۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۹۰۹۴۹
مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی خبر داد؛

وجود 100 وقف با موضوع ایثار و شهادت

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان این که تاکنون 100 وقف به ارزش ریالی بالغ بر 140 میلیارد در این بنیاد به ثبت رسیده است، گفت: این وقف ها در اوقاف و امور خیریه ثبت نشده بود که با تشکیل ستاد مردمی ترویج فرهنگ ایثار، به زودی در آنجا نیز رسما ثبت خواهند شد.
ستاد مردمي وقف در حوزه جهاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسین محرابی، مسؤول دفتر شورای نگهبان در خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری آغاز به کار رسمی ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت که در محل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی برگزاری شد، در خصوص ضرورت تشکیل این ستاد گفت: هر چه از زمان دفاع مقدس فاصله می گیریم از یک سو ضرورت بزرگداشت شهدا و ایثارگران خصوصا با توجه به هجمه دشمن علیه دین بیشتر می شود و از سوی دیگر تأمین منابع برای برگزاری مراسم ها و یادواره های شهدا دشوارتر می شود.

 

وی افزود: از این رو ستاد مردمی ترویج فرهنگ وقف در حوزه جهاد و شهادت با ابلاغ ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و با عضویت نهادهایی چون بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، سپاه پاسداران و اوقاف و امور خیریه به پیشگامی خراسان رضوی شکل گرفت.

 

حجت الاسلام محرابی با بیان این که طی یک سال فعالیت غیر رسمی این ستاد، بیش از بیست جلسه و دو همایش برگزار شده است، اظهار کرد: با وجود جدید بودن این کار اما استقبال خوبی از آن انجام شده است.

 

وی با اشاره به قدرت بازدارندگی و اثرگذاری فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه، یادآور شد: وقف در حوزه جهاد و شهادت از نظر احکام و ارکان مانند سایر وقف ها بوده و تنها موضوع آن جدید است.  

 

جان باختگان منا در قطعه ویژه خود به خاک سپرده شوند

در ادامه این نشست، عابدین عابدی مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اشاره به اذعان همگان نسبت به نقش روحیه جهاد و شهادت در حفظ امنیت و توسعه همه جانبه کشور و صدور انقلاب اسلامی، گفت: دفاع از مرز و بوم به خودی خود یک ارزش است حال وقتی با اهداف دینی و به نیت قربت الی الله انجام شود، اجری مضاعف در دنیا و آخرت شامل آن خواهد شد.

 

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به لزوم استمرار فرهنگ جهاد و شهادت، افزود: تاکنون 100 وقف در بنیاد شهید به ثبت رسیده است که ارزش ریالی آن بالغ بر 140 میلیارد است. این وقف ها در اوقاف ثبت نشده بود که با تشکیل ستاد مردمی، به زودی در آنجا نیز رسما ثبت خواهد شد.

 

عابدی مقدم ادامه داد: از میان این صد وقف، شهرهای مشهد با 18، فریمان با 16 و کاشمر با 15 مورد بیشترین تعداد وقف ها را دارا هستند. همچنین 60 وقف با عنوان حسینیه شهدا در حال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ضمن اعلام آمادگی بنیاد برای ارائه مشاوره و راهنمایی واقفان در حوزه ایثار وشهادت در سراسر کشور، خطاب به خانواده های شهدا توصیه کرد: چنان که خداوند در قرآن کریم می فرماید شهدا زنده و در حال ارتزاق نزد پروردگارشان هستند، شهدا را همچون سایر افراد زنده دانسته و سهم آنان را در همه موارد مد نظر قرار دهند.

 

وی در ادامه با اشاره به فاجعه غم بار منا و استفاده از واژه «شهید» برای جان باختگان این فاجعه، صریح کرد: تعیین صادق شهادت تنها توسط کمیسیون تعیین مصادیق با حضور ارکان مختلف نظام انجام می شود و اطلاق واژه «شهید» در مواردی که توسط این کمیسیون اعلام نشده پیگرد قانونی دارد.

 

عابدی مقدم با تأکید بر این که تدفین جان باختگان حادثه منا در قطعه صالحین یا شهدا به امر رهبر معظم انقلاب، به معنای شهید بودن این عزیزان نیست، پیشنهاد کرد قطعه ای ویژه این قربانیان در سراسر کشور در نظر گرفته شود./930/202/ب3

ارسال نظرات