۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۶۳۱
منتشر شد؛

شماره 57 فصلنامه پژوهشی قبسات

خبرگزاری رسا ـ شماره پنجاه و هفتم فصلنامه پژوهشی قبسات از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
شماره 57 فصلنامه قبسات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نظریه رابطه سه گانه نص و معارف عقلی در آثار صدرالمتألهین در تازه‌ترین شماره فصلنامه قبسات بررسی شد.

در این شماره می خوانید: «عقاید دینی و نسبت عقل با آن از منظر قرآن و حدیث»، «مبانی تفسیری شیعه و معتزله »، «مبانی و مراحل تفسیر عرفانی قرآن کریم (با رویکردی به آرای علامه جوادی آملی)»، «روش طرح توحید در قرآن (خداپرستی یا خداشناسی)»، «بررسی نظریه (رابطه سه گانه نص و معارف عقلی) در آثار صدرالمتألهین»، «قرآن و مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در تأویل»، « بررسی آرای قرآن پژوهان غربی درباره تدوین قرآن».

عقاید دینی و نسبت عقل با آن از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش منظومه عقاید و باورهای دینی را از میان حوزه های گوناگون معرفت دینی برگزیده و پس از معرفی شاخصه های آن، نسبت عقل را با عقاید دینی از منظر قرآن و حدیث مورد بررسی قرار می دهد، تا جایگاه عقل، حدود و کارکردهای آن را در این قلمرو روشن کند.

مبانی تفسیری شیعه و معتزله

در این نوشته تلاش شده مبانی اختلافی تفسیری شیعه و معتزله که در فرایند تفسیر قرآن، اثر گذارترند، بررسی شود.
در این نوشته، نمونه هایی برای اثبات جدایی اعتقادات شیعه از معتزله ذکر شده است.

مبانی و مراحل تفسیر عرفانی قرآن کریم (با رویکردی به آرای علامه جوادی آملی)

در این مقاله به مبانی وجود شناختی، معرفت شناختی، زبان شناختی و غایت شناسی اشاره شده است. فهم و تفسیرعرفانی قرآن کریم، مقدمات علمی و عملی، شروط فکری و روحی، روش هماهنگ با حقایق و حیانی و عقل سلیم و قطعی لازم دارد و به صورت یک فرایند و در مراحل خاصی شکل می گیرد که در این مقاله به آنها اشاراتی شده است.

روش طرح توحید در قرآن (خداپرستی یا خداشناسی)

رویکرد اصلی بحث این نوشتار، توجه به کشف روش با عنایت به سیر ترتیب نزول سوره ها است. در این مقاله عنوان شده است که به نظر می رسد قرآن با محوریت توحید پرستش، به مقوله خدا پرداخته و با رویکردی تربیتی مباحث توحیدی را پیگیری نموده است.

بررسی نظریه(رابطه سه گانه نص و معارف عقلی) در آثار صدرالمتألهین

این نوشتار بر این مدعاست که صدرالمتألهین در نوع رابطه ای که بین نص و معارف عقلی جست وحو می کند، نوعی روش نیمه پنهان در بهره برداری از نص دینی (آیات و روایات)، از خود به جای گذارده است.

قرآن و مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در تأویل

مؤلف این مقاله، در صدد است دلالت آیات قرآن و به خصوص آیه (و الراسخون فی العلم) بر علم و به تأویل اهل بیت علیهم السلام را اثبات کرده و به ادله و شبهات کسانی که دلالت آیه مذکور بر مدعا را نپذیرفته اند، پاسخ دهد.

بررسی آرای قرآن پژوهان غربی درباره تدوین قرآن

از بررسی آرای قرآن پژوهان غربی (1860-1977) چهار دیدگاه متفاوت درباره زمان تدوین قرآن به دست می آید: در عهد پیامبر صلی الله علیه و آله، عصر عثمان، در دوران خلافت عبدالملک به دستور حجاج بن یوسف و آغاز قرن سوم.

شماره پنجاه و هفتم فصلنامه پژوهشی قبسات به صاحب امتیازی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد در 176 صفحه با قیمت 2500 تومان منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات