۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۵۴۶۹۲

هنجارشناسی سبک زندگی دینی و تبیین سه اصل محوری

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم در همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده به تبیین هنجارشناسی سبک زندگی دینی پرداخت.
خانم علاسوند استاد حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم روز نهم بهمن‌ماه در همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، به تبیین و شرح مقاله خود با عنوان « هنجارشناسی سبک زندگی دینی؛ تبیین سه اصل محوری » پرداخت.
ادیان الهی بیش از هر حوزه دیگری به بحث سبک دینی پرداخته‌اند
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم با بیان این‌که در رشته‌های مختلف به مفهوم سبک زندگی پرداخته شده است، اظهار داشت: ادیان الهی بیش از هر حوزه دیگری به بحث سبک دینی پرداخته‌اند، با این که ما شاهد هستیم در سایر علوم در صد و پنجاه سال گذشته به این حوزه پرداخته‌اند.
وی در ادامه افزود: دست کم سه اصل محوری وجود دارد که هنجارهای متفاوتی در زندگی دین‌دارانه می‌آفریند که این اصل‌ها عبارت هستند از قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی و باور به وجود مرزبندی میان حق و باطل.
خانواده می‌تواند بهترین نهاد برای ترویج سبک دینی باشد
علاسوند با بیان این‌که خانواده نقطه کانونی در بازتولید سبک‌های زندگی است عنوان داشت: با توجه به این‌که اساسی‌ترین و اولین نهاده‌های ذهنی فرد در محیط خانواده پدید می‌آیند و رفتارها در آن درونی می‌شوند، خانواده می‌تواند بهترین نهاد برای ترویج سبک دینی باشد.
این محقق افزود: در این راستا باید بعد ایدیولوژیک و برنامه‌ساز دین فهم شود و باید اجازه داده شود تا بر اساس آن سبک‌هایی برای همه ابعاد زندگی ساخته شود.
قناعت به معنای اکتفا به کفاف است
وی پس از تبیین بحث ارجاع به اصول در سبک زندگی، به تشریح تبارشناسی سبک زندگی غربی‌ها در ارجاع به اصول پرداخت و در ادامه به تبیین اصول سه گانه در سبک زندگی پرداخت و عنوان داشت: قناعت به عنوان اولین اصل محوری در هنجارشناسی سبک زندگی دینی، به معنای اکتفا به کفاف است.
علاسوند در بیان آثار قناعت در زندگی ابراز داشت: قناعت در فرد احساس رضایت ایجاد می‌کند و با توجه به این‌که شکر یعنی «بهینه سازی نعمت و استفاده بهتر از آن چه که داریم» فرد قانع شاکر است، بنابراین قناعت یک نوع بهینه‌سازی نعمت در زندگی است و وحدت در درون فرد، انسجام در خانواده و تشکیل انسجام سیاسی در امت واحده از آثار ارزشمند قناعت است.
احساس ناخشنودی شدید در زندگی از پیامدهای نادیده انگاری اصل قناعت است
وی در ادامه به سایر آثار قناعت پرداخت و اندیشه دایم در آمال و آرزو ها، فرصت سوزی، برنامه‌سازی خیال پردازانه و متهم کردن دیگران در عدم رسیدن به اهداف را از آثار عدم رعایت قناعت در زندگی برشمرد و متلاشی شدن روح عرفانی، بی‌اهمیت شدن مقوله‌های مبتنی بر وحدت مثل خانواده و  امت مسلمان، از میان رفتن تمرکز و ناتوانی فرد، احساس ناخشنودی شدید در زندگی را از پیامدهای نادیده انگاری اصل قناعت دانست.
این محقق ادامه داد: تمایزات اسلامی تمایزات ارزش‌گرا است ولی وقتی تمایز یافتگی بر اساس ارزش‌های مادی باشد زندگی لهوی خواهد بود و اساس آن عیش و رفاه طلبی و مبنای آن باور به نظام حق و باطل است و شخص در زندگی لهوی، هوامحور می‌شود.
هوامحوری در زندگی موجب پدید آمدن انسان غیرفکور و فاقد شخصیت اخلاقی می‌شود
علاسوند در اشاره به پیامدهای نادیده انگاری اصل دوم یعنی زندگی هوامحور ابراز داشت: هوامحوری در زندگی موجب جلوگیری از تربیت ذهنی افراد و پدید آمدن انسان غیر فکور و غیر اخلاقی و فقدان شخصیت اخلاقی می‌شود و وقتی جامعه فرزندان خودشان را هوامحور بار بیاورد، دچار فقدان نیروهای لازم و کارآمد خواهد شد.
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه قم در تشریح اصل سوم عنوان داشت: انسانی که به نظام حق و باطل می‌اندیشد تجارت، شغل و فکر باطل را رها می‌کند و در عین حال از حق‌گویی و درستکاری خودداری نمی‌کند.
وی در پایان، نسبی گرایی در ارزش‌ها، آینده هراس بودن، فقدان نیرومندی قواعد اخلاقی، بازتولید نشدن ارزش‌ها در نسل آینده و پدید آمدن شکاف نسلی در حوزه ارزش‌ها را از پیامدهای نادیده انگاری عدم باور به نظام حق و باطل دانست./959/ز503/ص
ارسال نظرات