۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۲۰۰۱۲۰
آیت‌الله یزدی:

تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین پاسخی به مطالبات رهبری و مراجع است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله یزدی تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین را پاسخی به مطالبات رهبری و مراجع تقلید دانست و گفت: همه بزرگان قبول دارند که طلاب باید متشکل و با هم مرتبط باشند و عقل جمعی مسلما بهتر از عقل فردی می‌تواند فعال باشد.
آيت الله محمد يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، گفت: از گذشته تا کنون مراجع تقلید و بزرگان حوزه با تدریس، منش و روش خود عهده دار تعلیم و تهذیب حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

وی با بیان این‌که اساتید روح حوزه علمیه هستند، ابراز کرد: اساتید حوزه علمیه زمینه رشد و تعالی طلاب علوم دینی را از جهت علمی و اخلاقی بر عهده دارند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اساتید را متصدیان تعلیم و تربیت طلاب دانست و اظهار داشت: رفتار و کردار اساتید در راه تربیت طلاب نقش اساسی دارد.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که طلاب از اساتید خود الگو برداری می‌کنند، گفت: عمل و ظاهر استاد در طلاب تأثیر فراوان دارد و زمانی که طلاب در اساتید خود نظم ببینند منظم می‌شوند.

آیت‌الله یزدی یکی از ویژگی‌های مثبت حوزه علمیه را سؤال و جواب‌های شاگرد با استاد خواند و افزود: این مسأله سبب پرورش استاد و شاگرد می‌شود و با این کار روح طلبه پرورانده می‌شود بر خلاف دانشگاه‌ها.

وی با تأکید بر این‌که هدف حوزه یادگیری اصطلاحات و رد و نقد کردن نظرات دیگران نیست، ابراز کرد: هدف اصلی حوزه علمیه حفظ معارف اسلامی، جلوگیری و برخورد با بدعت‌ها و تصرفات در مسائل دینی است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وظیفه حوزه‌ةای علمیه را مبارزه با بدعت‌ها و نوآوری‌ها خواند و گفت: حوزه‌ها وظیفه مقابله با کسانی را دارند که می‌خواهند چیزی را به دین زیاد و یا از دین کم کنند و این مسأله در گذشته بوده و امروز نیز کم و بیش مشاهده می‌شود.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابلاغ معارف اهل بیت(ع) به جهان بشریت را از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه برشمرد و اظهار کرد: ابلاغ در شرایط مختلف متفاوت است و امروز وضعیت ویژه‌ای داریم.

آیت‌الله یزدی با بیان این‌که در گذشته علمای اسلام در مسائل سیاسی، اجتماعی و اجرائیات اسلام وارد نمی‌شدند و قبض ید داشتند، ابراز کرد: اما امروز علما در بسط ید قرار دارند و دست فقها و علمای اسلام باز است و حکومت می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز برای نظم در امور از سوی خبرگان یک نفر را معین کرده‌اند و او توان اداره کشور را به خوبی نشان داده در برخورد با بدعت‌ها و معرفی مسائل اسلامی خوب عمل کرده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امروز در مسأله ابلاغ دین و اسلام ناب دست ما از گذشتگان بسیار باز تر است، گفت: امروز دنیای اسلام که در سراسر کره زمین قرار دارند به حوزه علمیه و علما نیازمند هستند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی شرایط مهیا است نباید تنها به تعلیم و تعلم طلبه‌ها اکتفا کنیم و نباید از درون حوزه و جامعه غافل شویم.

آیت‌الله یزدی با بیان این‌که وظیفه حوزه معرفی اسلام ناب به جهانیان است، افزود:‌ در این راه باید اسلام را خوب بشناسیم و با سلائق شخصی اسلام را معرفی نکنیم در حالی که برخی از افراد دچار این اشتباه می‌شوند و با تأسیس مکاتب جدید برای خود و حوزه دردسر درست می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که حوزه علمیه قم امروز بیدار است، اظهار داشت: اساتید حوزه امروز به مسأله شناخت زمان و مکان اهمیت می‌دهند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که برای رساندن رسالت حوزه به جهانیان از کارهای انفرادی باید پرهیز کرد، افزود: در شرایطی که بسط ید داریم توجه به کار جمعی و استفاده از خرد جمعی امری ضروری است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین را پاسخی به مطالبات رهبری و مراجع تقلید دانست و گفت: همه بزرگان قبول دارند که طلاب باید متشکل و با هم مرتبط باشند و عقل جمعی مسلما بهتر از عقل فردی می‌تواند فعال باشد از این رو این مجمع تشکیل شد.

آیت‌الله یزدی در پایان بیان کرد: امیدواریم با تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خدمات بیشتری به اسلام و انقلاب عرضه کنیم./927/پ202/ج

ارسال نظرات