۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۹۴۸۹۶
عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی سیره شهدا؛

خواص قانون‌گریز مانند خوارج تنها دم از قانون می‌زنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره سیره شهدا با اشاره به اهمیت نقش خواص در راهنمایی و هدایت توده های مردم گفت: نقش خواص تا آنجا مهم است که گاهی اوقات یک سخن، یک سکوت، یک قیام، یک قعود، یک قلم و کوچکترین حرکت آنان جهت تاریخ را عوض می کند.
حجت‌الاسلام حسين جوشقانيان


حجت الاسلام حسین جوشقانیان، عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی سیره شهدا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: با وجود گذشت یک سال از فتنه 88، برخی از افراد بر تعصب و لجاجت خود پافشاری می کنند و برخی نیز با سکوت خود هنوز در مسیر باطل حرکت می کنند.

وی در ادامه افزود: هم عاشورا، هم صلح امام حسن(ع) و هم جنگ صفین به ما نشان می دهد که خواص اگر با حق همراهی نکنند سخن ولی امر به جایی نمی رسد؛ به شهادت رساندن اهل بیت(ع) در جوانی، اسارت و ظلم هایی که بر آن ها رفته است به دلیل سکوت و همراهی نکردن خواص با ایشان بوده است.

حجت الاسلام جوشقانی اظهار داشت: قرآن کریم بیش از 286 داستان عبرت آموز از پیشینیان و انبیاء برای ما مطرح کرده است، همچنین تاریخ، احادیث و روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است که در بردارنده نکات مهم و عبرت آموز است.

وی خاطر نشان کرد: تاریخ عاشورا که نمایشگر نمایشنامه فضایل قرآنی در اردوگاه امام حسین(ع) و رذایل اخلاقی در اردوگاه بنی امیه است نیز به ما گوشزد می کند که از این حوادث و وقایع عبرت آموز برای رشد و ارتقای کمالات انسانی بهره ببریم.

وی یادآور شد:‌ همچنین با مراجعه به تاریخ و نگاه به صلح تحمیلی به امام حسن مجتبی(ع) می توان دریافت که مهم ترین عامل وقوع این حوادث، کوتاهی و بی توجهی خواص اثر گذار یعنی افرادی است که با قلم، قدم و بیان خود می توانند مردم را هدایت و راهنمایی کنند.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: این بی بصیرتی و بی توجهی در هنگام رحلت رسول گرامی اسلام(ص) نیز نمود پیدا کرد و خواص بی بصیرت و ولایت گریز با کوتاهی خود تاریخ اسلام را به انحراف کشاندند.

وی تصریح کرد: در واقعه صلح امام حسن(ع) فردی مانند ابن عباس، در یک موقعیت حساس به رسالت خود عمل نکرد و امام حسن(ع) را با وجود برنامه ریزی دقیقی که داشت، تنها گذاشت و صلح را به امام حسن(ع) تحمیل کرد.

حجت الاسلام جوشقانی ادامه داد: حضرت امام حسین(ع) در سال شصت هجری، در مدینه برای هفتاد نفر از صحابه پیامبر(ص) در مورد ظلم و ستم بنی امیه و طاغوت سخنرانی کرد، اما هیچکدام حاضر نشدند امام حسین(ع) را یاری و همراهی کنند یا در روز «یوم الترویه» هیچ کس نپرسید که چرا امام حسین(ع) حج خود را رها کرده و عازم کوفه می شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش خواص در راهنمایی و هدایت توده های مردم اضافه کرد: نقش خواص تا آنجا مهم است که گاهی اوقات یک سخن، یک سکوت، یک قیام، یک قعود، یک قلم و کوچکترین حرکت آنان جهت تاریخ را عوض می کند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت:‌اگر قاضی شریح، هنگامی که هانی ابن عروه یکی از یاران امام حسین(ع) در زیر چکمه های ابن زیاد شکنجه می شد، ترس خود را زیر پا می گذاشت و بر بالای دارالحکومه واقعیت ها را بیان می کرد، می توانست مسیر تاریخ و حرکت امام حسین(ع) را عوض کند.

وی خاطر نشان کرد: عامل ترس، محبت به دنیا، نداشتن بصیرت و نداشتن معرفت دقیق باعث می شود خواص نتوانند به وظیفه خود به خوبی عمل کنند؛ گاهی اوقات نیز افراد بصیرت کلی دارند اما نمی توانند مصداق حق را تشخیص دهند و به دلیل مراجعه نکردن به کارشناسان خبره دچار انحراف از مسیر حق می شوند.

حجت الاسلام جوشقانی با اشاره به واژه عوام یادآور شد: واژه عوام با وجود آن که از نظر لغوی و اصطلاحی دارای بار منفی نیست، اما اکنون مقداری بار منفی به خود گرفته است، از این رو بهتر است به جای کلمه عوام از کلمه«توده مردم» استفاده کنیم.

وی با بیان این که توده مردم نیز دارای مسؤولیت و وظیفه هستند تأکید کرد: در بین یاران امام حسین(ع) به غیر از مسلم بن عوسجه یا حبیب بن مظاهر که جزو خواص حضرت بودند از هر قشر و گروهی دیده می‌شود و بخش قابل توجهی از آنان را اقشار سطح پایین جامعه تشکیل می دهد، اما تا آخرین لحظه با امام حسین(ع) می مانند و به تکلیف خود عمل می کنند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه سیره شهدا با بیان این که خداوند به انسان قدرت شناخت و عقل را عنایت کرده است اضافه کرد: توده مردم باید با نگاه به سیره افراد شاخص و خواص، افراد متقی و پرهیزکار و کسانی را که به حق نزدیک‌ترند بشناسند و از آنها پیروی کنند و این تشخیص سخت نیست.

وی گفت: توده مردم کسانی را که شعار قانون و خط امام سر می دهند و در مقابل قانون می‌ایستند و در صدد حذف آرا و اندیشه های حضرت امام(ره) هستند می شناسند و از آنان روی برمی‌گردانند.
 
حجت الاسلام جوشقانیان در پایان اظهار داشت: مردم، قانون‌شکنان و برهم‌زنندگان نظم و امنیت را همانند کسانی می‌دانند که قرآن بر سر نیزه ها کرده و دم از قرآن زدند./919/ت301/ع

ارسال نظرات