۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۱۱۰۰۵
پیگیری‌های خبرنگار رسا؛

بن کارت کتاب طلاب در کش و قوس مرکز مدیریت و وزارت ارشاد

خبرگزاری رسا ـ باوجود گذشت سه ماه از نمایشگاه کتاب، شارژ مجدد بن کارت کتاب طلاب همچنان در کش و قوس میان مسؤولان مرکز مدیریت حوزه های علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطل مانده است.
بن کارت خريد کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از روش‌های اعلام میزان مطالعه در کشور، آمار خرید کتاب است و این روش در بسیاری از آمارهایی که از سوی مسؤولان ارائه می‌شود تاثیر‌گذار بوده است، در چند سال اخیر که قیمت کتاب به دلایل مختلف در داخل افزایش یافته، تا حدودی توانایی خرید دانشجویان و طلاب نیز به همین مناسبت کاهش داشته است، مسؤولان نیز برای حل این مشکل برنامه‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند که یکی از آن‌ها ارائه یارانه‌های کتاب به اقشار مختلف فرهنگی همچون طلاب و دانشجویان است. خوشبختانه این برنامه تا حدودی سبب شده تا اقشار کم‌درآمد بتوانند تا بخشی از نیازهای علمی و آموزشی خود را تهیه کنند.

متاسفانه این اقدام مسؤولان در طول سال برای اقشار فرهنگی کشور مشکلاتی را نیز فراهم کرده است، از جمله این که بن‌کارت‌های کتاب در دراز مدت شارژ نمی‌شود یا این که در زمان نیاز به دست آن‌ها نمی‌رسد و این اتفاق برای گروه‌های مختلف نیز رخ داده است،‌ در این میان طلاب نیز از این قاعده مستثنا نیستند و هم اکنون با گذشت حدود سه ماه از نمایشگاه کتاب بن کارت کتاب‌ آن‌ها هنوز شارژ نشده است.

چندی پیش و در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با یکی از مسؤولان مرکز مدیریت حوزه علمیه مصاحبه‌ای داشتیم که از عملی نشدن وعده مسؤولان وزارت ارشاد گلایه کرد و نسبت به عدم شارژ بن کارت کتاب طلاب انتقاد داشت. هرچند این مصاحبه به مذاق برخی مسؤولان خوش نیامد، لکن براساس وظیفه رسانه‌ای و خبری خود هرگز نسبت به این مساله کوتاه نیامده و تاکنون نیز پی‌گیر این مساله بوده و هستیم.

چند روز پیش به سراغ یکی از مسؤولان مربوطه در مرکز مدیریت حوزه علمیه رفتیم و دوباره از شارژ بن کارت کتاب طلاب سؤال کردیم که وی از عملی نشدن وعده مسؤولان وزارت ارشاد خبر داد.
 
بر این اساس خبرنگار رسا سراغ مسؤولان وزارت ارشاد رفت تا چون و چرای این موضوع را سؤال کند که پس از پیگیری‌های انجام شده، رسول موسی نژاد، سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم پاسخگوی سؤالات ما شد و اظهار داشت: مرکز مدیریت اطلاعات طلاب را دیر به ما رسانده است.

وی افزود: این که برای نمایشگاه کتاب، بن کارت طلاب شارژ نشده بود برای این است که قبل از اردیبهشت ماه کارهای اولیه شارژ بن کارت‌ها صورت گرفته بود؛ زیرا ده‌ها هزار نفر هستند که در این ایام بن کارتشان شارژ می‌شود. ولی مرکز مدیریت، اطلاعات را به ما دیر تحویل داد به همین دلیل به نمایشگاه کتاب نرسید؛ ولی مشکلی برای شارژ بن کارت سال جاری نداریم.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پاسخ به این سؤال که شارژ بن کارت‌ طلاب چه زمانی انجام می‌شود، گفت: مسؤولان مربوطه در مرکز مدیریت خودشان باید پیگیر کار باشند و تاکنون برای شارژ بن کارت در سال جاری مراجعه‌ای نداشته اند، باید آخرین لیست تایید شده را به ما تحویل بدهند تا برای وزارت خانه ارسال کنیم.

