۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۳۷۸۸۸
کارشناس برجسته امور دینی:

تفاخر به ثروت منجر به اصالت مال اندوزی و ضد ارز‌ش‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تفاخر به اموال، ثروت و هر چیز شبیه به آن‌که از امیال دنیوی است در دین اسلام منع شده است، گفت: این امر موجب اصالت مال و نفی برخی از ارزش‌ها خواهد شد که این نوع کنش اجتماعی منجر به اصالت دادن ضد ارزش‌ها نیز خواهد شد.
حجت الاسلام محمدرضا برادران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا برادران، کارشناس برجسته دینی، عصر امروز در برنامه زمزم معرفت که در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان این که امروز درد بیشتر مردم در امور دینی از بی توجهی به امور ریز و کوچک فردی بوجود می آید، گفت: اگر هر مسلمان شیعه بر محور روایات و قرآن و دستورات شرع امور رفتاری و کنشی خود را تنظیم کند جامعه ما نیز از بلاهای فعلی که به آن مبتلا هستیم مصون خواهد ماند.
 
حجت الاسلام برادران با اشاره به این که ما با بی توجهی و اهمیت ندادن به برخی از امور پرچم سفید در پذیرفتن شرایط فعلی را بلند کرده ایم، عنوان کرد: وقتی که ما با شرکت در مجالس مختلف به بهانه انجام مستحبات موافقت غیر مستقیم خود را نسبت به فخر فروشی مالی برخی را بر دیگران می پذیریم این امر موجب اصالت مال و نفی برخی از ارزش ها خواهد شد که این نوع کنش اجتماعی منجر به اصالت دادن ضد ارزش ها نیز خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که حزن نقطه مقابل شادی نیست، افزود: حزن در اسلام در حیطه فردی نهی شده است و انسان نباید با اهمیت بی‌جا به امور و اتفاقات روزمره شخصی خود محزون شود.
 
وی همچنین ادامه داد: اسلام حزن فردی را نمی پذیرد اما از طرفی حزن جمعی و اجتماعی را مدح می کند و این تضاد و نقیض نیست بلکه نتیجه حزن اجتماعی نشاط است.
 
کارشناس اموردینی با اشاره به این که عزای اهل بیت(ع) به این دلیل مورد توجه ائمه اطهار(ع) قرار گرفته است که موجب نشاط اجتماعی می شود، اظهار کرد: حدیث قدسی می فرماید که در قیامت همه چشم ها گریان هستند به جز سه چشم که عبارت اند از چشمی که بر اهل بیت(ع) گریه کند و چشمی که بر گناه پوشیده شود و چشمی که بر عذاب قبر گریان باشد.
 
وی افزود: حزن اجتماعی همیشه با عزاداری بر اهل بیت(ع) ختم نمی شود بلکه حزن اجتماعی یعنی نگران جامعه بودن بر اموری که دارد و اموری که بر آن حادث خواهد شد.
 
حجت الاسلام برادران با بیان این که امروز بر ما واجب است بر امور اجتماعی خود آگاه باشیم و برای برخی از امور اجتماعی احساس مسؤولیت کنیم، اظهار کرد: امروز ولایت مطلقه فقیه در محور امور مسلمان به عنوان امام و نائب عام حضرت ولی عصر(عج) به تبیین برخی از امور مبتلا به مسلمان پرداخته اند و وظیفه ولایت مداری ما ایجاب می کند که خوب به منویات ایشان تأمل کرده و در عملی کردن آنان جهاد کنیم.
 
وی ادامه داد: که جامعه اسلامی امروز مبتلا به عشق دنیا است و باید این عشق را با یک عشق برتر درمان کنیم و آن هم عشق به ذات حق تعالی است و نباید از این مهم غافل بود./837/پ202/ف
ارسال نظرات