ترغیب فرزندان به نماز نیازمند توجه به اصول اعتقادی و محکم کردن عقاید در خانواده است

وی با اشاره به این که متأسفانه مشکل ما این است که به سراغ فروع دین رفته ایم و از اصول اعتقادی دین فاصله گرفته ایم، افزود: برای حل شدن مسأله نماز باید اعتقادات حل شود و در ابتدا باید اصول دین محکم گردد، چنان که در آیات قرآن لقمان در سفارش به فرزندش برای نماز، ابتدا از توجه به اصول دین آغاز کرد و مدل تربیتی قرآن شامل سه مرحله خداشناسی، بهشت و جهنم است و ما متاسفانه در تربیت اصول دین را فراموش کردیم در حالی که اگر انسان اعتقاداتش محکم نباشد، متدین نمی شود.
حجت الاسلام کفیل با بیان این که نگاه ما به دنیا باید نگاه زمینه ساز و مقدمه ای باشد نه نگاه ذاتی، گفت: دنیا به خودی خود هیچ اعتباری ندارد و اگر مهم است به دلیل آخرت است و باید نگاهمان را به دنیا تغییر دهیم چون قرار نیست در دنیا بمانیم و به جایی برسیم، دنیا محل گذر است و اگر مزدی داده می شود بر اثر اعمال ما است.
وی در ادامه بیان داشت: هر گاه خداوند در آیات قرآن از زندگی صحبت می کند، از قیامت می گوید و این که دنیا تنها محل بلا، سختی و گرفتاری است؛ به جایی رسیدن در دنیا مفهومی ندارد و به کار بردن این جمله که ای کاش چنین می شد، نوعی نگرانی ذهنی برای خانواده ایجاد می کند و همین امر نشاط و آرامش را از خانواده می گیرد و تنها برای امروز زندگی، بندگی کنیم.
مسؤول مرکز تخصصی نماز قم گام سوم در رسیدن به خانواده ای نمازی را بحث امید بیان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در زمینه تربیت کودکان برای نماز، تخریب فرزندان است در حالی که راهکار اسلام، امید بخشی است که هر کس امید داشته باشد، امیدش در عملش محرک است.
وی در ادامه تصریح کرد: به کار بردن جملات مثبت که سبب ایجاد انرژی مثبت در فرد می شود، بیان نکات مثبت شخصیت فرزند از راهکارهای امیدبخشی است و در نظام زندگی بهترین راهکار تغییر، امید دادن است و همین ناامیدی است که باعث غفلت خواهد شد و مهمترین علت بلند نشدن سحرها برای نماز شب، ناامیدی از رسیدن به نور خدا و معرفت الهی است.
حجت الاسلام کفیل درباره راهکار چهارم در رسیدن به خانواده ای نمازی گفت: استفاده از محیط راهکار دیگر در جذب و تشویق به سمت نماز است و باید خانه مذهبی و محیط دینی باشد و گاهی لازم است برای تشویق دانش آموزان به نماز محیط را به طور کلی عوض کنیم و این تغییر محیطی تنها مکان نیست بلکه همه اجزاء و افراد آن محیط را تغییر دهیم چنان که مشاهده شده شلوغ ترین نمازهای مدارس مربوط به جاهایی است که مدیران و معلمان نیز در نماز شرکت می کنند.
وی با بیان این که فضاسازی خودش در جذب دانش آموزان به سمت نماز مهم است، افزود: محیط مذهبی باید محیطی به دور از لهویات باشد که از جمله مهمترین علل ترک نماز، لهویات است که مصداق بارز آن در خانواده های امروزی وجود ماهواره است و دلی که در شبانه روز به غیر خدا مشغول باشد، چگونه می تواند در نماز متوجه حق شود.
مسؤول مرکز تخصصی نماز قم یکی از راهکارهای تغییر محیط را دسته جمعی نماز خواندن خانواده بیان داشت و تصریح کرد: بحث فضاسازی محیط باید از همان سنین کودکی آغاز شود به گونه ای که تشویق و هدیه دادن به کودک را در وقت نماز انجام دهیم و در تحقیقی میدانی دو دلیل برای ترک نماز به دست آمده است، یکی عقده و دیگری عقیده و بیشترین تارکین نماز، عقده دارند و این عقده ها به خاطر ذلتی است که فرد در خود احساس می کند و دچار مسائل روحی و روانی می شود و حل این عقده ها به دست خانواده است.
وی در ادامه بیان داشت: بیان آثار نماز راهکار دیگری برای داشتن خانواده ای نمازی است و برای هر کس به تناسب سن و شخصیتش باید یک اثر خاص را بیان کرد چنان که خداوند در ابتدای سوره بقره، بهره مندی از هدایت و اهل تقوا شدن را منوط به نماز خواندن بیان کرده است و از دیگر آثار نماز، مقابله با دشمن و هوای نفس است چون نماز انرژی دهنده است و تنها چیزی که دشمن را زمین می زند، نماز است./1306/پ202/ح