۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۵۸۵۲۱
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین:

بزرگان جهان و پیروان دیگر ادیان نیز به فضایل امام علی اعتراف می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین گفت: اکثر بزرگان جهان و پیروان دیگر ادیان نیز به فضایل علی(ع) اعتراف می کنند.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با برشمردن فضایل حضرت علی(ع) گفت: درحدیثی داریم اگر تمام باغها قلم و دریاها مرکب و جنیان حسابگر و انسانها نویسنده شوند توان برشماری برتری های علی بن ابی طالب(ع) را نخواهند داشت.

 

وی در ادامه افزود: پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر این چنین گفتند که "ای مردمان! هر آینه برتری های علی نزد خدای عزوجل بیش از آن است که من یکباره برشمارم پس هر کس از مقامات او خبر داد و آن ها را شناخت او را تصدیق و تأیید کنید.

 

این کارشناس تفسیر قرآن بیان داشت: ما در بررسی کمالات یک انسان به دو مفهوم کرامت و فضیلت برخورد می کنیم که گاهی ممکن است این در مفهوم با هم قاطی شود، کرامت ویژگی هایی است که هرفرد به اختیار با انجام عبادات کسب می‌کند اما فضیلت در واقع نعمت‌هایی است که از طرف خدا به اشخاص عطا می شود و میزانش در افراد مختلف متفاوت است، اما در همه ویژگی بسیار مهمی که فضیلت‌ها دارند انکار یا ناپذیری آنها حتی از طرف دشمنان است.

 

استاد اخلاق حوزه های علمیه استان قزوین اظهار کرد: هر چقدر انسان با کسی دشمن باشد، بغض و کینه داشته باشد، هرگز نمی‌تواند منکر فضیلت‌های آن شخص شود.

 

وی ابراز داشت: معاویه هنگام شنیدن خبر شهادت امیرمومنان(ع) گفت با مرگ علی بن ابی طالب(ع) بساط علم و دانش برچیده شد و این گفته نشان دهنده این است که فقط شیعه درباره فضایل امیر مومنان(ع) سخن نمی‌گوید بلکه تمامی دانشمندان فضایل علی(ع) را می‌شناسند.

 

حجت الاسلام عباسی با بیان این‌که اکثر بزرگان جهان و پیروان دیگر ادیان نیز به فضایل علی(ع) اعتراف می کنند بیان کرد: حرج جرداق دانشمند مسیحی لبنانی می گوید: ای دنیا! چه می شد اگر همه نیروهایت را در هم می فشردی و دوباره شخصیتی مانند علی با آن عقل، قلب، زبان و شمشیر نمودار می کردی؟

 

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین در ادامه اظهار داشت: یکی از فضیلت‌های خاص حضرت علی(ع) فضیلتی است که ایشان و 12 معصوم دیگر با پیامبر در آن فضیلت شریکند و او خلقت نوری حضرت علی(ع) است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی ابراز کرد: چندین هزار سال پیش از خلقت آدم(ع) خداوند با عظمت ترین خلقت خود را انجام داد و نوری را آفرید که آن نور را پس از خلقت آدم(ع) در صلب ایشان قرار داد و سپس این نور از صلب پاک دیگری منتقل شد تا سرانجام به صلب عبدالمطلب رسید و در آنجا به دو بخش تقسیم شد. بخشی در صلب عبد قرار گرفت و در رحم آمنه طلوع کرد و بخشی در صلب جناب ابوطالب پدر علی(ع) قرار گرفتن و در رحم فاطمه بنت اسد طلوع کرد.

 

وی یکی دیگر از فضیلت‌های انحصاری حضرت علی(ع) را محل ولادت او دانست و بیان داشت: هیچ یک از مخلوقات از پیامبران بزرگ و اوصیای گرامی آنها به این ویژگی یا صفت مفتخر نبوده‌اند و تا قیامت نیز نخواهند بود.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: هنگام تولد حضرت عیسی(ع) به حضرت مریم خطاب شد که از خانه خارج شو! اینجا خانه عبادت است و ولایت اما برای فاطمه بنت اسد دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندا آمد "ای فاطمه! وارد شو" و پس از ورود بانوی بزرگوار دیوار دوباره بسته شد و تا سه روز فرزند میهمان خدای متعال بودند./955/ت303/ب4

ارسال نظرات