذکری است که ردخور ندارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه صلوات فرستادن موجب آمرزش گناهان و پاکیزگی نفس می شود گفت: صلوات بهترین ذکری است که اگر کسی آن را انجام دهد، قطعا مستجاب می شود، یکی از برکات آن کفاره ذنوب و گناهان انسان است.

وی اظهار داشت: اگر ما تا روز قیامت هم صلوات بفرستیم، هر روز بر درجات پیامبر گرامی اسلام افزوده می شود؛ ما از درک کنه و عمق صلوات فرستادن بر نبی و آل نبی(ص) عاجزیم، اما این قدر می دانیم که صلوات هدیه الهی به پیامبر گرامی اسلام است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: درک همین اندازه نیز برای ما انسان ها، مایه شرف، افتخار و بالاترین توفیقی است که نصیب ما می شود و باید خدا را به خاطر این توفیق بزرگ سپاسگذاری کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان، قبول شدن نماز را در گرو صلوات تشهد دانست و اظهار داشت: اگر نماز ما به برکت صلوات تشهد پذیرفته می شود، نباید چندان تعجب کنیم. /924/پ201/ج

ارسال نظرات