۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۸۷۵۴۸
در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

هشدار رییس مجلس به غرب/ شل‌دینی هنر نیست که برخی به آن افتخار کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران عضو آژانس بین‌المللی اتمی است و ان‌پی‌تی را نیز پذیرفته است که مقررات بین‌المللی برای همه کشورها در مسئله هسته‌ای است؛ بنا نیست برای ایران مقررات خاص تدوین شود، لذا رعایت این ضوابط می‌تواند معیار گفت‌وگوها باشد.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 28 مهرماه) در نطق پیش از دستور خود گفت: در باب زندگانی امام هادی (ع) آن امام همام نکات آموزنده و مهم فراوان است که به دو نکته اشارتی می‌کنم. نکته اول اینکه عصر امام هادی (ع) دوره سیاه دیکتاتوری متوکل خلیفه عباسی است که به دستور او امام را از مدینه به بغداد و از آنجا به سامرا بردند و حدود 20 سال و 9 ماه در این شهر تحت نظر بودند و در عین این فشار حکومتی امام شبکه وکلای خود را در کشورهای مختلف سامان دادند به طوری که ایران، عراق، حجاز، یمن، مصر در درون این سازمان شیعی قرار گرفتند.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از متوکل سیاست مذهبی و سیاسی خلفای عباسی ادامه سیاست مأمون بود یعنی از معتزله در برابر اهل حدیث که افراطیون عامه بودند دفاع می‌کردند، بدین جهت فضای سیاسی مساعدی برای علویان و شیعیان فراهم شد. با آمدن متوکل تنگ‌نظری‌های زمان هارون به صورت سختگیرانه‌تری در حمایت از اهل حدیث و برانگیختن آنان بر ضد معتذله و شیعه و سرکوبی جریانات مزبور با شدت هر چه بیشتر دنبال شد.

 

وی ادامه داد: ابوالفرج اصفهانی در آغاز سخن از نهضت‌های علوی که در عصر متوکل صورت می‌گرفت به برخوردهای ناهنجار وی با شیعیان و طالبی‌ها اشاره می‌کند؛ از جمله این برخوردها تخریب مقبره حضرت سیدالشهدا (ع) است که برای شرایط امروز نیز پندآموز است.

 

لاریجانی تاکید کرد: این خلیفه عباسی دستور داد مرقد مبارک امام حسین (ع) ویران و زمین آن شخم زده شده و هموار گردد تا بر روی آن زراعت شود تا هیچ اثری از مرقد ایشان وجود نداشته باشد؛ سختگیری شدیدی برای زائران امام حسین (ع) ایجاد کرد و مجازات هولناکی برای آنها وضع کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمام این اقدامات از آن جهت بود که قبر امام حسین (ع) در کربلا می‌توانست ارتباط عاطفی توده مردم را با طرز تفکر شیعی و امامی آنان تقویت کند. حتی در تاریخ نقل است یکبار متوکل تصمیم به قتل امام حسین (ع) گرفت که در همان ایام به دست ترکان کشته شد. جانشین وی نیز مرام متوکل را پیگیری کرد و نقل است که به دست حکومت وی امام مسموم و به شهادت رسید.

 

وی با اشاره به نکته آموزنده موارد مذکور گفت: اما نکته آموزنده آن است که عده‌ای از شیعیان امام حسین (ع) پس از تخریب قبر شریف علائمی تعیین کرده بودند و پس از کشته شدن متوکل به کربلا آمده و همراه افرادی از علویان و طالبیان قبر را مشخص و مقبره‌ای برای آن بنا کردند.

 

لاریجانی در ادامه اظهاراتش افزود: امروز نیز از دو جهت اماکن اسلامی مورد هجوم قرار گرفته‌اند؛ اول اینکه جریان افراطی و تکفیری که تمام تلاش آنها ایجاد فتنه و درگیری بین مسلمانان و از بین بردن اماکن مقدس اسلامی اولیای دین است چه در نجف، کربلا، کاظمین سامرا و چه در سوریه؛ و هر روز شاهد اقدامات تروریستی آنها نسبت به مسلمانان و این اماکن مقدس هستیم.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین گفت: و جریان دیگر اقدام زشت و توهین‌آمیز رژیم صهیونیستی در تخریب بنای مسجدالاقصی و ساخت یک کنیسه در درون این قبله مسلمانان است. این عمل جریحه‌دار کردن عواطف همه مسلمانان را به همراه دارد. این تحقیر قبله مسلمانان است.

