۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۷۵۷۲
عالم برجسته شیعه در لبنان:

میراث اهل بیت توحید محض است و با خرافه پرستی سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه شهر بیروت خرافه پرستی را یکی از بزرگ ترین خطرها در مناسبت های اسلامی دانست و میراث اهل بیت را توحید محض و مخالف با خرافه پرستی و زیاده روی برشمرد.
سيد علي فضل الله
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی فضل الله، خطیب جمعه شهر بیروت، روز گذشته در دیدار با جمعی از سخنرانان و خطیبان حسینی به تبیین مفاهیم عاشورایی و مسؤولیت عالمان در احیای آنها پرداخت و گفت: ما باید بنا بر مسؤولیت اسلامی خود به بزرگداشت این ایام بپردازیم و با ادای احترام به امام حسین(ع) و شهیدان کربلا، محبت خود را به ایشان نمایان سازیم.

وی خرافه پرستی را یکی از خطرهای بزرگی دانست که مناسبت های اسلامی و به ویژه محرم را تهدید می کند و افزود: خرافه پرستی و زیاده روی به بهانه پاسداری از میراث اهل بیت تهدیدی علیه مناسبت های اسلامی است؛ چراکه میراث اهل بیت، توحید محض و بی غل و غش است که به هیچ وجه با رویکرد خرافه پرستان و اصحاب غلو که ویرانگر نام اسلام است، جور در نمی آید.

سید علی فضل الله خرافه پرستی و افراطی گری را موجب تخریب چهره اسلام دانست و گفت: هرگونه عمل یا سخنی که عاشورا را از اصالت اسلامی اش دور سازد و آن را جنبشی اصلاحی در درون امت نشمارد و بکوشد که این جنبش را در چارچوب تنگ مذهبی گری و فرقه گرایی یا به شیوه ای خرافی یا طایفه ای تفسیر کند، خیانتی به راه اسلام است و جنایتی در حق امت.

وی با تاکید بر اینکه فصل عاشورا باید فصل وحدت اسلامی و پرداختن به مشکلات امت باشد، افزود: در این فصل باید با تشخیص درد و بیماری به دنبال دوا و تیمار بود و این نکته را بر همگان آشکار ساخت که دشمنان از راه تعصب های مذهبی و کینه توزی های ما نسبت به یکدیگر به جهان اسلام نفوذ کرده است.

این شخصیت برجسته شیعه لبنان، پاسداری از جهان اسلام تنها از راه وحدت اسلامی میسر دانست و گفت: وحدت اسلامی به این معناست که امت اسلام همچون گروهک هایی جداگانه با یکدیگر رفتار نکنند و امت یکپارچه ای باشند که در راه خداوند و اطاعت از او می کوشند و در چارچوبی واحد پیش می روند که همانا پاسداری از اسلام در سطح بین المللی است.

وی خطبای مساجد و تمامی مسؤولان فرهنگی و فکری را در این ایام به تمرکز بر مفهوم هجرت فراخواند و افزود: از هفته آینده سال هجری جدید آغاز می شود و شایسته است که معانی هجرت مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه پیامبر اسلام از این راه به دنبال حمایت از اسلام و استوار ساختن ستون های آن در زمین بود و عاشورا نیز برآمده از همین معناست؛ چراکه جنبشی است در حمایت از اسلام در بستر زمان.

گفتنی است که مراسم سوگوری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از روز شنبه آینده، همه روزه در مسجد امامین الحسنین(ع) در منطقه حاره حریک در حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه برگزار خواهد شد./981/ب902/گ
ارسال نظرات