۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۶۴۱
حجت‌الاسلام الویری:

میراث مشترک شیعه و سنی احیا شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از میراث‌های مشترک پیروان اهل بیت(ع) با دیگر مذاهب امت اسلامی ابعاد مختلف زندگی پیامبر و سیره ایشان است که باید در جوامع اسلامی احیا شود.
حجت‌الاسلام محسن الويري


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام محسن الویری، درجمع اساتید و پژوهشگران این دانشگاه با اشاره به اهمیت توجه آثار هنری به خصوص اشعار و متون ادبی که درباره مشترکات شیعه و سنی نوشته شده است، اظهارداشت: بخشی از میراث مشترک شیعه و سنی را سروده های ادبی درباره پیامبر اکرم تشکیل می دهد که بعضاً با اقبال علما و ادبای شیعه روبرو بوده و از سوی آن ها مورد استقبال، ترجمه و حاشیه نگاری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از میراث‌های مشترک مسلمانان که باید شناسانده، احیا و زنده نگه داشت اشعار ادبی و مدح پیامبر است که می‌تواند در همگرایی مذهبی موثر باشد.

حجت‌الاسلام الویری در ادامه سخنان خود با اشاره به نمونه‌هایی از این‌گونه آثار، قصیده مشهوری به نام «الکواکب الدریه فی مدح خیرالبریه» را نمونه بارزی از این میراث مشترک دانست و ادامه داد: سراینده این قصیده 160 بیتی، فقیه، نویسنده، شاعر و ادیب پر آوازه مصری در قرن هفتم، شرف الدین ابوعبدالله محمد بن سعید بوصیری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به داستان این شاعر پر آوازه اظهارداشت: این شاعر بزرگ که عمر زیادی کرد، در مقطعی از زندگی دچار بیماری شد و به عنوان استشفا از پیامبر اکرم، عهد کرد قصیده ای برای ایشان بسراید و این کار را کرد، ولی خبری از علاج نشد تا اینکه این قصیده را سرود و بعد از آن حضرت را در خواب دید که او را نوازش کرد و او احساس بهبودی کرد.

وی افزود: در عالم خواب پیامبر بُرده­ای به او داد که وقتی بیدار شد دید عبا را بر دوش دارد، او با خودش عهد کرد که به کسی چیزی نگوید ولی همان روز وقتی به بیرون از خانه رفت، پیر طریقتی را دید که به او گفت متن آن قصیده را در اختیار من قرار بده همانی که خواندی و پیامبر تو را نوازش کرد و تو بهبود یافتی، بروز این جریان باعث شد ماجرای این خواب علنی و افشا شد و از همان روز این قصیده مورد توجه همگان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام الویری بابیان این مطلب که در این ابیات به جنبه‌های مختلفی از زندگی پیامبر اکرم(ص) اشاره شده است، ابرازداشت: شاعر این قصیده زیبا را با این بیت آغاز کرده است:
أ مِن تذکّر جیران بذی سَلَم / مزجت دمعاَ جرت من مُقله بدم

وی با اشاره به معنای این بیت که «آیا با یادآوری محبوبی که در منطقه ذی سلم است اشک چشمت را با خون آمیخته­ای؟»، تصریح کرد: این قصیده باپرداختن به ابعاددیگری از زندگی پیامبر اکرم(ص) از جمله نسب، ولادت، معجزات، قرآن، معراج، غزوات و طلب شفاعت و سرانجام مناجات با خدا به پایان می‌رسد. /920/د102/ع

ارسال نظرات