۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۹۲۹۴۲
در قم؛

نشست علمی تولید علم، علوم انسانی و حوزه‌های علمیه برگزار ‌شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تولید علم، علوم انسانی و حوزه‌های علمیه از سوی معاونت پژوهش جامعةالزهرا(س) برگزار ‌شد.
بانوان مبلغ، زنان مبلغ، همايش زنان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین نشست علمی تولید علم، علوم انسانی و حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز 21 آذرماه به همت دفتر نشست‌های علمی ـ تخصصی معاونت پژوهش جامعةالزهرا(س) در قم برگزار شد.

در این نشست علمی که با هدف بررسی نقش حوزه‌های علمیه در تولید علم و تحولات آن در زمینه علوم انسانی در سالن نشست‌های معاونت پژوهش جامعةالزهرا(س) برگزار می‌شد، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، مسؤول کمیته روحانیون شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام نوروزی از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه بحث پرداختند.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام پارسانیا در ابتدای سخنان خود به ویژگی‌های علوم تدریس شده در حوزه‌های علمیه همچون ادبیات، حدیث و تفسیر پرداخت و با بیان این‌که مرکزیت تمام این مباحث فقه و اصول است، گفت: تمام علوم معقول حوزه‌های علمیه در حاشیه فقه و اصول تدریس می‌شوند و تأمین‌کننده مبانی آن هستند.

وی نقش حوزه‌های علمیه را در تولید علم و اسلامی کردن علوم انسانی مورد بررسی و تأکید قرار داد و افزود: برای پرداختن به این مسأله، باید ضرورت‌های تولید و بازشناسی علوم انسانی با نگاه اسلام و رسالتی که حوزه‌های علمیه در این زمینه برعهده دارند،‌ منطبق شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خواستار آسیب‌شناسی وضع موجود علوم انسانی و موقعیت کنونی دانشگاه‌های کشور و این‌که از چه مبانی علمی تغذیه می‌کنند، شد و شاخص‌ها و ویژگی‌های دانش انسانی را بر مبنای اسلام ضروری دانست.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام نوروزی، مدیرگروه اندیشه سیاسی جامعةالزهرا‌(س) در سخنانی به الگوی توسعه اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و گفت: برای حرکت به سمت تولید دانش اسلامی، نیازمند آن هستیم که نظریه، مبانی نظری نظریه و مفاهیمی که نظریه را می‌تواند تبیین و تفهیم کند براساس پیشینه ملی، اسلامی و دینی شکل گیرد.

وی، افزود: اگر نخبگان کشور در تلاشند تا الگوی توسعه اسلامی ایرانی پیشرفت در زوایای مختلف بر مبنای اندیشه اسلامی طراحی شود به سبب اهتمام مقام معظم رهبری به این مسأله و جلسات گوناگونی است که در این زمینه برگزار کرده‌اند. /920/پ202/ص

ارسال نظرات