موسوی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا لیستی که مرکز مدیریت تحویل می‌دهد، مختص به حوزه علمیه قم است یا مربوط به تمامی حوزه‌های علمیه کشور است، اظهار داشت: مرکز مدیریت، لیست تمامی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور را تحویل می‌دهد؛ اما با توجه به این که مرکز مدیریت خراسان و اصفهان به صورت مستقل هستند این دو مرکز جداگانه اقدام می‌کنند،‌ همچنین مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران نیز به صورت جداگانه بن کارت کتاب‌هایشان شارژ می‌شود.

پس از پاسخ معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به سراغ حجت‌الاسلام مجید کافی امامی، مدیر کل خدماتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور رفتیم که وی در پاسخ به ادعای ارشاد قم گفت: با توجه به مستنداتی که داریم ادعای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم درست نیست.

وی افزود: در چند سال گذشته روال شارژ بن کارت کتاب از طریق نماینده معرفی شده خانه کتاب پیگیری می‌شد و در این چند سال کار خدماتی و شارژ بن کارت کتاب از همین طریق دنبال می‌شد؛ اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این خصوص مانع تراشی کرد و به همین دلیل این کار تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

حجت‌الاسلام کافی درباره امضای تفاهم نامه میان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: تفاهم نامه‌ای امضا شده که دوستان ارشاد قم به آن اشاره می‌کنند؛ دو تفاهم نامه‌ای که قرار بود یکی از این تفاهم نامه‌ها را آیت‌الله مقتدایی و دیگری را حجت‌الاسلام عماد معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه امضا کند در هر دو اشاره‌ای به بن کارت کتاب نشده است، این تفاهم نامه‌ها مربوط به بن‌های کاغذی کتاب و خرید کتاب، تهیه سی‌دی بوده است که دلیل این هم روشن است؛ زیرا وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد کتاب هدیه بدهد بازار آن در قم موجود است معنایی ندارد که این کتاب‌ها از تهران خریداری و به قم ارسال شود که این کار و تفاهم‌نامه کار ارزشمندی بود.

وی تصریح کرد: اما بن‌کارت کتاب تمامی فرآیند فنی آن از شارژ، پشتیبانی فنی و اصلاحات در تهران انجام می‌گیرد و در این خصوص در تفاهم‌نامه هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.

مدیر کل خدماتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به اصل ماجرا اشاره کرد و گفت: براساس روال گذشته ما بهمن ماه به وزارت ارشاد نامه‌ای نوشتیم و اسامی کسانی که بن کارت کتاب دارند و همچنین در نامه‌ای جداگانه کسانی که اصلا بن کارت دریافت نکرده‌اند را ارائه کردیم که مجموع آن به 60 هزار نفر رسید، پس از ارسال نامه حوزه به وزارت ارشاد، فردی به نام آقای عبادی مشاور وزیر نامه‌ای به مدیر کل ارشاد قم می‌فرستد که این اداره کل باید پیگیر بن کارت طلاب باشد که از همان زمان این اختلال در روند کار پیدا شد.

حجت‌الاسلام کافی افزود: پس از این ماجرا مدیر کل ارشاد قم به ما نامه نوشت که ما (اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم) به عنوان نماینده معرفی شدیم و شما کارهایتان را به ما ارجاع بدهید، در حالی که این ادعا جای تشکیک دارد و برای ما چنین مساله‌ای احراز نشده است و آیت الله مقتدایی هم پیگیری‌ها را به بخش ما محول کردند و ما هم نامه‌ای تنظیم کردیم و به مدیر کل ارشاد قم دادیم ولی هیچ پاسخی از طرف ایشان نگرفتیم./917/ز503/ع

ارسال نظرات