۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۲۵۱۲۷۱
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

مجلس خبرگان همانند حوزه علمیه فراجناحی عمل می کند/ رییس خبرگان باید از جایگاه علمی قابل ملاحظه ای برخوردار باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مجلس خبرگان به تبعیت از حوزه علمیه نگاهی فراجناحی دارد، گفت: از زمان تشکیل خبرگان تاکنون دولت های گوناگونی بر سر کار آمدند، مجلس خبرگان نسبت به دولت ها پشتیبانی کلی را داشته است اما در کنار این حمایت انتقاد ها و نقطه نظرات خود را نیز مطرح کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين ديرباز حجت الاسلام والمسلمين ديرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اجلاسیه 19 اسفند خبرگان گفت: در نظام جمهوری اسلامی نهادهای عمده حاکمیتی به وسیله انتخابات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تعیین می شوند.

 

مهم ترین دستاورد انقلاب ولایت فقیه است

وی افزود: اتکای انقلاب اسلامی در سایه های آموزه های دینی و رهبری های امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب به حمایت های مردمی و آرای آنها است، حمایت های مردمی جلوه ای از پیشیبانی و تجلی قدرت الهی است.

 

رییس دانشگاه قم با بیان این که پشتوانه قدرت جمهوری اسلامی آموزه های دینی است، اظهار داشت: یکی از نهادهایی که از مهم ترین ارکان نظام حاکمیتی بوده ولایت فقیه است، مهم ترین دستاورد انقلاب ولایت فقیه است که می تواند به عنوان یک نظریه سیاسی در مبانی آن مور بررسی قرار گیرد، همچنین از مسأله ولایت فقیه می توان به عنوان یک فلسفه سیاسی که جوامع را به سوی نور هدایت می کند استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: تحقق و تعیین شخص ولی فقیه از سوی قانون اساسی پیش بینی شده و بر عهده مجلس خبرگان است، همان گونه که ولایت فقیه بالاترین جایگاه را در نظم اسلامی دارد به دنیانر آن مجلس خبرگان نیز از ممتاز ترین جایگاه ها برخوردار است.

 

 مجلس خبرگان همانند حوزه علمیه فراجناحی عمل می کند

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با اشاره به نگاه فراجناحی مجلس خبرگان ابراز داشت: مجلس خبرگان یک نهاد بر آمده از حوزه علمیه است، حوزه علمیه که در رأس آن مراج تقلید حضور دارند پاسدار دین بوده و دین اسلام را ترویج می دهند؛ همانگونه که دین به تمام اقشار جامعه توجه دارد و آنها را هدایت می کند، حوزه علمیه نیز وابسته به یک جناح خاص سیاسی نیست، از همین رو هر کس در جهت خدمت به انقلاب و اسلام تلاش کند مورد تأیید مراجع است.

 

وی با بیان این که مجلس خبرگان نیز به تبعیت از حوزه علمیه نگاهی فراجناحی دارد، عنوان کرد: از زمان تشکیل خبرگان تاکنون دولت های گوناگونی سر کار آمدند، مجلس خبرگان نسبت به دولت ها پشتیبانی کلی را داشته است اما در کنار این حمایت انتقاد ها و نقطه نظرات خود را نیز مطرح کرده است، از همین رو مجلس خبرگان نقش راهبردی در پیشبرد اهداف انقلاب داشته و همیشه بی طرفی خود را اعلام کرده است.

 

 مهم ترین شاخصه رییس خبرگان مؤمن بودن به مبانی انقلاب است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شاخصه های رییس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: مهم ترین شاخصه رییس خبرگان مؤمن بودن به مبانی انقلاب است، رییس خبرگان باید انقلابی بوده و به بعد سیاسی اسلام به صورت قوی پایبند باشد.

 

وی با بیان این که رییس خبرگان باید از جایگاه علمی بسیار قابل ملاحظه ای برخوردار باشد، گفت: از آن جایی که در مجلس خبرگان فقها و مجتهدان حضور دارند رییس این مجلس باید از نظر علمیت در مقام ویژه ای باشد، رییس خبرگان باید یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشد.

 

رییس دانشگاه قم افزود: رییس خبرگان باید آینده نگر و دارای بینش سیاسی عمیق تا بتواند در جایگاه های حساس و بزنگاه ها تصمیم های لازم را اتخاذ کند، رییس خبرگان باید وضعیت واقعی جامعه را با آرمان ها جمع کند.

 

 تأثیر پذیری و نفوذ پذیری اعضای خبرگان از فضاهای خارج این مجلس صحت ندارد

وی اظهار با انتقاد از رویه برخی رسانه ها در شایعه پراکنی و فضاسازی اظهار داشت: اگر منظور این رسانه ها از قدرت، نفوذ معنوی مجلس خبرگان در بین جامعه است کاملا صحت دارد؛ اعضای خبرگان از این نفوذ معنوی برای تعالی اخلاقی، فرهنگی و معنوی جامعه استفاده می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیر باز ابراز داشت: اگر منظور این رسانه ها قدرت به معنای منفی است و منظور آن ها تأثیر پذیری و نفوذ پذیری اعضای خبرگان از فضاهای خارج این مجلس است کاملا منتفی بوده و صحت ندارد، کسانی که این گونه فضاسازی ها را انجام می دهند در صدد القای اهداف شوم خود هستند؛ به فضل خداوند این گونه افراد ناکام خواهند ماند./1323/ت301/ج

ارسال نظرات