۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۴۶۴۸۴

موسوعه کلمات الإمام المهدی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب موسوعه کلمات الإمام المهدی علیه‌السلام نوشته حجت‌الاسلام احمد اسلام‌پناه و جمعی از محققان با تلاش پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
کتاب موسوعه کلمات الإمام المهدي عليه السلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب موسوعه کلمات الإمام المهدی علیه‌السلام به زبان عربی نگاشته شده و شامل «مقدمه و فصل‌های عقائد و قرآن، سیره و معجزه‌های آن حضرت، احکام، وکلاء و ممدوحین و مذمومین، وقایع بعد از ظهور، ادعیه و زیارات و تشرفات» می شود.

 

در فصل اول احادیثی در سه بخش «نبوت، امامت و قرآن و تفسیر» گردآوری شده که در هر بخش عناوین مختلفی آمده است.

 

فصل دوم از دو بخش سیره و معجزه حضرت مهدی علیه‌السلام تشکیل شده که بخش اول به عناوینی نظیر «داستان ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام و اولین کلامی که فرمود، نوشته آن حضرت به شیخ مفید، قرآنی که حضرت علی علیه‌السلام به دست خود نوشته است در نزد حضرت مهدی علیه‌السلام است، حضرت مهدی علیه‌السلام خاتم اوصیاء علیهم السلام و سبب رفع بلا از شیعه است و حضرت مهدی علیه‌السلام آمر به معروف و ناهی از منکر است» پرداخته است.

 

بخش دوم موضوعاتی همچون «علم امام به امور خفیه، علم امام به مرگ حیوانات، علم امام به عمل اصحابش، ولادت شیخ صدوق به دعای حضرت مهدی علیه السلام، خبردادن حضرت مهدی علیه السلام  از شروع غیبت کبری، خبردادن حضرت به رسیدن مال به سوی او، شفایافتن مردی فلج بر دستان آن حضرت و حکایت علوی» را در خود جای داده است.

 

در فصل سوم احادیثی از آن حضرت در رابطه با وقت نماز صبح و مغرب و رجوع به وقف، نماز خواندن با لباسی که در آن موی سمور و سنجاب است، نماز حاجت و دعا بعد از آن، افطار و صوم با رؤیت، دستور امام به رساندن خمس به مستحقش، رفع شک در طواف، حکم نکاح به شرط عدم ولد و حکم ناصب در زمان حضرت مهدی علیه‌السلام» آمده است.

 

در فصل چهارم در ضمن احادیثی وکلای حضرت مهدی علیه‌السلام «محمد بن عثمان، حسین بن روح، محمدبن جعفر در ری، ابو حسین اسدی در ری و توثیق جمعی از اصحاب امام از جانب امام مهدی علیه السلام»، ممدوحین «عثمان عمروی و پسرش محمد» و مذمومین «شریعی، احمد بن هلال، شلمغانی، غلات از شیعه و کسی که مالش را حلال دانست» بیان شده است.

 

فصل پنجم به حوادث بعد از ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام اشاره کرده و در رابطه با حوادثی همچون «شروع ظهور مهدی علیه السلام، خطبه حضرت بر اهل مکه برای اتمام حجت، چگونگی حکومت و قضاوت حضرت مهدی علیه السلام، آنچه که حضرت مهدی علیه السلام در زمان ظهورش به آن دعوت می‌کند، سیطره بر روم، دستور حضرت به کشتن سفیانی، ترس عده‌ای از مردم از حضرت مهدی علیه السلام، حوادثی که هنگام قیام حضرت مهدی علیه السلام واقع می‌شود و قصه دجال» مطالبی آمده است.

 

در فصل ششم ادعیه‌ و زیاراتی از آن حضرت در باب «دعای آن حضرت برای شیعه‌اش، دعا هنگام طلب مهمات، شفای مریض به دعای آن حضرت، دعا برای طلب حوائج، دعا و استخاره برای استخاره، زیارت ائمه علیهم‌السلام و مشاهد، زیارت امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا و عقاب کسی که زائران امام حسین علیه‌السلام را آزار دهد» بیان شده است.

 

در فصل هفتم به تشرفات عده‌ای از شیعیان همچون «اسماعیل بن حسن هرقلی، حسن بن وجناء، حر عاملی، عیسی بن مهدی جوهری جنبلانی، غانم هندی، اودی در طواف، ابراهیم بن مهزیار، محمد بن عیسی بحرینی، شیخ ابراهیم قطیفی، مجلسی اول، سید بحرالعلوم، شیخ جعفر نجفی، ابن ابی الجواد نعمانی، ملکة بنت عبدالرحمن، سیدمحمدباقر حسینی قزوینی، شهید ثانی، شیخ عبدالمحسن، سید مهدی قزوینی و قصه بناء مسجد جمکران» اشاره شده است.

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37740369 ـ 025 تماس بگیرند.

 

لازم به ذکر است، کتاب موسوعه کلمات الإمام المهدی علیه‌السلام نوشته حجت‌الاسلام احمد اسلام‌پناه و جمعی از محققان با تلاش پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام در 543 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 30000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./992/ن601/ق

ارسال نظرات