۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۷۹۶۲۷
نتیجه نظر سنجی در اروپا؛

سران فاسد جهان را بهتر بشناسید

خبرگزاری رسا ـ یکی از مدیران موسسه پژوهشی شفافیت بین المللی؛ اگرچه در کشورهائی که بحران مالی و اقتصادی شدیدتر بوده فساد نیز بیشتر است، ولی فساد در سراسر اروپا، دیده میشود.
سران اتحاديه اروپا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، پس از آنکه دولت های اروپایی با فشار آوردن بر مردم خود، تدابیر شدید ریاضت اقتصادی را بر آنان تحمیل کردند تا شاید بتوانند اقتصاد فلج شده را کمی بهبود ببخشند، پس از گذشت چند سال نتوانستند کاری از پیش ببرند.
بحران های مالی و اقتصادی شدید و عدم توانایی دولت های غربی در کنترل آن، سبب شده است که شهروندان اروپا اعتماد به دولت های خود از دست بدهند.
نتایج بدست آمده از یک نظر سنجی جدید نشان می دهد که در کشورهای اروپائی اعتماد مردم به احزاب سیاسی به پائین ترین سطح تاریخی خود رسیده و 90 درصد مردم معتقدند که سیاستمداران آنها فاسد هستند.

موسسه پژوهشی شفافیت بین المللی که این نظر سنجی را برگزار کرده می گوید: این نتایج پس از مصاحبه با افراد مختلف در 107 کشور بدست آمده است.
نکته جالب در این نظرسنجی آن است که نشان می دهد که تنها 8 درصد در اسپانیا، 13 درصد در ایتالیا و یک درصد مردم در یونان و پرتغال اعتقاد دارند که دولت برای مقابله با فساد تلاش می کند. فقط در یونان 90 درصد مردم معتقدند که احزاب سیاسی به فساد کشیده شده اند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت ها برای بازسازی اقتصاد شکننده و فلج شده خود بیش از هر چیزی به اعتماد مردم نیازمندند. بی اعتمادی مردمی، دولت ها را با چالشهای عمده ای روبرو خواهد کرد.
والنتینا ریگامونتی از مدیران موسسه پژوهشی شفافیت بین المللی، در همین خصوص گفت: اگرچه در کشورهائی که بحران مالی و اقتصادی شدیدتر بوده فساد نیز بیشتر است ولی فساد در سراسر اروپا، حتی در کشورهای شمال اروپا که تا به حال از نظر شفافیت، اعتباری به هم زده اند نیز مشاهده می شود. به گفته ریگامونتی، فساد در درجات مختلف، تمام کشورهای اروپائی را فرا گرفته است.
گفتنی است نتایج این نظر سنجی زمانی منتشر می شود که تعدادی از چهره‌ های سیاسی ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به دزدی، کلاه برداری، تقلب و گریز از مالیات متهم شده اند. پنج شنبه گذشته وزارت دادگستری ایتالیا، سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق و سناتور کنونی این کشور را به خاطر تقلب و گریز از پرداخت مالیات به مجازات حبس محکوم کرده است.
همچنین چهارشنبه گذشته، پارلمان اسپانیا نخست وزیر این کشور را به اتهام فساد و دریافت رشوه زیرمیزی از یک شرکت ساختمانی، به استیضاح کشید. ماه گذشته نخست وزیر جمهوری چک نیز به دلیل آنکه یکی از دستیارانش با رسوائی به فساد متهم شد، از سمت خود استعفا داد و در لوکزامبورگ به خاطر فساد تمام کابینه، دولت از کار برکنار شدند.
ویلیام بارتلت، تحلیل گر کالج اقتصادی لندن در خصوص فساد دولتی در اروپا گفت: فساد در اروپا به خاطر رکود اقتصادی نیست بلکه اروپا ده ها سال است که به فساد کشانده شده است و علت آنکه این روزها فساد بیشتر از پیش آشکار شده، سیاست ریاضت اقتصادی دولت ها و توجه عموم به مسئله هزینه های دولت است، که سرقت اموال مردم را سخت تر کرده و فساد را آسان تر برملا می سازد.
کشورهای حوزه یورو در هفته های اخیر شاهد برگزاری تظاهرات مردمی به خاطر اعتراض به فساد مقامات دولتی و ناتوانی دولت ها در بهبودی وضعیت بد اقتصادی بوده اند.
بر اساس گزارش موسسه پژوهشی شفافیت بین المللی، شهروندان 51 کشور معتقدند که احزاب سیاسی، فاسد ترین موسسات به شمار می روند و نیمی از پاسخ دهندگان می گویند که دولت ها در راستای منافع شرکت های بزرگ و توسط آنها اداره می شوند./1415/1409/ح

ارسال نظرات