۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۳۹۳۰
امام جمعه دماوند:

زندگی حضرت فاطمه مکتب تمام عیار اخلاق و تربیت و روانشناسی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دماوند با بیان اینکه از هر سو به منشور وجود حضرت زهرا می نگریم، درس جدیدی می‌گیریم گفت: در زندگی آن حضرت یک مکتب تمام عیار اخلاق و تربیت و روانشناسی به معنای واقعی کلمه وجود دارد.
نشست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی، امام جمعه دماوند و منتخب نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان عصر روز گذشته در آخرین روز از سلسه نشست های تخصصی فاطمه شناسی در جوار حرم مطهر رضوی اظهار داشت: ما به عنوان شیعه اعتقاد داریم حضرت زهرا(س) به عنوان یک جریان وجودی از نخستین روز خلقت تا قیامت در همه ابعاد زندگی بشر جاری است و از اطراف او می توان نسبت به عظمت مقام او شناخت پیدا کرد.

وی با اشاره به سخنان حضرت رسول اکرم(ص) در خصوص شناخت حضرت زهرا(س) تصریح کرد: شناخت حضرت زهرا(س) از سه بعد ممکن است؛ به عنوان ولیة الله که یک بحث کلامی اعتقادی است، دختر رسول الله همسر ولی الله و مادر اولیاء الله که یک جریان تاریخی از روز تولد تا شهادت ایشان است و به عنوان یک دختر، همسر و مادر که بعد تربیتی اخلاقی و روانشناختی دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از هر سو به منشور وجود ایشان می نگریم، درسی جدید می گیریم خاطرنشان کرد: یک مکتب تمام عیار اخلاق و تربیت و روانشناسی به معنای واقعی کلمه در زندگی حضرت فاطمه(س) وجود دارد.
وی افزود: انسان هایی هستند که نه تنها با شخصیت که با بزرگی روح و عمق باطنی شان شناخته می شوند و ابعاد وجودی شان عمیق تر است این انسان ها بالاتر از شخص و شخصیت، شاخص و ملاک می شوند. آزار و اذیت ها و کتک خوردن ها و رنج های حضرت زهرا(س) تنها هجوم به یک شخصیت بزرگ نبود بلکه هجوم به یک شاخص بود زیرا دشمن به خوبی می دانست انسان بدون شاخص و الگو راه را گم می کند لذا در روایت امده حضرت زهرا صدیقه کبری است و بر معرفت او قرون اولی (دوران ها و زمان های انبیای گذشته) شکل گرفته است.

حجت الاسلام آقایی ابراز داشت: نبوت انبیا بر مدار معرفت حضرت زهرا(س) دائر شده است یعنی هر پیامبری، پیامبر شده، به میزان فاطمه شناسی اوست اگر پیامبر اسلام، خاتم الانبیا و اشرف الانبیاست به این دلیل است که نسبت به سایر انبیا، فاطمه شناس تر است واز این رو مقامش هم بالاتر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س)، شاخص حرکت و تبعیت و ولایت است یادآور شد: نخستین گام در شناخت حضرت، اعتراف به عجز از شناخت واقعی ایشان است، هرکه او را بشناسد گویا عظمت شب قدر را درک کرده است. نخستین منبع شناخت حضرت زهرا(س) نیز،قران کریم است که در آیات وسوره های متعدد به این مساله اشاره دارد. روایاتی که از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امام زمان(عج) وجود دارد نیز از دیگر منابع محسوب می شود.

امام جمعه دماوند، شناخت سیره پیامبر(ص) را از دیگر روش های شناخت حضرت زهرا(س) دانست و افزود: از طریق زیارات وارده نیز می توان به این شناخت دست یافت که در میان ما بسیار مورد غفلت است، از جمله زیارت روز یکشنبه.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) جز این خلقت خاکی، یک خلقت نوری هم دارند ادامه داد: نخستین اتفاق پس از رحلت رسول اکرم(ص)، از بین رفتن شاخص و علائم راه بود.

حجت الاسلام آقایی با بیان اینکه هر انسانی به صورت بالقوه قابلیت بهتر شدن را دارد تأکید کرد: فاطمه شناس ترین انسان عالم خلقت، پیامبراسلام(ص) بود؛ اینکه فرمود فاطمه(س) قلب من است یعنی بدون فاطمه(س)، نه قران و نه رسالت و نه امامت معنا ندارد ./930/پ202/ع

ارسال نظرات