۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۹۶۸۵۷
دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

ریشه‌کن شدن مفاسد اجتماعی در گرو مسؤولیت‌پذیری جامعه/ مهم‌ترین هدف قیام عاشورا احیای معروف بود

خبرگزاری رسا ـ دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که احساس مسؤولیت مردم در برابر مفاسد امری ضروری است، گفت: ریشه‌کن شدن مفاسد اجتماعی در گرو مسؤولیت‌پذیری جامعه است.
امر به معروف

مهدی بشارت، دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به ضرورت پند آموختن از واقعه عاشورا اظهار کرد: در طول سال های اخیر، تاریخ بارها و بارها تکرار شده است و در این برهه تاریخی که بناست ما آن را رقم بزنیم، باید همه جامعه تلاش کنند تا به بلای کوفیان دچار نشویم.


دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در زمان امام حسین(ع)، کوفیان برابر امامشان ایستادند و جشن چند روزه گرفتند، امروز فصل جشن و پیروزی جریان حق است؛ بدون شک اگر ما نیز در برابر حضرت حجت قرار بگیریم، در دنیا و اخرت خسارت دیده تلقی می شویم، پس باید با دقت و ریز بینی نسبت به حادثه عاشورا پند و عبرت بگیریم تا در فصل آخر و واپسین روز های ظهور اسیر آن وضعیت نشویم.


وی کتاب نامیرا را کتابی داستانی خواند که با روایتی تاریخی وقایع کوفه را با زبانی روان و ساده بازگو کرده است و اظهار داشت: در این کتاب ایستادن جریان حق و باطل در برابر هم به رشته  تحریر در آمده است، در جریان قیام امام حسین(ع) برخی از افراد تندرو در عرض چندین هفته تاریخ را به جایی رساندند که به امام پشت کردند و در زمره سپاهیان عمرسعد قرار گرفتند و این کتاب نمایشگر وضعیتشان در آن زمان است.


بشارت با بیان این که برخی از آیات و نشانه ها سبب می شوند تا نسبت به هجوم دشمنان احساس خطر کنیم، خاطرنشان کرد: همراه با این که در جریان قیام عاشورا عده‌ای به امام حسین(ع) پشت کردند، عده ای دیگر در لحظات آخر بر می گردند و در رکاب امام به شهادت می رسند و این واقعه  نشان می دهد چگونه حق و باطل در فضای فتنه در هم آمیخته و انسان ها آزموده می شوند.


دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که امام حسین(ع) در زمان قیام هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کردند، گفت: امام حسین(ع) هنگامی که می خواهند تا قیام خود را آغاز کنند نامه ای به برادرشان می نویسند و در آن بیان می دارند، هدف من احیای امر به معروف و نهی از منکر است و به دنبال فساد، آشوب و برهم زدن نظم اجتماعی نیستم.


وی با بیان این که قصد امام از قیام پیاده کردن سیره ائمه اطهار در جامعه اسلامی بود، خاطر نشان کرد: بدون شک یکی از وظایف خطیر ما در دهه محرم درک فلسفه قیام امام و سنجیدن تاثیرات آن در زندگی روزمره است، امر به معروف و نهی از منکر نیز در کنار نماز، روزه، حج، زکات و خمس یکی از فروع دین الهی تلقی می شود و واجب فراموش شده ای است که مهجوریت آن در حال حاضر به درستی قابل درک و فهم است.

 

بشارت با اشاره به میزان پایبندی جامعه به سیره عملی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: عزادارای های بدون پرداختن به سیره عملی ائمه اطهار شور و نوایی هستند که معرفتی در پس آنها نیست و امروز اگر در چنین شرایطی تاریخ تکرار شود، کوفیان سر بر می آورند زیرا  برخی از تندرویان توانایی اهم و مهم را در امور دین از دست داده اند و این یک بحران جدی برای جامعه اسلامی است.


دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که نباید شهادت امام را مختص  دروغ، ریا و ربا کرد، گفت: معرفت نسبت به شهادت امام حسین(ع) سبب می شود تا یاد و خاطره این حادثه و قیام خونین عاشورا زنده نگه داشته شود و مسیر سالم دین به دست معاندین نظام اسلامی نیافتد، همچنین امروزه همه ما باید تلاش کنیم با انجام امور علمی و عملی دین خدا در زمره سربازان ولی عصر قرار گیریم.


وی با بیان این که مسیر اشتباه و انحرافی زنگ خطری را برای جامعه روشن می کند، تصریح کرد: ماجرای کوفه درس عبرتی برای همه است که احتمال تکرار دوباره آن وجود دارد، همچنین برخی از مدعیان تندرو در طول عمر خود ادعای اسلام و تشیع داشتند و همه را بی دین خطاب می کردند،  اما هیچ گونه معرفتی نسبت به مسیر اهل بیت نداشتند و هنگامی که نسبت به مقصد اهل بیت شناخت را از دست دادیم، زیان می بینیم.

 

مفاسد اجتماعی جامعه امروز نتیجه بی تفاوتی افراد نسبت به مسیر ترسیم شده الهی است

بشارت با اشاره به آسیب های اجتماعی هیئات مذهبی تأکید کرد: آسیب های هیئات دینی هرگز به منزله کنار گذاشتن هیئات نیست و عزاداری های این چنینی باید پر شور باشند زیرا که اسلام و تشیع اگر زنده نگه داشته شده اند، به واسطه همین هیئات بوده است، امروزه در سراسر جهان فضایی تبلیغاتی بر علیه تشیع در حال گسترش است و دین اسلام به عنوان یک سند در اختیار منافقین قرار گرفته است.


دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: منافقان با تمام نیرو و توان تلاش می کنند تا شور و حال حسینی را که در حال گسترش است، از کشور و جامعه بیرون کنند، همچنین اگر مردم خواستار از بین رفتن منکرات جامعه اسلامی هستند، باید نسبت به سرچشمه حساس باشند.


وی امر به معروف و نهی از منکر را نظارت همگانی همراه با حضور مردم در صحنه خواند و تأکید کرد: امام حسین(ع) در برابر حکومت ظالم قیام کردند زیرا که آب سرچشمه گل آلود بود و نیاز به حضور مردم در صحنه از همه جهات احساس می شد؛ امروزه در جامعه ما مفاسد کلان اجتماعی همچون فساد سه هزار میلیاردی نتیجه غفلت مردم و مسؤولان از مسیر ترسیم شده خداوند متعال است.

 

بشارت با بیان این که مفاسد اجتماعی از این دست، نظام اسلامی را زیر سؤال می برد، خاطرنشان کرد:  اگر همه جامعه احساس تکلیف کنند، رشوه های ادارات دولتی و مفاسد اجتماعی گسترش پیدا نمی کنند، همچنین احساس مسؤولیت مردم برای احیای امر به معروف و نهی از منکر که مهم ترین هدف امام از قیام عاشورا بود،  ضروری بوده و بدون شک در برابر تفکرات جاهلی که ریشه جامعه را می سوزاند، نباید بی تفاوت بود./864/302/ب2

ارسال نظرات