۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۸۹۲۲۳
معاون دبیرکل حزب الله لبنان:

دادگاه ترور حریری نه به دنبال کشف حقیقت که به دنبال تسویه حساب است

خبرگزاری رسا ـ شیخ نعیم قاسم با تاکید بر اینکه حزب الله در برابر دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان می ایستد، این دادگاه را به تسویه حساب سیاسی متهم کرد و نخست وزیر لبنان را به جست و جوی راهکاری ریشه ای برای حل و فصل بن بست موجود در این کشور فراخواند.
شيخ نعيم قاسم، جانشين سيد حسن نصر الله
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، روز گذشته در گفت و گو با روزنامه قطری الوطن با تاکید بر اینکه حزب الله در برابر دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان می ایستد؛ چرا که مطمئن است هیچ مسؤولیتی در قبال ترور وی ندارد، گفت: این دادگاه به دنبال کشف حقیقت نیست و از این مساله گذر کرده و می‌خواهد به تسویه حساب ها بپردازد.

شیخ نعیم قاسم این دادگاه را دادگاهی سیاسی خواند و از سعد حریری، نخست وزیر لبنان خواست تا برای حل و فصل بن بست موجود در این کشور راهکار ریشه ای و اساسی اتخاذ کند و تمام تلاش خود را برای دور کردن لبنان از فتنه به کار گیرد و افزود: ما خود را تسلیم دادگاه سیاسی در صورت صدور حکم فرضی علیه اعضای حزب الله نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام دیپلمات های خارجی جویای واکنش ما در صورت صدور حکم فرضی علیه ما هستند، تاکید کرد که ما از خود دفاع خواهیم کرد و گفت: واکنش های ما در قبال صدور این حکم به شرایط آن زمان بستگی دارد و سناریوهای گوناگونی در این خصوص وجود دارد ولی الان نمی توانیم با قاطعیت آنها را اعلام کنیم.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان همچنین در خصوص پرونده شاهدان دروغین دادگاه ترور حریری با تاکید بر اینکه حزب الله همواره خواهان شناخت مجرم واقعی در این روند بوده است، اظهار داشت:‌ اگر سیستم قضایی لبنان واقعا خواهان کشف حقیقت بود این پرونده را سال ها پیش می گشود.

وی با تاکید بر اینکه حزب الله قصد عقب کشیدن از دولت برای سرنگونی آن به دلیل این پرونده را ندارد، گفت: ما معتقدیم که در حکم دادگاه اتهامی علیه ما وجود ندارد و اقداماتی را برای آنکه ظلمی علیه ما صورت نگیرد، انجام داده‌ایم. در هر حال ما به عنوان حزب الله در موضع دفاعی برای مقابله با حکم فرضی این دادگاه خواهیم بود. با تنش‌های موجود در خصوص این دادگاه هر کس فکر کند که با صدور حکمی علیه حزب الله ،‌مقاومت تحت الشعاع قرار می‌گیرد، اشتباه می‌کند.

شیخ نعیم قاسم اقدام ها و فعالیت های آمریکا در منطقه خاورمیانه را همواره به هدف ایجاد اخلال و آشوب انگیزی دانست و گفت: این اقدام ها در جهت منافع ما صورت نمی گیرد و فعالیت های آمریکا در منطقه هشدار شومی برای ماست.

وی با جنگ افروزی اسراییل علیه لبنان در آینده نزدیک را به علت فشار فلسطینی ها بر دشمن صهیونیستی، نامحتمل شمرد و افزود: اسراییل به خوبی از میزان آمادگی ما برای رویارویی با هر گونه حمله ای اطلاع دارد و معادلات خود را بر اساس شکست در لبنان پایه ریزی کرده است.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان، جریان 14 مارس لبنان را پس از خروج ولید جنبلاط، رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه از آن دچار افول دانست و گفت: حزب الله به دنبال کودتا و برای تغییر نظام حاکم لبنان و یا اصلاح پیمان طایف نیست و هیچ طرحی در این زمینه ندارد.

وی پیرامون روابط لبنان و سوریه گفت: بهبود روابط لبنان و سوریه به مقدمات بیشتری نیاز دارد و مسؤولیت بزرگی بر دوش لبنان برای بهبود روابط با سوریه بعد از موج اتهام ها به دمشق قرار دارد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه در خصوص سفر اخیر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به لبنان اظهار داشت: با شور و اشتیاق بی نظیر از وی استقبال کردیم؛ چرا که احمدی نژاد نماینده دیدگاه حامی مقاومت است./981
ارسال نظرات