۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۲۱۴۸۸
خطیب جمعه کاظمین:

وقایع پس از رحلت پیامبر به تفکر و بازنگری اساسی نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه کاظمین تاکید کرد که مسلمانان باید وقایع پس از رحلت پیامبر (ص) را به دقت مورد بررسی و بازنگری قرار دهند.
شيخ جلال الدين صغير خطيب جمعه کاظمين
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، خطیب جمعه کاظمین در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد براثا برگزار شد به حوادث پس از ارتحال پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: سوال مهمی که در این باره وجود دارد اینست که چرا امت اسلامی پس از ارتحال پیامبر (ص) به گونه ای عمل می کند که گویی اتفاق خاصی نیافتاده و با وجود اینکه پیکر پیامبر (ص) همچنان در منزل است، بزرگان قوم به سوی سقیفه می روند و تا هنگامی که به قصد و هدف خود نرسند از سقیفه خارج نمی شوند. چرا عمر بن خطاب که بارها قرآن را تلاوت کرده نسبت به وفات پیامبر (ص) ابراز شک و تردید می کند و مردم را نسبت به سخن گفتن در این زمینه تهدید می کند؟

وی افزود: عمر بن خطاب در این زمینه از لغت یهود استفاده کرد که اعتقاد داشتند حضرت موسی (ع) نمرده و به زودی به جهان بازخواهد گشت، آیا عمر بن خطاب ساده ترین مسائل عقیدتی را نمی داند یا پشت پرده ای در این اظهار نظر وجود دارد؟ به نظر نمی رسد که مسائل به این سادگی باشند، لیکن متاسفانه مورخان و نویسندگان نسبت به این مساله به راحتی می گذرند و به عمق مساله نمی پردازند.

حجت الاسلام صغیر تصریح کرد: هنگامی که بخاری و برخی صحابه به رخ دادن مسائلی پس از ارتحال پیامبر (ص) اشاره کرده و تاکید می کنند که برخی پس از وفات حضرت محمد (ص) منقلب شده و چه اقداماتی انجام داده اند، از چه کسی و چه مساله ای سخن می گویند؟ این واژه ها باید احساسات محققان و داوطلبان رهایی از طایفه گری را مورد توجه قرار داده و به بررسی دقیق این حوادث بپردازند.

خطیب جمعه کاظمین از بی اعتنایی پژوهشگران و محققان درباره حوادث پس از رحلت رسول اکرم (ص) انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از محققان و نویسندگان نسبت به حوادث آن دوران توجه ویژه ای نداشته و نمی خواهند با دیدی واقع بینانه به این مساله بنگرند. اتفاقاتی که پس از درگذشت حضرت محمد (ص) رخ داد با آنچه نویسندگان و مورخان درباره صحابه ای که در سقیفه جمع شدند کاملا مغایر است. به واقع چگونه است که فردی که از سوی رسول خدا (ص) طرد و مهدور الدم اعلام شده است باید در سقیفه حضور یابد و به عنوان سخنگوی مهاجرین به سخنرانی بپردازد.

وی با بیان اینکه قصد توهین به فردی را ندارد، تاکید کرد: ما نمی خواهیم ساده و کم عقل قلمداد شویم و اعلام کنیم که همه چیز میان صحابه و پیامبر (ع) عالی بوده است، بلکه باید نسبت به مسائل گوناگونی که در آن زمان رخ داد توجه کرد و به این مساله بیاندیشیم که چرا فردی که حضرت محمد (ص) افرادی که در خانه ایشان بودند و به تنازع می پرداختند را اخراج کرد. کسانی که مطیع پیامبر (ص) بودند باید ساده ترین خواسته ایشان که تهیه قلم و دوات بود را فراهم می کردند، اما بخاری بلافاصله پس از این جمله تاکید می کند که نزاع میان صاحبه درگرفت.

شیخ جلال الدین صغیر ادامه داد: رسول خدا (ص) می خواست امر بسیار مهم و مژده ای بزرگ را به مسلمانان خبر دهد تا از گمراهی در امان باشند، ولی برخی از افراد که در آن مکان حضور داشتند به نزاع و درگیری پرداخته و اجازه ندادند تا آخرین خواسته پیامبر (ص) محقق شود. ظلم های فراوانی در حق پیامبر اکرم (ص) انجام گرفت و اعتقاد دارم که باید توجه ویژه ای به تاریخ شود.

وی با اشاره به انحراف تاریخ از سوی برخی نویسندگان و مورخان بیان داشت: تاریخ اسلام مورد تحریف بسیار فراوانی قرار گرفته و حقایق در اختیار نسل های آینده قرار نگرفته اند، هم اکنون نیز شاهد این مساله هستیم به گونه ای که خبرهای جهان با انگیزه های سیاسی مورد تحریف واقع شده و همانگونه که خبرهای تاریخ صدر اسلام دچار تحریف شده و به عنوان تاریخ به ما رسیده اند، حوادث کنونی تحریف یافته نیز به عنوان تاریخی سراسر دروغ به نسل های آینده خواهد رسید.

صغیر خاطر نشان ساخت: کسانی که تحریف در تاریخ اسلامی را باور ندارند باید به این نکته توجه داشته باشند که ابوهریره که از او به عنوان شیخ الحدیث یاد می کنند، روایت کرده که دو چشمه را از پیامبر اکرم (ص) فراگرفته است که اگر چشمه دومی را بازگو کند، گردنش قطع خواهد شد.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به حماسه ملت در اربعین حسینی یاد کرد و گفت: حماسه بزرگی که ملت عراق در اربعین حسینی به عرضه ظهور گذاشت در هیچ ملت و هیچ تاریخی دیده نشده است، این حماسه بزرگ که با پیاده روی میلیون ها عزادار حسینی صورت گرفت باید به دور از مسائل و انگیزه های سیاسی مورد تحلیل و بررسی دقیقی قرار گیرد.

