۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۱۰۷۷۵

ارسال یکصد مقاله به دبیرخانه همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی

خبرگزاری رسا ـ جانشین مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: پژوهشگران علوم قرآنی و تفسیر تا سی‌ام مهرماه سال نود فرصت دارند مقالات خود را به دبیرخانه همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی ارسال کنند.
همايش ملي مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي  همايش ملي مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي  همايش ملي مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي


حجت الاسلام امیر رضا اشرفی، جانشین مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که بازشناسی و تبیین ذخایر علمی و معنوی شیعه یکی از مهمترین مسؤولیت‌های نهادها و مراکز علمی و پژوهشی است، ابراز داشت: یکی از ذخایر ارزنده جهان اسلام به ویژه شیعه، تفسیر شریف المیزان است که هنوز تمام ابعاد و زوایای آن شناخته نشده است.

وی با بیان این که استخراج و تبیین دقیق مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی (ره) در این تفسیر قیّم می‌تواند چراغی فرا راه اندیشوران مسلمان برای تدبر در قرآن و گامی برای ارتقای دانش تفسیر باشد، خاطرنشان کرد: تحقق این مهم، همت و هم‌فکری تمام قرآن‌پژوهان را طلب می‌‌کند که در این راستا گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری برخی مراکز علمی و پژوهشی، همایش ملی «مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی (ره)» را برگزار می‌کند.

دبیر علمی همایش ملی «مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی» شناسایی و تبیین مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی(ره) و بررسی رویکردهای قرآن‌پژوهان در باب مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی (ره) را از اهداف این همایش برشمرد و افزود: مبانی تفسیری و روش تفسیری علامه دو محور اصلی این همایش است.

حجت الاسلام اشرفی ماهیت تفسیر و انتظار از آن از منظر علامه، استقلال قرآن در بیان نقش و جایگاه روایات در تفسیر، جامعیت، جهانی بودن و جاودانگی معارف قرآن و نقش آن در تفسیر، تناسب و پیوستگی معنایی آیات قرآن و نقش آن در تفسیر و زبان قرآن از نگاه علامه طباطبایی و نقش آن در تفسیر را از موضوعات محور اول همایش معرفی کرد.

وی در ادامه افزود: روش تفسیر قرآن به قرآن (مفهوم‌شناسی، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های آن)، سنخ‌بندی آیات و روایات و شیوه بهره‌گیری از آنها در تفسیر، شیوه بهره‌گیری از منابع لغوی، ادبی و تاریخی در تفسیر، شیوه بهره‌گیری از منابع عقلی و تجربی در تفسیر و بررسی روش تفسیر موضوعی در المیزان از موضوعات محور روش تفسیری علامه طباطبایی است.

این محقق قرآنی سخنرانی آیت‌الله رضا استادی و آیت‌الله مصباح یزدی در موضوع همایش و برگزاری میزگرد تخصصی با حضور قرآن‌پژوهان در خصوص موضوع همایش را بخشی از برنامه های همایش عنوان و خاطرنشان کرد: پنج پیش نشست علمی در راستای موضوع همایش تا قبل از فرا رسیدن زمان همایش برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که سی‌ام مهرماه آخرین فرصت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه این همایش است، بیان داشت: تاکنون حدود صد چکیده و مقاله از محققان حوزوی و دانشگاهی دریافت شده و کار ارزیابی این چکیده‌ها و مقالات آغاز شده است.

جانشین مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه امام خمینی (ره) در پایان گفت: این همایش روز پنج‌شنبه، سیزدهم بهمن ماه مصادف با آغاز امامت حضرت ولی عصر عج برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ علاقه مندان می توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش به نشانی قم ـ بلوار امین ـ بلوار جمهوری اسلامی ـ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 2909099 ـ 0251 تماس بگیرند./921/ت302/ع

ارسال نظرات