۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۹۶۴۸۳

انتشار کتاب اسرار و آداب نماز

خبرگزاری رسا ـ کتاب اسرار و آداب نماز از سوی مرکز چاپ و نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام منتشر شد.
کتاب اسرار و آداب نماز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب اسرار و آداب نماز، مجموعه گفتارهای آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در شبکه معارف صدای جمهوری اسلامی ایران از سوی مرکز چاپ و نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام منتشر شد.
 
این کتاب در 10 فصل تنظیم شده که عناوین آن به این شرح است: «کلیاتی در مورد اسرار نماز»، «حضور قلب در نماز»، «اسرار مقدمات و شرایط نماز»، «سر قیام در نماز»، «اسرار نیت»، «آداب و اسرار قرائت»، «آداب و اسرار رکوع»، «اسرار سجده»،‌«اسرار تشهد» و «سلام».
 
«ضرورت آشنایی با اسرار نماز»، «ادله وجود اسرار نماز»، «اهمیت درک باطن نماز»، «موارد اختلاف باطن اعمال»، «نماز راه رسیدن به حقایق»، «نماز جامع اسرار همه عبادات»، «نماز محک ایمان و توحید»، «نماز سیر به سوی حق» و «نماز راه رسیدن به یقین» از موضوعات مطرح شده در فصل اول این کتاب است.
 
فصل دوم این کتاب نیز شامل موضوعاتی همچون «مراد از قلب در مسأله حضور قلب»، ‌«مقصود از قلب در روایات»، «گناه عامل تیرگی قلب»، ‌«آثار توجه و اقبال قلب به خدا»، «مراتب حضور قلب»، «خشوع و حضور قلب در نماز»، «موانع حضور قلب»، «راه لذب‌بردن از نماز»، «با نماز خداوند عهد می‌بندد که نمازگزار را داخل بهشت کند»، «حقیقت نماز در همان رکعت اول متجلی است»، «توجه به پذیرفته‌شدن نماز»، «حب دنیا ریشه خواطر قلبی و افکار پراکنده» و «بغض دنیا افضل اعمال» است.
 
در بخش سوم کتاب اسرار و آداب نماز هم پنج باب اسرار طهارت، اسرار ستر عورت، اسرار وقت نماز، سر استقبال و ایستادن به سوی کعبه و اسرار اذان و اقامه به چشم می‌خورد.
 
سرّ قیام در نماز عنوان فصل چهارم این کتاب است که دربردارنده موضوعاتی از قبیل «قیام نمایانگر توحید و قیومیت حق»، «آداب قیام»، «حقوق نماز در کلام امام سجاد علیه‌السلام»، «حدود نماز در حدیث زرام»، «حدود و خصوصیات نماز در حدیث امام صادق علیه‌السلام»، «علت خوف و خشیت انبیا و ائمه علیهم ‌السلام» و «امام سجاد علیه ‌السلام الگوی عابدان» است.
 
در فصل پنجم این کتاب موضوعاتی همچون «نیت همان تصمیم بر انجام فعل است»، «اخلاص و قصد قربت»، «اخلاص، عمل را قابل عرضه به پروردگار می‌کند»، «اخلاص، مصداق هجرت به سوی حق»، «اخلاص، مانع تسلط انسان»، «آثار اخلاقی»، «مراتب اخلاص» و «راه‌هایی از عجب و غرور؛ انسان همیشه خود را مقابل خداوند مقصر بداند» آمده است.
 
موضوعاتی همچون فضیلت قرائت قرآن در نماز و غیر نماز، ارزش و اهمیت قرائت قرآن، وجوه عظمت قرآن، رعایت حق تلاوت قرآن، قرآن کتاب تعلیم است، متفاوت‌بودن قرآن با سایر کتب، آداب قرائت، حقیقت ذکر در روایات، بسم‌الله الرحمن الرحیم ذکر خدا و معنای الله در کلام امیرمؤمنان علیه‌السلام در فصل ششم کتاب آداب و اسرار قرائت به چشم می‌خورد.
 
فصل هفتم این کتاب دربردارنده مطالبی همچون «آداب و اسرار رکوع»، «آثار رکوع»، «رکوع ادب و سجده قرب به پروردگار است»، «آثار طول رکوع و ذکر آن»، «معنای رکوع در کلام امیرمؤمنان علیه‌السلام»، «حدیث معراج و توجه به عظمت حق در رکوع»، «رکوع نیکو وحشت قبر را از بین می‌برد» و «درک عظمت خدا رکوع می‌آورد» است.
 
اسرار و آداب سجده، اهمیت سجده، سرّ سجده بر خاک، حقیقت سجده در کلام امام صادق علیه‌السلام، علت تکرار سجده و تأکید ائمه علیهم‌السلام  از موضوعات فصل هشتم این کتاب و فصل نهم هم شامل موضوعاتی از قبیل سرّ شهادت به توحید و رسالت در ابتدا و انتهای نماز، حقیقت تشهد و ادب تشهد می‌شود و در فصل دهم نیز موضوعی با عنوان حقیقت سلام مطرح شده است.
 
کتاب اسرار و آداب نماز اثر محمد جواد فاضل لنکرانی از سوی مرکز چاپ و نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام در سال 1392 به قیمت 20000 تومان در 507 صفحه منتشر شده است./907/ن602/ق
ارسال نظرات