حوزه سفیران هدایت نماد تحول گرایی حوزههای علمیه است
حجت الاسلام محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزههای علمیه صبح امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به این که هم اکنون 48 حوزه علمیه سفیران هدایت در کشور فعال است و هم اکنون افتتاح پنجاه مدرسه نیز در حال بررسی برای صدور مجوز است، گفت: حوزههای علمیه سفیران هدایت یک چهارم حوزههای تحت پوشش مرکز مدیریت حوزههای علمیه را تشکیل میدهد.
وی حوزه علمیه سفیران هدایت را نماد تحولگرایی حوزه دانست و افزود: حوزه سفیران هدایت با آسیب شناسی، برجسته کردن نقاط قوت و حذف آسیب های حوزههای علمیه سنتی راهاندازی و طراحی شده است.
معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزههای علمیه اظهار داشت: 4700 طلبه در این مدارس تحصیل میکنند و در سال تحصیلی جدید نیز 1500 طلبه در حوزه های علمیه سفیران هدایت پذیرش خواهند شد.
وی با بیان این که حوزه های علمیه سنتی خروجی ندارد، خاطر نشان کرد: طلاب پس از گذراندن دروس در این سیستم آموزشی یا به تبلیغ دین و ارشاد مردم روی می آورند یا ادامه تحصیل می دهند، به عبارت دیگر حوزه های علمیه سفیران هدایت خروجی مشخص دارد.
حجت الاسلام نبوی با اشاره به حذف درس های کم فایده از این سیستم آموزشی یادآور شد: استفاده از آموزش های کاربردی، دروس قرآنی قرائت، تفسیر، تجوید، علوم قرآنی، علوم انسانی مورد نیاز عرصه تبلیغ، تاریخ و علوم سیاسی بخشی از مطالبی است که طلاب در این سیستم آموزشی با آن آشنا میشوند.
وی تأکید کرد: کتاب ویژه این سیستم آموزشی طراحی و تدوین شده است، همچنین انتخاب استاد و انتخاب واحد درسی از سوی طلاب، تحقیق محوری، مباحثه و توجه به اخلاق از دیگر ویژگیهای این سیستم آموزشی است.
گفتنی است، حوزههای علمیه سفیران هدایت به منظور«تربیت مبلغ جهت نشر احکام و معارف اسلامی در سطح عموم برای مناطق مورد نیاز» در حوزه علمیه قم طراحی شده است.
جوانان متعهد و دارای انگیزه الهی خدمت به دین که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند پس از قبولی در آزمون سراسری حوزه های علمیه و مصاحبه می توانند وارد این سیستم آموزشی شوند.
این افراد در مدت 5 تا 6 سال در علوم حوزوی چون صرف، نحو، منطق، بلاغت، فقه و اصول تا بالاتر از سطح لمعه رشد کرده و در مباحثی مانند تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، تاریخ و سیره حضرات معصومین(ع)، کلام اسلامی و شبهات، شناخت ادیان و فرق و شیوه های مختلف تبلیغی در حدّ نیاز یک مبلّغ دینی آموزش می بینند.
فارغ التحصیلان این مجموعه آموزشی، توانایی هایی همچون مدیریت مساجد و امامت جماعت، بیان مسائل شرعی، موعظه و تبلیغ با توجه به نیازهای منطقه ای، اداره جلسات موالید و عزاداری معصومین (ع)، برگزاری جلسات آموزش و قرائت قرآن، اداره کلاسهای دینی و عربی مدارس آموزش و پرورش، راهنمایی و هدایت جوانان و نوجوانان در امور دینی، انجام وظایف اجتماعی مربوط به روحانیون را کسب می کنند./919/پ202/ع