۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۵۹۹۲
بعد ازظهر امروز صورت می گیرد؛

اعزام گروه استهلال ماه شوال به ارتفاعات آلاشت

خبرگزاری رسا ـ مدیر رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی (ره) با اشاره به این که ستاد استهلال ماه شوال بعد از ظهر امروز به ارتفاعات آلاشت اعزام می شوند، ادامه داد: خوشبختانه وضعیت جوی این منطقه برای رؤیت مناسب است.
استهلال ماه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سوادکوه، موسی فرهادی، مدیر رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی آلاشت، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که ستاد استهلال ماه شوال بعد از ظهر امروز به ارتفاعات آلاشت اعزام می شوند، ادامه داد: خوشبختانه وضعیت جوی این منطقه برای رؤیت مناسب است.


فرهادی با بیان این که شفافیت آسمان و شرایط جوی برای گروه استهلال مناسب است، گفت: از نظر شرعی زمان لازم برای رؤیت صحیح هلال ماه بعد از غروب خورشید و در مدت کمتر از هشت دقیقه است.


وی غروب خورشید به افق آلاشت را ساعت 19 و 44 دقیقه اعلام کرد و افزود: با بررسی‌های انجام شده ماه جدید متولد شد (به مقارنه رسید) اما قابل رؤیت در زمان مورد نظر نبود.

 

مدیر رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی رؤیت هلال ماه شوال را در گرو مناسب بودن شرایط جوی در این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه امکانات لازم برای استهلال ماه وجود دارد.

 

فرهادی با بیان این که شهر آلاشت در ارتفاع دو هزارمتری از سطح دریا قرار دارد، خاطرنشان کرد: شفافیت آسمان و امکان رویت دقیق ماه و ستارگان و عدم وجود گرد و غبار از ویژگی‌های اصلی این رصدخانه است.

 

مدیر رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی (ره) آلاشت با تاکید بر این که تقریباً در هیچ کجای کشور رویت هلال بدون ابزار و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود، گفت: برای رویت هلال ماه شوال باید با ابزارهای رصدی مانند تلسکوب و دوربین‌های دوچشمی نجومی استفاده کرد.

 

وی، دستگاه ترازوی نجومی، اطاق آسمان‌نما، بانک نرم‌افزاری و کتابخانه تخصصی نجوم، سالن کنفرانس و نمایش فیلم، تلسکوپ شش اینچ بازتابی، تلسکوپ 14 اینچ بازتابی مجهز به سیستم رهیاب کامپیوتری و موتوریزه را از جمله امکانات رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی(ره) آلاشت عنوان کرد.

 

فرهادی با بیان این که گروه استهلال برای رؤیت هلال ماه رمضان و شوال هر ساله به ارتفاعات آلاشت اعزام می شوند، ادامه داد: این گروه نمایندگانی از دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران، سپاه کربلا، مرکز نجوم و شهرداری آلاشت هستند.

 

مدیر رصدخانه آلاشت سوادکوه به لزوم وجود دید مناسب برای استهلال اشاره کرد و اذعان داشت: دیدن ماه برای فرایض دینی اهمیت فراوانی دارد و ما سعی می‌کنیم با ظرفیت‌های موجود مکان مناسبی را برای استهلال انتخاب کنیم./950/ت302/ب

ارسال نظرات