۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۷
کد خبر: ۱۱۸۰۷۰
آیت‌الله استادی:

هیچ عالم شیعی زیر بار انتخابی بودن امام نمی‌رود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که هیچ عالم شیعی زیر بار انتخابی بودن امام نمی‌رود، گفت: خصوصیت دیگری بر امام مترتب است و آن این‌که امام از طرف خداوند متعال منصوب شود و امامت انتصابی است نه انتخابی.
آيت الله استادي سخنران مراسم راهپيمايي قيام خونين 15 خرداد در قم آيت الله استادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی شامگاه پنجشنبه دهم آذرماه و در ششمین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین‌‌(ع) در حسینیه شهدای قم با ضروری خواندن تبیین مسأله امامت در مجالس عزاداری سیدالشهدا‌(ع)، خواستار بحث منطقی و استدلالی درباره امامت بدون اهانت به هیچ یک از مذاهب اسلامی شد.
 
وی با یادآوری ویژگی‌های امام، علم گسترده، ولایت تکوینی و تصرف در جهان، عصمت از گناه و اشتباه و ارتباط با عالم غیب را از جمله‌ این ویژگی‌ها برشمرد و با بیان این‌که همه ویژگی‌های پیامبر غیر از وحی در امام وجود دارد، گفت: امام در مکتب اهل بیت‌(ع) باید افضل امت باشد.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که افضل تابع غیر افضل باشد و معنی ندارد در امتی کسی که از همه بالاتر است، تابع دیگران باشد.
 
وی انتصاب را دیگر ویژگی برجسته امام عنوان کرد و گفت: از آنجا که امام باید معصوم باشد، اما عصمت برای مردم قابل تشخیص نیست، خصوصیت دیگری بر امام مترتب است و آن این‌که امام از طرف خداوند متعال منصوب شود و امامت انتصابی است نه انتخابی.
 
آیت‌الله استادی با بیان این‌که هیچ عالم شیعی زیر بار انتخابی بودن امام نمی‌رود، افزود: امامت با دارا بودن ویژگی‌های مختلف در مکتب اهل بیت‌(ع) نه انتخابی و نه کنار زدنی است که اگر همه مردم جمع شوند و بگویند ما این امام را نمی‌خواهیم، امام از مقام امامت کنار گذاشته نمی‌شود.
 
وی همچنین با بیان این‌که امامت ادامه پیامبری، اما بدون وحی است، ضعف و استعفا در امامت را بدون معنی دانست و گفت: خصوصیت ملموس امامت مسأله سن است به طوری که سه امام شیعیان در خردسالی به مقام امامت رسیدند و امام زمان‌(عج) نیز در پنج سالگی امام شدند.
 
این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توصیه‌های اخلاقی پرداخت و با اشاره به روایتی از امام علی‌(ع) با این مضمون که «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای دیگران نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند»، نسبت به عدم رعایت این سخن در جامعه اعتراض کرد.
 
وی ادامه داد: متأسفانه یک حزب یا گروه، کارهایی را که در مسایل سیاسی از سوی یک حزب و گروه دیگر سر می‌زند زشت می‌پندارد، اما خود آن کارها را انجام می‌دهد و برخی روزنامه‌ها نیز آنچه خود می‌نویسند زشت نمی‌دانند، اما اگر همان جملات را روزنامه دیگری بنویسد زشت می‌دانند و اعتراض می‌کنند.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تا زمانی که آنچه برای خود می‌پسندیم برای دیگران نپسندیم و آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران بپسندیم و تا وقتی چنین مشکلاتی در جامعه و بین مردم حاکم است، جامعه اسلامی نمی‌شود. /920/پ202/ج

ارسال نظرات