۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۴۴۴۳۲
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب:

حوزه باید به حاکمیت در رفع مشکلات کمک کند/ نگاه حوزه به آینده باشد نه گذشته

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه ادیان و مذاهب به اهمیت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: روحانیان باید در مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی احساس تکلیف کنند و در نقش یک روحانی قبل از انقلاب، باقی نمانند بلکه بدون انتقاد برای رفع مشکلات تربیتی، اخلاقی و دیگر معضلات کشور، احساس مسؤولیت کنند.
حجت الاسلام نواب نائب رييس انجمن دوستي ايران و بوسني حجت الاسلام سيد ابوالحسن نواب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، امروز در مؤسسه تربیت و اخلاق قم با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی، مسؤولیت را متوجه روحانیان کرده است و امروزه هیچ روحانی نمی‌تواند نسبت به نظام اسلامی و حاکمیت جمهوری اسلامی بی‌تفاوت باشد.

 

وی ابراز داشت: روحانیان باید در مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی احساس تکلیف کنند و در نقش یک روحانی قبل از انقلاب، باقی نمانند بلکه بایستی برای رفع مشکلات تربیتی، اخلاقی و دیگر معضلات کشور، احساس مسؤولیت کنند.

 

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب به اهمیت انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر برخی از روحانیت قم و شهرستان‌ها، اهمیت انقلاب اسلامی را درک نکرده‌اند و جای بسی تأمل است که چرا حوزه علمیه نسبتش را با انقلاب اسلامی مشخص نمی‌کند و هنوز به جایگاه نظام اسلامی در جهان به‌ویژه در جهان اسلام پی نبرده است؟

 

وی تصریح کرد: با توجه به تئوری و اعتقادی که هر مسلمان به‌ویژه هر شیعه دارد و به دنبال برقراری عدالت، استقلال، آزادی، مبارزه با ظلم و استبداد، هدایت بشریت، امربه معروف و نهی از منکر است و این تئوری در انقلاب اسلامی به ثمر رسیده است چرا برای تحقق و عملی شدن این عقاید و آرمان‌ها، اقدام قابل توجهی از سوی حوزه علمیه صورت نمی‌گیرد و به حاکمیت در رفع مشکلات کمک نمی‌شود؟

 

حجت الاسلام نواب به بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: امروزه مردم دنیا به‌ویژه مسلمانان بیدار شده‌اند و به برکت انقلاب اسلامی نظام سلطه را رد می‌کنند و مستکبران عالم نیز از این نظام اسلامی احساس خطر کرده‌اند بنابراین نباید بیداری اسلامی و مردمی که به عشق انقلاب به میدان آمده‌اند را به حال خودش رها کنیم و در مقابل استکبار جهانی از اعتقادات و استقلالمان دست بکشیم.

 

وی با اشاره به تحرک غرب، بعد از انقلاب اسلامی گفت: یکی از وزارتخانه‌های آمریکا با اتوبوسی از کارمندانش به چین می‌رود و به 30 ایالت سر می‌زند و سران غربی هر کدام برای براندازی نظام اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنند و بسیار ناپسند است که برخی از روحانیان احساس تکلیف نکنند و نسبت به نظامی که ولایت فقیه و مجلس خبرگان در رأس آن است بی‌تفاوت باشند یا فقط به سیاه نمایی درباره آن بپردازند.

 

حجت الاسلام نواب یادآور شد: بعد از سی‌وشش سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز به کتاب‌های شهید مطهری افتخار می‌شود و حوزه علمیه نتوانسته است جایگاه خالی کتاب‌های مبنایی و محتوایی وی را پر کند و این بدین معنا است که حوزه عقب مانده و به اهمیت مسائل و نیاز امروز جامعه پی نبرده است در صورتی که به طور معمول در علوم انسانی دنیا این گونه نیست و هر روز شرح و بسط نظریات بیشتر از گذشته است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: آیت الله مصباح یزدی هنگامی که نقص حوزه علمیه را در علوم انسانی جدید دیدند که نسبتش را با حاکمیت و نظام اسلامی مشخص نکرده و نیاز طلاب و جامعه را نمی‌سنجد اقدام به ایجاد مؤسسه علمی جدید مطابق با نیاز روز کردند.

 

وی به کرسی‌های آزاد اندیشی و منویات رهبری اشاره کرد و گفت: چرا در منابر مباحث پایه‌ای و مبنایی مناسب با نیاز جامعه همچون توحید، اعتقادات دینی، شبهاتی که وهابیت و ضد انقلاب مطرح می‌کنند جایی ندارد و به طور کلی مباحث نواندیشی، کرسی‌های آزاداندیشی و برنامه‌ریزی مورد نظر رهبری در حوزه علمیه کجاست؟

 

حجت الاسلام نواب گفت: با وجود همه تلاش‌ها و زحماتی که روحانیان داشته‌اند برخی از مباحث مورد مطالبه باید قرار بگیرد زیرا روحانیت باید همیشه سازنده باشد و راه را برای حکومت ناب و حقیقی امام زمان(عج) فراهم کند و نگاهش به آینده باشد نه به گذشته./908/پ202/ج

ارسال نظرات