۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۱۴۳۷۳
استاد حوزه علمیه:

افزایش تعداد اساتید راهنما و مشاور به بهسازی پایان‌نامه‌های حوزوی کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی با بیان اینکه پایان‌نامه‌های حوزوی باید جلوه‌گر نوآوری و خلاقیت باشد، ادامه داد: متاسفانه امروز پایان نامه نویسی بیشتر به سمت گردآوری پیش می‌رود.
هاشمي تنکابني


حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی، محقق حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه علوم دینی بیان داشت: پژوهش یک بررسی دقیق است که با جمع آوری مطالب نتیجه‌ای جدید را رقم زند. پژوهش در صدد است تا با مطالعه نو به نو، رویکردی جدید از مطالب ارائه دهد و با یاری گیری از خلاقیت، مشکلی را حل کند.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به اینکه امروز نظریه پردازی مورد تاکید مقام معظم رهبری مهجور واقع شده است، گفت: مساله تفکر باید جدی گرفته شود و با سرمایه گذاری بر آن در تمامی سطوح، اثر‌گذاری را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه پاسخ‌های صحیح نیازمند صورت گرفتن پژوهش‌های دقیق دینی است، گفت: پایان نامه نویسی، پژوهشی عمیق و سازمان یافته است و در مجامع علمی، رساله نویسی تلاش دارد تا خلاقیت دانش پژوه را بارور کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طرح جدید درانداختن و ارائه نظریات نو باید در پایان نامه های حوزوی جلوه گر شود، ادامه داد: متاسفانه امروز پایان نامه نویسی بیشتر به سمت گردآوری پیش می‌رود.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه پایان نامه نویسی در صورتی که با هدایت‌های گام به گام اساتید راهنما و مشاور همراه باشد، نقش فراوانی در رشد طلاب دارد، گفت: بیان نکته ها، طرح نقدها، اصلاحات و بیان شیوه طرح ورود و خروج به موضوعات از سوی اساتید در ضمن پایان نامه، طلاب را به صورت عملی با تحقیق درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه، اساتید مشاور و راهنما وقت کافی برای انجام وظایف محوله ندارند، گفت: پشنهاد می شود تا تعداد اساتید مشاور و راهنما در حوزه علمیه افرایش یابد و به چند استاد خاص اختصاص نیابد تا طلاب بتوانند آزادی عمل بیشتری در انتخاب اساتید داشته باشند.

پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: امروز تعداد افراد صاحب نظر در حوزه علمیه کم نیستند که شایسته است مسؤولان از قابلیت های آنها به شیوه درست و صحیح استفاده کنند.

وی تخصصی شدن حوزه مشاوره و راهنمایی پایان نامه از سوی اساتید را خواستار شد و گفت: تخصصی شدن فعالیت های انجام شده علمی به اساتید کمک می کند تا طلاب علاوه بر آموزش قابلیت های فنی و روشی، در ماهیت بحث هم از اساتید استفاده کنند.

این محقق علوم اسلامی گفت: اولویت در تحقیق دینی باید نظریه پردازی و درانداختن مطالب علمی جدید باشد، اگرچه نباید فراموش کرد که مقدمه نوآوری، جمع آوری اطلاعات است. /909/ت303/ع

ارسال نظرات