۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۷۴۹۵۹
محقق و پژوهشگر حوزه:

اسلام برای انسان‌ها سبک و روش زندگی دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و محقق حوزه اخلاق اجتماعی با بیان اینکه اسلام برای انسان‌ها سبک و روش زندگی دارد، گفت: اسلام رعایت اصول و مراتب در برابر مردم را مختص مسلمانان نمی‌داند، بلکه مساله حیای من الله را بیان می‌کند.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بیاتی، محقق و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث عفت ورزی و ضرورت حیا در جامعه پرداخت و گفت: حجاب یک مقوله جدی است و در اسلام هم به آن بسیار توجه شده است، ولی یک مفاهیم پیشینی داریم، یک مفاهیم عالی و یک مفاهیم بالا دستی، این مفاهیم بالا دستی باید خوب و جدی تبیین شود.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم بالا دستی که همه مردم با آن درگیر هستند، حتی کسانی که حجاب خوبی ندارند، موضوع حیا است، وقتی سطح حیا در یک جامعه ای بالا برود و روحیه‌اش جا بیفتد یکی از مواردی که رعایت می‌شود بحث حجاب است، یعنی آنجا است که سفارش به حجاب معنا پیدا می‌کند، البته این دغدغه در بین مسوولین یا بین افرادی که سفارش می‌کنند به حجاب مثل ائمه جمعه و پدر و مادرها وجود دارد.

این کارشناس مباحث اخلاقی ابراز داشت: همه مردم، بی عفتی و بی حیایی را بد می‌دانند، اگر به خانمی که حجاب بد و زننده ای دارد بگوییم تو بی حیا هستی، این مساله را برنمی‌تابد و عکس‌العمل نشان می‌دهد، او می‌گوید شاید من با حجاب نباشم اما بی حیا نیستم، هیچ کس نیست که آلودگی به گناهان سنگینی مثل زنا را خوب بداند، وقتی ما این مفاهیم را تفکیک می‌کنیم، بهتر می‌توانیم در مورد آن‌ها صحبت یا تبلیغ کنیم و متهم به قشری گری نشویم.

حجت‌الاسلام بیاتی اظهار داشت: حجاب قشر و سطح است، یعنی رویی‌ترین سطح بحث تربیت جنسی است، اسلام برای اینکه یکی از ساحت‌های زندگی انسان که مسائل جنسی است، پوشیده نماند و انسان‌ها از آن لذت ببرند، این را قرار داده که نسل بشر باقی بماند و انسان‌ها زمانی را برای تفریح داشته باشند، ولی برای اینکه این باعث گرفتار شدن و سطحی شدن زندگی انسان‌ها و از همه مهم‌تر هدف شدن در بین مردم نشود، دستور به کنترل مسائل جنسی می‌دهد.

وی ادامه داد: کنترل و خودداری در مسائل جنسی از طریق حیا و عفاف در بین انسان‌ها اتفاق می‌افتد، یعنی بحث حجاب، عفاف و روحیه ای به نام روحیه حیا در وجود همه انسان‌ها موجود است و انسان را هدایت می‌کند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: آدم با حیا، آدم متفاوتی است، رفتار او یک آرامش در انسان ایجاد می‌کند، رفتارهای ناخوشایند و ناگهانی که موجب ناخرسندی شود از او سر نمی‌زند، آدم‌های با حیا طرفداران زیادی دارند این روحیه حیا باعث می‌شود که تمام ساحت‌های زندگی شخص اصلاح شود، در منابع دینی مساله حیا با مساله دین و ایمان همتراز دانسته شده است، اگر حیا آمد ایمان هم می‌آید و اگر حیا رفت ایمان هم می‌رود.

وی بیان داشت: خداوند در وجود همه انسان‌ها حیا را قرار داده است، از سر عقل هم هست، یعنی حیوانات دارای حیا نیستند، وقتی کودکان ما از نوزادی خارج می شوند و از لحاظ فهم و شعور انسان می‌شوند، شما می‌بینید که به سرعت قضیه حیا در آن‌ها جدی می‌شود، یک بچه چهار ساله بعضی از قسمت‌های بدن خود را می‌پوشاند بدون اینکه کسی به او بگوید.

وی در پایان اظهار داشت: اتفاقی که در اسلام می‌افتد و سبب می‌شود که ما ادعا کنیم دین اسلام مترقی است و روش و سبک زندگی دارد این است که، رعایت اصول و مراتب در برابر مردم را مختص مسلمانان نمی‌داند، بلکه همه مردم طبیعتاً حیای من الناس را دارند، اسلام مساله حیای من الله را بیان می‌کند و می‌گوید در برابر خدا هم حیا داشته باشید، اگر این امر در جامعه ای زنده شد، منجر به اصلاح جامعه می‌شود./9194/پ202/ی

ارسال نظرات