۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۳۰۴۹۱
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد؛

شماره 19 خبرنامه حکمت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ نوزدهمین شماره خبرنامه حکمت اسلامی به همت مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد.
شماره 19 خبرنامه حکمت اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خبرنامه حکمت اسلامی در تازه‌ترین شماره خود به سومین بخش از مصاحبه خود با آیت‌الله احمد بهشتی درباره جایگاه شناسی حکمت اسلامی پرداخته است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در بخشی از سخن نخست آورده است: باید توجه داشت که بحث‌های علمی و تخصصی در محافل علمی و تخصصی مطرح شود و باید از کشاندن برخی مباحث به محیط‌های عمومی و اجتماعی به ویژه رسانه‌ها به شدت پرهیز نمود.

سخن نخست، جایگاه شناسی حکمت اسلامی با آیت‌الله احمد بهشتی، گزارشی از میزگرد علمی رابطه نفس و بدن، برنامه‌ها و رویکردهای گروه علمی فلسفه در مصاحبه با مدیر گروه فلسفه اخلاق حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح و اخبار علمی فرهنگی مجمع عالی از جمله بخش‌هایی است که در این شماره خبرنامه حکمت اسلامی آمده است.

در بخشی از مصاحبه آیت‌الله بهشتی درباره موضوع جایگاه شناسی حکمت اسلامی، می‌خوانیم؛ «یک بحث راجع به فلسفه مطلق و یک بحث هم راجع به فلسفه مضاف؛ بلکه فلسفه‌های مضاف است. ما منکر خدمات مرحوم علامه به فلسفه نیستیم، مثالی هم که در مورد ادراکات، به خصوص ادراکات اعتباری زده شد انصافا در بیانات علامه طباطبایی نوآوری است، در عین حال من می‌گویم این خود حکمت متعالیه است که پویندگی دارد، اگر قدری به این فلسفه عنایت کنیم خودش پویندگی دارد؛ من گاهی به قبض و بسط تعبیر کردم؛ یعنی در بیانات ملاصدرا خودش یک جاهایی قبض می‌شود، ولی برای بسطش زمینه دارد، علامه طباطبایی جاهایی را که خود ملاصدرا جمعش کرده، ایشان بسطش می‌دهد؛ مثل مسئله ادراکات یا بعضی مسایل دیگری که در جاهای دیگر در بیان صدرالمتألهین آن طور که باید حلاجی شود نشده؛ ولی علامه طباطبایی با توجه به مبانی خود حکمت متعالیه آنها را حلاجی می‌کند، بله اینها وجود دارد؛ ولی به نظر می‌رسد که یک تحول به معنای تام و تمام صورت نگرفته باشد، و شاید علتش این است که ما نفوس شیّقه کم داریم، و کاری برای پیدا کردن نفوس شیّقه و حرکت آنها به سمت قلّه بلندتر نکردیم؛ ‌به هر حال نمی‌توان گفت حکمت متعالیه حرف آخر است.»

همچنین در بخشی از گزارش میزگرد علمی رابطه نفس و بدن آمده است؛ آیت‌الله غروی: بنده بهترین دیدگاه را درکیفیت ارتباط نفس و بدن، دیدگاه صدرالمتألهین می‌دانم و اعتقادم این است که بسیاری از مشکلات مباحث علمی با این دیدگاه قابل جواب است. حجت‌الاسلام و المسلمین شیروانی: به عقیده ما حقیقت این است که انسان بدن مادی صرف نیست؛ بلکه واقعیت بنیادین وجود انسان روح است. روح است که بر کل سیستم بدن سیطره دارد و آنها را هدایت می‌کند. آیت الله فیاضی؛ آخوند معتقد است که همه نفوس در ابتدای پیدایش از یک نوع است، ولی ما معتقدیم ارواح انسان‌ها در همان ابتدای پیدایش با هم فرق دارد زیرا خدای خالق، آینده بنده را می‌دیده که من چه چیزهایی را انتخاب می‌کنم، روح من را طوری خلق کرده که آن انتخاب‌ها برای من آسان باشد.»

در بخش برنامه‌ها و رویکردهای گروه علمی فلسفه اخلاق، در مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح، با اهداف مجمع عالی حکمت اسلامی از تشکیل این گروه آشنا می‌شویم، در بخشی از آن می خوانیم: «مجمع عالی حکمت اسلامی در راستای اهداف کلی خود و به منظور ارتقای سطح پژوهش‌های تخصصی و نقد و بررسی نظریات و نیز نظریه‌پردازی در حوزه‌های گوناگون و شاخه‌های علوم فلسفی و عقلی، گروه‌های علمی جداگانه‌ای تشکیل داد تا بتواند مباحث مربوط به هر شاخه را به صورت تخصصی‌تر پیگیری کند.»

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ضرورت و نتایج فلسفه اخلاق را در شرایط کنونی چگونه می‌بینید، گفت: فلسفه اخلاق مبانی اخلاقی را مورد بررسی عقلی و استدلالی قرار می‌دهد و به پرسش هایی از این قبیل پاسخ می‌دهد، خوب و بد و باید و نباید به چه معنا هستند؟ چه معیاری برای تعیین ارزش‌های اخلاقی وجود دارد؟ اخلاق مطلق است یا نسبی؟ ارزش‌های اخلاقی واقعیت دارند یا نه؟ و نسبت اخلاق با دین چیست؟ از مهمترین مظاهر تهاجم فرهنگی بر ضد جامعه اسلامی ما تخریب مبانی ارزش‌های اسلامی است که چندی است از سوی دشمن به طور برنامه ریزی شده پی‌گیری می‌شود و از جمله به صورت شبهاتی درباره مسایلی که گفتیم طرح و ترویج می‌شود، دفاع از ارزش‌های اسلامی نیازمند پاسخگویی علمی و دقیق به این گونه شبهات است و بدین ترتیب، امروز از مهم‌ترین جبهه‌هایی که باید در آن جنگید، جبهه ارزش‌ها است که سنگرهای آن در فلسفه اخلاق قرار دارد.

نوزدهمین شماره خبرنامه مجمع عالی حکمت اسلامی به صاحب امتیازی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در 44 صفحه منتشر شده است./927/ن602/ق
ارسال نظرات