۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۰۴۶۵۰
واسعی:

نقش حاکمیت در فرهنگ و تمدن برجسته است

خبرگزاری رسا ـ دکتر علیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی گفت: دانشگاه ما وصله‌ای از جامعه ما است آن چیزی که بر جامعه حاکم است بر دانشگاه نیز حاکم خواهد بود.
سيد عليرضا واسعي عضو هيئت علمي پژوهشکده تاريخ و سيره اهل بيت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، دکتر علیرضا واسعی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: آن چه که هویت انسان را می‌سازد فرهنگ است و علوم انسانی نیز مستقیما به فرهنگ مربوط خواهد شد.

وی ادامه داد: علوم انسانی، در حقیقت نسبت پدیده‌ها با انسان است به طور مثال اگر گذشته را پدیده‌ای بدانیم و نسبت آن با انسان را مورد مطالعه قرار دهیم این نسبت علم تاریخ خواهد شد و علم تاریخ هم جز علوم انسانی است.

واسعی اظهار داشت: هر چند روش مطالعات علوم تجربی با انسانی متفاوت است اما اگر در این علم نیز نسبت پدیده‌ها در رابطه با انسان بررسی شود در حقیقت می­توان گفت که آن نیز جزیی از علوم انسانی خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: هنر نیز در طبقه بندی‌های کلان جز علوم انسانی خواهد بود بنابراین دانش علوم انسانی مطالعه مطالعه پدیده‌های پیرامونی انسان و نسبت ان با انسان است یعنی دغدغه علوم انسانی، انسان، زیست و رفتار آن خواهد بود .

وی تصریح کرد: باید گفت که علوم انسانی به دنبال معرفی هویت انسان است از طرفی نیز این فرهنگ است که هویت را می‌سازد از این جهت برخی علوم انسانی را علوم فرهنگ نیز گفته­اند که البته فرهنگ بسیار کلان­تر است و عرصه وسیعی را در حوزه مطالعه به خود اختصاص می­دهد پس می­توان بیان داشت که علوم انسانی تکاپویی در شناخت فرهنگ است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: شهید مطهری انسان را یک موجود دارای فطرت الهی می­داند که این فطرت آدمی را متوجه امر آسمانی می‌کند بنابراین این دانشمند و فیلسوف اسلامی فرهنگ را نیز یگانه می­داند و آن فرهنگ صحیحی است که هم سو و سازگار با فطرت الهی است.

وی اضافه کرد: در رابطه با فرهنگ و علوم انسانی باید در مدیریت‌های آموزشی، در روش و محتوا تجدید نظرهایی صورت بگیرد زیرا ما به لحاظ آموزشی در حوزه کلان مشکل داریم و این مشکلات باید رفع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نباید فراموش کرد این است که دانشگاه‌های ما نیز وصله­ای از جامعه ماست و مسلما آن چیزی که بر جامعه ما می‌گذرد بر دانشگاه نیز حاکم خواهد بود بنابراین ما باید نقش حاکمیت را در فرهنگ و تمدن بسیار برجسته و مؤثر بدانیم زیرا اگر بسیاری موارد در جامعه رعایت شود در دانشگاه نیز رعایت خواهد شد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما: تلاش می­کنیم تا شبکه قرآن و معارف سیما در فرهنگ سازی در زمینه سبک زندگی اسلامی ایرانی پیشتاز باشد

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در بازدید از لوکیشن تله فیلم درد پنهان از ورود جدی این شبکه به تولید فیلم­ها و سریال­های قرآنی و معارفی خبر داد و گفت: در سال جدید با عزمی جدی تولید چند مجموعه تلویزیونی وتله فیلم­هایی با موضوع قرآن، اهل بیت(س) و مسایل دینی و معارفی در دستور کار شبکه قرآن و معارف سیما قرار دارد.

دبیر شورای معارف سیمابا بیان این موضوع که براساس نظر معاونت سیما امسال سال درخشش برنامه‌های معارفی در سیما خواهد بود گفت: ما خود را موظف کرده‌ایم تا برای رسیدن به بهترین نتیجه برنامه­ریزی­های دقیق و منسجمی را در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: با توجه به این که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده است برای تحقق بخشیدن به مطالبات رهبری شبکه قرآن و معارف باید تلاش کند تا در امر فرهنگسازی در زمینه سبک زندگی اسلامی ایرانی پیشتاز باشد.

حسن گروسی بیان داشت: همکاران ما با عزمی جدی تلاش می­کنند تا با بهره­گیری از تمامی تکنیک‌های رسانه­ای و قالب­های برنامه سازی برنامه­هایی اثرگذار و پربیننده تولید کنند تا به این ترتیب بتوان مخاطبان شایسته این شبکه را راضی­تر از گذشته نگاه دارند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه با اشاره به این مطلب که امسال هیئت داروان چند برنامه نوروزی شبکه قرآن و معارف را شایان قدردانی دانستند گفت: این اتفاق مسلما اتفاق خوش ایندی در حوزه فرهنگ معارفی و قرآنی کشور عزیزمان است و این مووضع نیز به دلیل دقت نظر و توجه ویژه  برنامه سازان شبکه در تولید برنامه­های کیفی است.

حسن گروسی در پایان با اشاره به اقبال عمومی مخاطبان شبکه اضافه کرد: نظرسنجی­های اخیر مرکز آموزش و پژوهش سیما، مرکز تحقیقات رسانه ملی و تماس­های مردمی با امور مخاطبان اداره کل روابط عمومی و روابط عمومی شبکه حکایت از رضایتمندی 90 درصدی بینندگان ما دارد که البته این موفقیت­ها به برکت قرآن و اهل بیت(ع) و تلاش جهادی مدیران و همه همکاران به دست آمده است.

یادآور می­شود؛ تله فیلم دردپنهان کاری از گروه فیلم و سریال شبکه قرآن و معارف سیماست و داستان جوان بازیگری را روایت می­کند که ناگهان متوجه می­شود، بیماری سرطان دارد.

تهیه کنندگی این تله فیلم را محسن دانشور و کارگردانی آن را محمد بصیری بر عهده دارند، همچنین امین ایمانی، ساناز نوروززاده، مهدی فقیه، رابعه مدنی، اصغر تقی زاده، بهزاد رحیم خانی، علی فرود، ساناز حسن پناه و نوشین زارع در فیلم ایفای نقش می­کنند. /966/د102/ع

ارسال نظرات