۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۹۷۸۴۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

صحیفه سجادیه دایره المعارف انسان سازی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر لزوم آشنایی بیشتر مردم به ویژه جوانان با صحیفه سجادیه، گفت: کتاب ارزشمند امام سجاد(ع) دایره المعارف انسان سازی در همه ابعاد فردی و اجتماعی است.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه بجنورد

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن دوازدهم محرم، سالگرد شهادت امام سجاد(ع)، به دوران مختلف زندگی آن حضرت اشاره کرد و افزود: زندگی امام سجاد(ع) دارای مقاطع مختلفی بوده که در هر بخش آن حوادث متنوعی روی داده است.

 

وی اضافه کرد: این امام همام در مقاطع مختلف زندگی بابرکت خویش جهاد و شهادت را در اوج، خفقان و فشار حکومت ظلم و جور را در اوج و واهمه و عقب نشینی مردم را نیز در اوج خود و از نزدیک دیده و تجربه کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به لزوم معرفی و شناخت بیشتر امام زین العابدین(ع) و سیره و آموزه‌های این حضرت در جامعه اسلامی، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در بخشی از وصیت نامه خود آورده است که «ما افتخار می کنیم صحیفه سجادیه و امام سجاد(ع) از ماست» و این نشان دهنده جایگاه والای این امام همام است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با تأکید بر بهره گیری بیشتر مردم از کتاب صحیفه سجادیه، خاطرنشان کرد: در کتاب نهج البلاغه، مخاطب امام علی(ع) عوام هستند اما امام زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه مخاطب خود را افرادی قرار داده که در اوج روند تکاملی قرار دارند.

 

وی ادامه داد: بر این اساس صحیفه سجادیه برای انسان فرصت تفکر و تحلیل عمیق‌تری را ایجاد می‌کند، به همین دلیل می‌توان گفت هر اندازه پیرامون این کتاب ارزشمند کار شود باز هم کم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر لزوم آشنایی بیشتر مردم به ویژه جوانان با صحیفه سجادیه، افزود: این کتاب ارزشمند دایره المعارف انسان سازی در همه ابعاد فردی و اجتماعی است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: صحیفه سجادیه دایره المعارف بزرگی در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی، بهداشت، سلامتی جسم و روح و غیره بوده و اقیانوس عظیمی محسوب می شود که غواصان ماهر می توانند در آن مروارید و مرجان صید کرده و آنها را به نسل جوان اهدا کنند.

 

وی اضافه کرد: به همین دلیل باید متخصصان و افراد دارای مهارت، زمینه را برای انس و آشنایی بیشتر جوانان با صحیفه سجادیه و بهره برداری از مطالب ارزشمند این کتاب را در ابعاد مختلف زندگی فراهم کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: متولیان و مسؤولان فرهنگی باید برای تهیه و انتشار جزوه ای با نثر ساده و روان و در عین حال پخته از صحیفه سجادیه با سرفصل هایی از جمله تربیت، عافیت و بهداشت، عاقبت بخیری، تعالی اخلاقی، امامت، توحید و غیره اقدام کرده و آن را در اختیار جوانان و مردم عادی قرار دهند تا همه افراد بتوانند از گنجینه صحیفه سجادیه بهره‌مند شوند.

 

گفتنی است، امام علی بن الحسین(ع)، معروف به زین العابدین و سجّاد و مکنّی به ابوالحسن و ابومحمد، در پنجم شعبان سال 38 قمری دیده به جهان گشود.

 

امام سجاد(ع) پس از شهادت پدر ارجمندش امام حسین(ع) در محرم سال 61 قمری، در 23 سالگی به مقام عظمای امامت نایل آمد و در سخت ترین و دشوارترین تاریخ امت اسلام، رهبری شیعیان و محبّان اهل بیت(ع) را بر عهده گرفت و راه و روش پدران و نیاکان پاک نژاد خویش را استمرار بخشید.

 

این امام همام پس از 57 سال زندگی و 34 سال امامت در دوازدهم محرم سال 95 قمری، بر اثر زهری که به دستور ولید بن عبدالملک اموی به آن حضرت خورانیده شد، در مدینه منوره به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در جوار قبر مطهر عمویش امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد./9314/302/ب2

ارسال نظرات