 

وی با اشاره به اینکه ظاهرا رژیم بدکاره صهیونیستی در شرایط درهم و برهم منطقه فرصت را غنیمت شمرده و دست به چنین اقدام پلیدی زده است، گفت: هم جریان تکفیری که بزرگترین ضربه را در این عصر به وحدت اسلامی وارد کرده و هم جریان صهیونیستی از حادثه مرقد امام حسین (ع) در عهد امام هادی (ع) توسط متوکل درکی ندارند که اینگونه اقدامات نه تنها علایق عاطفی مسلمانان را کاهش نداده بلکه آتش عشق قلبی آنان را شعله‌ورتر می‌سازد و آنان را مصمم‌تر در حفظ این میراث گرانقدر می‌کند و پاسخ اینگونه اقدامات موذیانه و کثیف را به موقع خواهند داد.

 

سازمان کنفرانس اسلامی و وزارت خارجه به اقدامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم ادامه داد: سازمان کنفرانس اسلامی، بین‌المجالس اسلامی و کشورهای اسلامی باید نسبت به اینگونه تحرکات رژیم صهیونیستی واکنش جدی داشته و از وزارت خارجه می‌خواهیم موضوع را پیگیری کند.

 

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه یکی از اصول مهم زندگی انسان مسئله اعتماد کردن و اعتماد نکردن است، تصریح کرد: اینکه در چه حالی، در چه جایی و در چه شرایطی باید اعتماد کند و در چه مواردی اعتماد کردن عقلایی نیست، بحث بسیار مهمی است، چرا که با زندگی فردی و اجتماعی همگان ارتباط دارد.

 

وی افزود: امام هادی (ع) در روایتی زیبا معیاری را برای اعتماد کردن یا نکردن در جامعه بیان کرده است. ایشان فرمودند «اگر دیدید در روزگار شما عدالت بیش از ستم است، در چنین جامعه‌ای باید حسن ظن و حسن نیت داشته باشید مگر آنکه خلاف آن ظاهر شود، اما اگر دیدید در روزگار شما ستم بیش از عدالت است، باید سوءظن داشته باشید مگر آنکه خلاف آن ظاهر شود».

 

رئیس مجلس نهم در ادامه مطلب مذکور ادامه داد: این معیار بسیار جالبی است و برای آموزش جامعه اسلامی بسیار کاربرد دارد، یعنی در معیار امام (ع) اعتماد داشتن مربوط به قلمرو بحث است و به تعبیر فلاسفه باید دید به چه عالمی مربوط می‌گردد. در این زمینه به چند نمونه اشاره می‌کنم. اول اینکه در مراودات سیاسی اغلب مشاهده کرده‌اید که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر به سوءظن می‌نگرند.

 

وی با اشاره به اینکه این حالت در چند سال گذشته در بین اصولگرایان نیز شیاع داشته است، تاکید کرد: این رفتار با معیار امام هادی (ع) سازگار نیست.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب بحث ستم و بی‌عدالتی معنا ندارد، تصریح کرد: لذا باید حسن نیت جایگزین بی‌اعتمادی شود.

 

ایران عضو ان‌پی‌تی است و قرار نیست برای ما مقررات خاص تدوین شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل دیپلماتیک نیز افزود: در مباحث دیپلماتیک به ویژه در بحث هسته‌ای بارها شنیده‌ایم که گفته می‌شود باید مذاکرات به اعتمادسازی منجر شود، چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد؛ با معیار امام هادی (ع) در این امر هم دقت لازم صورت نگرفته است.

 

وی گفت: جهان امروز در صحنه بین‌المللی بدون تردید دچار انواع بی‌عدالتی‌ها است که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مسئله هسته‌ای ایران مشاهده می‌کنیم.

 

لاریجانی افزود: مظالم آمریکا و استکبار نسبت به ملت ایران و ملل مسلمان در راه‌اندازی جنگ‌ها، ظلم به فلسطینی‌ها، غارت اموال مسلمانان، تحمیل دیکتاتورهای وابسته بسیار زیاد و متنوع است که معیار امام هادی (ع) می‌گوید چنین قلمرو غیرعادلانه‌ای باید با سوءظن به تعامل دیپلماتیک آنها نگریست و جای اعتماد کردن نیست.

 

وی با بیان اینکه فعل سیاسی اعتماد بین قدرت‌ها در چنین فضای فعلی غیرعقلانی است، تصریح کرد: کما اینکه بارهای نتیجه قول‌های دروغین آنها دیده شده و لازمه توفیق در این مسیر صرفاً رعایت ضوابط عام بین‌المللی است.