وی افزود: پیاده روی بیش از 17 میلیون عزادار حسینی با وجود آگاهی از خطرات و چالش هایی که در این راه وجود دارد مایه افتخار است و باید به کینه توزان و جاهلان بگویم که هر چه دوست دارید بگویید اما مطمئنا نمی توانید این مساله را انکار کنید این افراد تنها زائر نیستند، بلکه عاشقانی هستند که با دل و جان به سوی کربلا روانه شده و تنها قصد زیارت نداشتند.

شیخ جلال الدین صغیر تاکید کرد: شهدای بطحاء، بصره و سایر مناطقی که مورد تجاوز تروریستی قرار گرفتند کاملا می دانستند که مرگ در انتظار آنان است و وحشی های تکفیری می خواهند که عزاداران را به خاک و خون بکشند، اما آنان به امام خود اقتدا کرده و همانگونه که منادی در کربلا فریاد زد که کاروان در راه است و مرگ نیز به همراه آنان در حرکت است، آنان نیز راهی که مرگ در آن قرار دارد را در پیش گرفتند تا عزت و کرامتی که امام حسین (ع) به آنان اعطا کرده است را بدست آوردند و تاکید دارند اگر حسین (ع) به سوی مرگ می روند آنان نیز به سوی مرگ می روند تا راه امام خود را ادامه دهند.

خطیب جمعه کاظمین از شیوه های مختلف فداکاری شیعیان سخن گفت و تصریح کرد: فداکاری های شیعیان و ملت عراق غیرقابل توصیف است و آنان توانستند بر همه تلاش های دشمنان و بیگانگان برای دور ساختنشان از عشق به اهل بیت (ع) فائق آیند. آیا خانواده هایی که با نوزادارن خود به سوی کربلا پیاده روی کردند و ده ها پیرمرد همانند حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم که با وجود سن بالا عزم خود را جزم کرده و راهی حرم امام حسین (ع) شده اند، مجبور به تن دادن به این اقدام شده اند یا با عشق و علاقه خاصی که دارند با پای پیاده و در این هوای سرد روانه کربلا شده اند.

وی به بروز برخی از معجزات در مراسم پیاده روی اربعین حسینی اشاره کرد و ادامه داد: شفای دختر 18 ساله لالی که بر اثر حادثه ای از سخن گفتن محروم شده بود و با فریاد یا حسین (ع) سلامتی خود را بدست آورد یکی از چندین معجزه عزاداری حسینی بود. عزاداران و عاشقان حسینی از این عشق به شور آمده و حاضر نیستند طعم این شهد را با هر چیز دیگری عوض کنند. فردی که پدر و برادر خود را در انفجار بطحاء از دست داده بود پس از گریه و زاری به سوی حرم امام حسین (ع) به راه افتاد تا نشان دهد که عزای حسینی از عزای پدر و برادر مهم تر است.

حجت الاسلام صغیر از پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی تجلیل کرد و اظهار داشت: آیت الله وحید خراسانی در پیامی از حماسه ملت عراق تشکر کرده و تاکید کرد که شیعیان عراق توانستند زیارت امام حسین (ع) را به بهترین و کامل ترین وجه ممکن انجام داده و با پذیرش همه خطرهای پیش رو نشان دادند که اگر در روز عاشورا حضور داشتند به دعوت اباعبدالله (ع) لبیک می گفتند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی درباره فداکاری نظامی سنی در راه امام حسین (ع) خاطر نشان ساخت: تجلیل از شهید نزهان الجبوری که جان خود را در راه نجات عزاداران حسینی از دست داد از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما چرا به نظامی شیعه ای که به شیوه ای مشابه در این حادثه به شهادت نرسید بی توجهی می شود؟ صدها تن از نظامیان شیعه در سراسر عراق به چنین اقداماتی دست می زنند و به شهادت می رسند، لیکن متاسفانه به این شهدا توجه خاصی نمی شود و هیچ کدام از شهرستان ها به جانفشانی نیروهای امنیتی شیعه تقدیر نمی کنند.

خطیب جمعه کاظمین از بازداشت عوامل انفجار انتحاری در بطحاء خبر داد و تاکید کرد: نیروهای امنیتی توانستند امام مسجدی که فتوای جواز انفجار انتحاری علیه زائران حسینی را صادر کرده است را بازداشت کنند، 57 عزادار در این جنایت به شهادت رسیده و ملعون انتحاری نیز به درک واصل شد، اما مساله مهم اینست که چگونه می توانیم در برابر چنین اقداماتی ایستادگی کرد. فتوای این عالم وهابی تنها به این جانی اختصاص نداشت، بلکه ده ها تن که در مسجد حضور می یابند تحت تاثیر اندیشه های افراطی این شیخ جنایت کار قرار می گیرند.

وی در بخش پایانی خطبه های خود با تاکید بر اینکه برگزاری همایش ملی نمی تواند بحران کنونی در عراق را حل و فصل کند، بیان داشت: اگر سیاستمداران گمان می کنند که برگزاری چنین همایشی می تواند به بحران سیاسی کنونی پایان دهد باید بگویم که سخت در اشتباه هستند. مشکلات کشور با برگزاری چنین نشستی پایان نمی پذیرد و حتی ممکن است بر وخامت این مشکلات بیافزاید./980/ب911/گ
ارسال نظرات