حوزه علمیه در پژوهشهای میدانی از فضای مجازی غافل نشود
حجت الاسلام تقوی ابراز داشت: تصور تسلط بر علومی همچون فلسفه و کلام و حدیث و رجال بدون پژوهش ممکن نیست و بلکه فقهای بزرگوار در هزاره گذشته با پژوهش بر کرسی زعامت و فقاهت تکیه زده اند.
منابع و سرفصل های پژوهش
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: امروز نگاه همه مراکز علمی و تحقیقاتی جهان در مسائل گوناگون به سوی تشیع و اسلام دوخته شده و نگاه جهان اسلام و تشیع به حوزه های علمیه؛ بنابر این تحقیق و پژوهش جزء لاینفک حوزه و حوزویان و مراکز علمی شیعه بوده و باید این گونه باشد که اگر غیر از این باشد معنایی جز پوچی ندارد.
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد بیان داشت: آنچه در عرصه پژوهش در حوزههای علمیه در جایگاه یک نیاز مطرح می شود رصدکردن مسائل علمی جهان و بهروز کردن پژوهشهای حوزوی است.
وی افزود: آنچه در فضای مجازی و با عنوان سؤالات یا شبهات اینترنتی از سراسر جهان مطرح می شود، می تواند در جایگاه منابع پژوهشی یا سر فصلهای پژوهشی، به عنوان مباحث میدانی و نیاز روز جامعه دیده شود و در نتیجه پژوهش در حوزه را به روز کند.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان ابراز داشت: اولویت بندی در پژوهش از ارکان اصلی محسوب می شود و نیز توجه به نوع نگاه جامعه و در ضمن عدم عدول از حقایق و واقعیت های اصلی و اساسی در مبانی اعتقادی، اخلاقی و دینی در پژوهش، و همچنین ارائه آنچه در حد کمال و اطمینان مطلق، در ذهن پژوهشگر مطابق با اصول مستند و مستدل دینی است، از راهکارهای پژوهش شمرده می شود.
تکرار در پژوهش؛ آفت پژوهش
حجت الاسلام تقوی گفت: تکرار در عرصه پژوهش و نیز گذر زمان، آفت پژوهش محسوب می شود و گاه عامل ضربه به مبانی دینی و اعتقادی است؛ از این رو پرهیز از تکرار و همچنین ایجاد نوگرائی می تواند به پژوهش قوت و قدرت ببخشد و فراگیرش کند.
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: در مسأله پژوهش آنچه امروز نیاز حوزه ها به نظر می رسد وجود مرکزی قوی، عمومی و فرا یر با امکانات مورد نیاز اعم از کتاب، اینترنت، خطوط مختلف ارتباطی با مرکز پژوهشی جهان، زبان شناسان مسلط، مراکز آموزشی برای طلاب جوان است.
وی افزود: طلاب جوان دارای مستعد فراوانی هستند که با اتکا به توان فکری و تخصصی شخصی اقدام به پژوهش می کنند که اگر آموزشهای لازم را ببینند؛ به یقین برای آینده نظام پژوهشی حوزهها کارساز خواهد بود.
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد در پایان گفت: یکی از عوامل جدی در رکود و کندی پژوهشهای نو و بکر و عدم جرأت و جسارت در ورود به آن، عدم تسلط بر زبانهای خارجی است که جای آموزش آن در حوزههای علمیه تقریبا خالی است در مباحث نوشتاری و گفتاری حتی تسلط بر زبان عربی که متداول است ضعیف است و امروزه با توجه به حضور فضای مجازی در عرصه زندگی تسلط بر زبان اعم از گفتاری و نوشتاری ضروری به نظر می رسد./933/ت301/س