۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۸۶۸۷۱
کارشناس حوزوی:

اسم می‌تواند به فرزندان رنگ خدایی بدهد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و مشاور فرهنگی گفت: اسم می‌تواند روی تربیت فرزندان تأثیر داشته باشد.
اسامي خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدعلی اخوان، کارشناس و مشاور فرهنگی تربیتی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اسم می‌تواند روی تربیت فرزندان تأثیر داشته باشد، اولین تأثیر تکوینی است یعنی یک اسم می‌تواند در فرزندان نور ایجاد کند یا نور را از بین ببرد، یک اسم ممکن است در فضای خانه فرشته را نازل کند و یا باعث فقر شود، این تأثیر تکوینی است.

وی ادامه داد: تأثیر دیگر نام روی فرزندان، القای غیر مستقیم است، یعنی اسم می‌تواند تأثیر مستقیم و غیر مستقیم داشته باشد، پیامبر اسلام (ص) بعد از شهادت حمزه فرمودند «حمزه سید شهیدان است، اسم فرزندانتان را حمزه بگذارید، به نظر من حمزه بهترین اسم است» وقتی بچه شما بزرگ شد و گفت چرا اسم مرا حمزه گذاشتید؟ می‌گویید چون حمزه عموی پیامبر (ص) بود که شهید شد، با این کار فرهنگ شهادت را از کودکی به بچه‌ها می‌آموزیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اسم می‌تواند به فرزندان ما رنگ خدایی و توحیدی بدهد، وقتی به فرزندمان بگوییم این اسم امامی است که به شهادت رسیده غیر از فرهنگ شهادت به او گفتمان توحید را آموخته‌ایم، می‌توانیم اسم دخترمان را الهه بگذاریم که بعداً بگوییم این اسم خدای یونانیان است و می‌توانیم فاطمه بگذاریم که بعداً بگوییم این اسم دختر پیامبر همسر امام اول و مادر امام دوم و امام سوم است.

وی افزود: تأثیر پنجمی که نام و اسم بر فرزندان دارد تأثیر الگویی است، لکم فی رسول الله اسوه، پیامبر الگوی مردم است، مثلاً اسم‌هایی که انتخاب می‌کنیم باید طوری باشد که اگر در آینده بچه پرسید محمد یعنی چی؟ بگوییم یعنی باید در آینده پا جای پای پیامبر بگذاری، این اسم‌هایی که ما می‌گذاریم یعنی داریم الگو ایجاد می‌کنیم، پیامبر (ص) می‌فرمایند «خانه ای که در آن محمد باشد خداوند به آن روزی می‌دهد و سفره برایشان پهن می‌کند، اما اگر چهار پسر داشتی یکی هم محمد نبود به من جفا کرده ای».

حجت‌الاسلام اخوان اظهار داشت: تأثیر دیگر نام اهل بیت بر فرزندان این است که این نام می‌تواند محبت اهل بیت را در دل فرزندان زیاد کند، یکی از یاران امام صادق (ع) به ایشان عرض کرد آقا من اسم‌هایی که برای فرزندانم گذاشتم اسم‌های اهل بیت است، اسم شما پدرتان و جدتان است کار درستی کرده‌ام یا نه؟ امام صادق (ع) فرمودند «هل الدین ان الحب و البغض، مگر دین غیر از محبت و بغض است».

وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمود خداوند به خاطر عشق و محبت شما به اهل بیت به شما لطف می‌کند، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «اگر کسی به خاطر علاقه به من اسم من را روی فرزندش بگذارد خدا او را خاطر این انتخاب و محبت وارد بهشت می‌کند».

این کارشناس مسائل تربیتی و فرهنگی در پایان ابراز داشت: تأثیر دیگر نام بر فرزندان کرامت است، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «در کودکی به فرزندان خود کرامت دهید، تحقیرشان نکنید و بزرگ بداریدشان، با نامی که برایشان انتخاب می‌کنید» پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «قبل از اینکه دیگران روی فرزندت اسم و لقب بگذراند تو اسم و لقب خوب روی فرزندت بگذار که بین مردم سرش را بالا بگیرد و رو سفید باشد». /9194/پ202/ن

ارسال نظرات