۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۴۷۲۶۸
آیت‌الله استادی:

بی‌بصیرتی و عدم تشخیص صحیح بزرگ‌ترین فساد است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بی‌بصیرتی و عدم تشخیص صحیح به عنوان بزرگ‌ترین فساد یاد کرد و گفت: امام حسین‌(ع) در شرایطی قیام کرد که مردم بصیرت نداشتند و نمی‌خواستند بین حق و باطل فرق بگذارند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری شب چهارم ماه محرم که با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه شهدای قم برگزار شد به تبیین فلسفه قیام امام حسین‌(ع) پرداخت و مهم‌ترین عامل را فساد یزید، بی‌بصیرتی و عدم تشخیص مردم و بقای اسلام عنوان کرد.

 

وی با بیان این‌که امام حسین‌(ع) فرمودند «اگر کسی مانند یزید بخواهد به عنوان خلیفه مسلمانان در رأس حکومت اسلامی قرار بگیرد، از اسلام چیزی نمی‌ماند»، گفت: هدف امام حسین‌(ع) از این نهضت که به شهادت ایشان انجامید، خطری بود که از ناحیه یزید، اسلام را تهدید می‌کرد؛ امام باید برای بقای اسلام قیام می‌کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دیگر سخن امام حسین‌(ع) که فرمودند «برای اصلاح امت جدّم قیام کردم» اشاره کرد و با طرح این سؤال که امام‌(ع) مگر چه فسادی را می‌دید که فرمود قیام کردم تا امت جدّم را اصلاح کنم، اظهار داشت: مردم در زمان یزید دچار بی‌بصیرتی بودند و امام‌(ع) می‌خواست این وضعیت را اصلاح کند.

 

وی از بی‌بصیرتی و عدم تشخیص صحیح به عنوان بزرگ‌ترین فساد یاد و تصریح کرد: فسادی بالاتر از این نیست که جامعه‌ای امیرمؤمنان‌(ع) را دیده و معاویه را هم دیده باشد، اما نتواند بین آنها فرق بگذارد و کار به جایی برسد که هر جا نامی از امام‌(ع) برده می‌شود، نامی هم از معاویه برده شود.

 

آیت‌الله استادی با بیان این‌که اگر مسلمانان در یک محیط زندگی کنند که فرقی بین امام و غیرامام نگذارند، دچار بی‌بصیرتی شده‌اند، افزود: امام حسین‌(ع) در شرایطی قیام کرد که مردم بصیرت نداشتند و نمی‌خواستند بین حق و باطل فرق بگذارند؛ اگرچه می‌توانستند فرق بین حق و باطل را تشخیص دهند، اما دنیاپرستی نمی‌گذاشت.

 

وی گفت: در زمان امام حسین‌(ع) مردمی زندگی می‌کردند که نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند و مسجد می‌رفتند، اما بصیرت دینی نداشتند و بین حق و باطل فرق نمی‌گذاشتند و امروز هم کسانی در مسجدالنبی نماز می‌خوانند و دائم‌الذکرند، اما فردی بر آنها خلافت می‌کند که برای از بین بردن مردم غزه و لبنان به اسرائیل پول می‌دهد.

 

امام جمعه موقت قم با بیان این‌که امروز اگر از 300 میلیون شیعه سؤال شود، چرا امام حسین‌(ع) قیام کرد، همه پاسخ می‌دهند «برای از بین بردن یزید ظالم» و این یعنی بصیرت دینی، اظهار کرد: نهضت امام خمینی‌(ره) از ظلّ نهضت امام حسین‌(ع) بود که پیش رفت و مردم با نهضت امام حسین‌(ع) آشنا بودند برای همین از نهضت امام‌(ره) حمایت کردند.

 

وی همچنین به انحرافی که پس از رحلت پیامبر اکرم‌(ص) بین مسلمانان پیش آمد، اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم‌(ص) برای بیمه شدن آینده اسلام، عدم تحریف و بیان صحیح معارف آن، به دستور خدای متعال، اهل بیت‌(ع) را معرفی کردند و فرمودند «با تمسک جستن به قرآن و اهل بیت‌(ع) گرفتار گمراهی نمی‌شوید».

 

آیت‌الله استادی ادامه داد: مسلمانان پس از رحلت رسول خدا‌(ص) از این امتحان سربلند بیرون نیامدند و امام علی‌(ع) که قرار بود جای پیامبر(ص) بنشیند و معارف، اخلاق و احکام اسلام را بیان و آیات قرآن را تفسیر کند تا انحرافی پیش نیاید، با نقشه‌ای که برخی کشیدند، 25 سال خانه‌نشین شد و این نخستین انحراف در دین بود.

 

وی با بیان این‌که دومین انحراف پس از خلیفه دوم و به ویژه در زمان معاویه شکل گرفت و آن تبدیل شدن خلافت و امامت اسلامی به یک سلطنت بود، ابراز کرد:‌ پس از خلیفه دوم، خلافت به سلطنت تبدیل و زندگی با رفاه و گناه آمیخته شده بود و شرایطی را پیش آوردند که امام علی‌(ع) را بالای منبر لعن می‌کردند و این انحراف سال‌ها ادامه داشت. /920/پ202/ع

ارسال نظرات