۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۰۴۳۰۰
آیت الله نوری همدانی:

دنیای امروز محتاج فرهنگ اهل بیت است/ تکفیری ها از استکبار و عربستان خط می گیرند

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی فرهنگ و معارف ناب اهل بیت(ع) را برای تکامل انسان‌ها ضروری خواند و گفت: امروز دنیا محتاج شناخت فرهنگ اهل بیت(ع) است.
آيت الله نوري همداني آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به ظرفیت‌های بالای معارف تشیع برای پرورش انسان‌ها و به کمال رساندن بشر و با توجه به نابسامانی‌هایی که جهان را فراگرفته است، اظهار داشت: دنیای امروز محتاج شناخت اهل بیت(ع) است.

وی زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیر را دو یادگار مهم، معتبر و با ارزش امام هادی(ع) دانست و گفت: برای شناساندن مراتب ولایت باید دعای جامعه کبیره را شرح کرد؛‌ المَوَدة فی القُرْبی، این که احکام خدا را باید از اهل بیت(ع) فرا گرفت،‌ آنها مجاری فیض پروردگارند، حکوت از آن ایشان است، با قدرتی که خداوند به آنها داده می توانند با اعجاز خود در عالم تکوین اثر گذار باشند؛ اینها مراتب ولایت است که در دعای جامعه و زیارت غدیر آمده است.

این مرجع  تقلید با هشدار نسبت به خطر فعالیت‌های گسترده وهابیت و تکفیری‌ها در سراسر کشور‌های اسلامی،‌ ابراز داشت: آنها در سیاست از استکبار، ‌صهیونیست و عربستان خط می گیرند و با حمایت این کشورها و صرف هزینه‌های گزاف به شدت در حال توسعه هستند؛ اینها به دنبال منافع و مطامع خود بوده و سد بزرگی رد مسیر تکامل انسان‌ها هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که جایگاه و معارف اهل بیت(ع) در میان بسیاری از برادران اهل سنت نیز مورد توجه است، گفت: در مصر مسجدی به نام امام حسین(ع) دارند و در برخی ایام عزاداری و اعیاد ما مراسم داشتند اما در حال حاضر با تسلط وهابیت در آن منطقه اجازه برگزاری جشن عید غدیر و عزاداری سیدالشهدا(ع) در مجامع عمومی را نمی دهند.

وی اعتکاف را صحنه‌ای برای خودسازی و رسیدن به کمال دانست و خاطرنشان کرد: برای انسان سازی باید ایمان، اعتقادات، علم، عقل و عبادت افراد را تقویت کرد؛ اعتکاف فرصت مناسبی است که در این زمینه‌ها کار شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت قوه عقل و تشخیص حق از باطل، گفت: در دنیا مراکز علمی بسیاری وجود دارد که برای رشد علمی انسان‌ها تلاش می کنند اما مهم‌تر آن است که مراکزی برای تقویت و پرورش قوه عقل و تشخیص ایجاد شود؛ برای رهایی از غبار فتنه‌ها قوه عاقله راهگشا است در این شرایط قوه علم به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در تبیین روایتی از امام صادق(ع) گفت: حضرت 75 موضوع را به عنوان لشکریان عقل و 75 موضوع دیگر را جنود جهل بر می شمردند؛ برای پرورش قوه عاقله باید روی این موضوعات کار کرد؛ تنها با خواندن این مطالب نمی توان به تنیجه مطلوب رسید، این مسیر نیاز به ممارست و عمل دارد.

وی با اشاره به آیه«إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَا» رعایت تقوا را یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به قوه تشخیص دانست و ابراز داشت: علم و امر به معروف نیز دو راه مهم دیگر در مسیر تکامل عقل است./928/پ202/ج

ارسال نظرات