 

نماینده مردم قم در مجلس نهم با اشاره به مسئله هسته‌ای ایران گفت: ایران عضو آژانس بین‌المللی اتمی است و ان‌پی‌تی را نیز پذیرفته است که مقررات بین‌المللی برای همه کشورها در مسئله هسته‌ای است؛ بنا نیست برای ایران مقررات خاص تدوین شود، لذا رعایت این ضوابط می‌تواند معیار گفت‌وگوها باشد.

 

چنانچه مجلس رفتار دوگانه غرب را احساس کند، مقررات لازم را در زمینه مسائل هسته‌ای مصوب می‌کند

 

لاریجانی ادامه داد: در این شرایط هم مذاکره‌کنندگان ایرانی باید توجه تام داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی چنانچه احساس کند طرف‌های قدرتمند رفتار دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیت‌های هسته‌ای، مقررات لازم را مصوب خواهد کرد.

 

دوره 8 ساله گذشته متاسفانه به ریش اصولگرایان گره خورد

وی در بخش دیگری از سخنان خویش گفت: نمایندگان مجلس به خاطر می‌آورند که در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ظاهری تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر نسبت به مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی درج کنند و همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیروها شد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در دوره 8 ساله گذشته که متاسفانه به ریش اصولگرایان گره خورد نیز عده‌ای با افکاری خام نظیر مکتب ایرانی و گذر از دین نوع تفکر ناشیانه ناسیونالیستی را از سوی رسانه‌ها مطرح کردند که موجب کشمکش نیروهای مومن و انقلابی شد.

 

وی افزود: امروز نیز مجدداً حرف‌هایی شنیده می‌شود که نشانگر آن است که از مسیر گذشته در دو دوره متفاوت سیاسی دریافت روشنی حاصل نشده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز کشور آنقدر از نظر مسائل اقتصادی و دیپلماتیک مشکلات دارد که اگر همه اراده‌ها به این امور معطوف شود ممکن است بتوان مشکلات معیشتی مردم را سامان داد، ادامه داد: زمان نظریه‌پردازی‌های بی‌پایه و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای که حاصلی جز تنش ندارد نیست.

 

لاریجانی تصریح کرد: بله. امروز ما نیاز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداریم؛ همیشه در اکثر روستاها زنان با لباس‌های رنگین حجاب داشتند و دارند و کسی ایرادی هم نگرفته؛ این امور جنبه تناسب با محل دارد، اصل پوشیدگی و عفاف است.

 

وی همچنین گفت: امروز اگر نیاز به انقلابی باشد به جای انقلاب رنگ‌ها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم داریم، به انقلاب اراده‌ها به انقلاب انگیزه‌ها در تحقق اسلام و صیانت از دین و میراث امام و شهدا و عزتمندی داریم.

 

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه ممکن است در جامعه عده‌ای شل‌دین باشند، گفت: اما شل‌دینی هنر نیست که به آن افتخار کنند و آن را ترویج کنند، آن هم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند.

 

لاریجانی ادامه داد: تربیت انسان‌های مسلکی، مومن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحب‌نظران و رسانه‌ها قرار بگیرد.

 

رئیس مجلس نهم در بخش دیگری از اظهاراتش به نقل پیامی از امام خمینی (ره) در رسانه‌ها درباره چندین مطلب از جمله مطالبی در مورد آمریکا اشاره کرد و افزود: سوال این است که طرح این مسئله در رسانه‌ها آن هم موضوعی که مربوط به سال‌ها پیش است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد؟ آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌المللی داریم طرح این مسائل که تبعاً موجب کشمکش درونی کشور و باعث سایش نیروها نیز می‌شود چیزی جز ضرر قابل تصور است؟

 

وی تصریح کرد: آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی، شیفتگی، ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است؟ و این تلقی غلط مایه گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور می‌دانم و از رسانه‌ها و صاحبان تریبون و صاحب‌نظران می‌خواهم که در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساس و مهمی قرار داریم در طرح مسائل همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور چه در بُعد خارجی و اختلاف‌افکنی داخلی را افزایش ندهند و تلاش کنند همه اراده‌ها در جهت بالا بردن توان اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف کنند که متاسفانه اینگونه نیست که امیدواریم مورد تجدیدنظر قرار گیرد./971/د102/ج
 

ارسال نظرات