۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۷۰۸۸۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری محافل انس با قرآن همزمان با ماه مبارک رمضان در مراغه، رونمایی از پوستر عکس رضوی، ثبت 1156 اثر آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی و اکران، نقد و بررسی فیلم رستاخیز در تبریز از مهمترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی می باشد.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، پوستر جشنواره سراسری عکس رضوی امروز، هشتم تیر باحضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و جمعی از هنرمندان پوستر جشنواره سراسری عکس رضوی در تبریز رونمایی شد.

 

پوستر جشنواره سراسری عکس رضوی با تأکید بر موضوع جشنواره با پس‌زمینه‌ فیروزه‌ای پررنگ طراحی شده که این رنگ در فرهنگ اسلامی نمادی از تقدس است، همچنین بهره‌گیری از طرح فوجی از کبوتران در این پوستر که نمادی از بارگاه منور ثامن الحجج و مهربانی و رافت این امام رئوف است جلوه‌ای ویژه به پوستر یاد شده بخشیده است.

 

جشنواره سراسری عکس رضوی همزمان با میلاد باسعادت عالم آل محمد(ص) حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و همزمان با دهه کرامت و با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین بویژه امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

 

براساس این گزارش هر عکاس می‌تواند حداکثر 5 قطعه به صورت تک عکس با قدرت تفکیک بالاتر از 4 مگاپیکسل تهیه و با فرمت jpeg بر روی سایت azarsh.shamstoos.ir بارگذاری کند.

 

جشنواره سراسری عکس رضوی با همکاری شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی،‌ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و کانون فرهنگ، ‌هنر و ادب آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.


برگزاری محافل انس با قرآن همزمان با ماه مبارک رمضان در مراغه
همزمان با فرارسیدن ماه پرفیض رمضان، چهار محفل انس با قرآن در چهار پنجشنبه این ماه مبارک و در چهار مسجد شهرستان مراغه برگزار می‌شود.

 

در این برنامه‌ها که باهدف تعمیق فرهنگ غنی قرآنی و ایجاد فضای معنوی در جامعه و همچنین بهره‌‎مندی از مفاهیم عالی قرآن کریم در شهرستان برگزار خواهد شد قاریان ممتاز بین‌‎المللی، ملی و شهرستانی حضور خواهند داشت.

 

محفل نخست در اولین پنجشنبه ماه مبارک برابر با چهارم تیرماه در مسجد شهدا، محفل دوم همزمان با سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) روز پنجشنبه یازدهم تیرماه در مسجد امام حسن عسگری شهرک امیرکبیر، محفل سوم هیجدهم تیرماه و همزمان با شب قدر در آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم و آخرین محفل نیز بیست و پنجم تیرماه در مسجد خاتم الانبیا شهرک ولیعصر(عج) برگزار خواهد شد و ساعت شروع هر چهار برنامه 10:30 بعد از افطار خواهد بود.

 

یادآور می‌شود، این برنامه‎ها با مشارکت ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، تبلیغات اسلامی، رادیو شهر مراغه، شهرداری و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

 
ثبت 1156 اثر آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی
فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 156 اثر استان در حوزه میراث غیرمنقول، ناملموس و طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که در سال گذشته نیز 8 اثر در این فهرست جای گرفت.


وی با اشاره به آثار ثبت شده در سال گذشته یادآور شد: خانه اربابی روستای دیزج خلیل در شهرستان شبستر به شماره 31089، خانه صدرالاسلامی مراغه به شماره 31091، عمارت تومانیانس وینق به شماره 31183، خانه سرکاراتی تبریز به شماره 31184  در فهرست آثار غیرمنقول و غار هامپوئیل مراغه به شماره 235، غار دیبی «یوخ‌گول آخیر» ورزقان به شماره 236 و آبشار «سرکند دیزج» به شماره 234 در فرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.


حق‌پرست، ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی را اقدامی شایسته برای حفظ آثار تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی یک مسئولیت همگانی برای حفظ و نگهداری از آثار ثبت شده ایجاد می‌کند چرا که آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی متعلق به همه مردم کشور است و حفظ و نگهداری آن نیز وظیفه ای ملی است.

 

اکران، نقد و بررسی فیلم رستاخیز در تبریز
حسن میلانی، رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران  گفت: فیلم سینمایی ' رستاخیز' یکی از پرهزینه ­ترین فیلم­های تولید شده در ایران است که هنرمندانی از داخل و خارج کشور در تولید آن سهم داشته­اند.

 

وی اظهار کرد: قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نهضت عاشورا بستری بسیط و عمیق برای هنرمندان است و به اندازه همه تاریخ قابلیت تولید آثار هنری را در خود نهفته دارد.

 

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی ادامه داد: مردم و مسوولین باید توجه ویژ­ه­ای به آثار فاخر و ارزشمند سینمایی داشته باشند و حمایت­های مادی و معنوی خود را از این نوع آثار دریغ نکنند.

 

میلانی گفت: نمایش عمومی این فیلم همزمان با سراسر کشور پس از عید سعید فطر در آذربایجان شرقی نیز آغاز خواهد شد، اما پیش از آن اکران ویژه مسوولین، اهالی رسانه و هنرمندان در تاریخ دهم تیرماه رأس ساعت 18 در محل سینما ناجی و تحت عنوان 'سینما افطار' انجام می شود.

 

وی افزود: احمدرضا درویش، تقی علی­قلیزاه و فرهاد قایمیان، کارگردان، تهیه کننده و یکی از بازیگران این فیلم پس از نمایش فیلم به سووالات تماشاگران پاسخ خواهند داد./853/پ203/ب4

ارسال نظرات