۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۶۹۳
نخست وزیر لبنان:

حزب الله نیروی مقاوم و از رکن‎های اصلی سیاسی لبنان است

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر لبنان تاکید کرد که حزب الله از رکن های اصلی سیاسی در لبنان است، از دل خاک و متن مردم لبنان روئیده و در مقابل دشمن تاریخی ما مقاومت کرده است.
نخست وزير لبنان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تمام سلام نخست وزیر لبنان در گفت وگو با شبکه «اسکای نیوز» و در پاسخ به ادعای این شبکه مبنی بر اینکه «لبنان چگونه می تواند از زیر سایه دولت حزب الله خلاص شود»، گفت: اصلا موضوع ما خلاص شدن از حزب الله نیست، ما به دنبال این هستیم که چگونه ارکان اصلی لبنان می توانند به لبنان خدمت کنند.


وی اضافه کرد: ما از ابتدا بر سیاست بی طرفی در مقابل رخدادهای در سوریه تاکید داشته ایم زیرا می دانستیم که این رخدادها بر لبنان اثر می گذارد، برخی شهروندان لبنانی وارد خاک سوریه شده و در این رخدادها شرکت کردند و حزب الله هم در داخل سوریه نقش داشته است و دارد.


نخست وزیر لبنان بار دیگر تاکید کرد: حزب الله یک رکن سیاسی است که در پارلمان و دولت لبنان حضور دارد و اصلا موضوع خلاص شدن از آن مطرح نیست.


تمام سلام تصریح کرد: درصدد هستیم با حزب الله به مفاهیم مشترک برای یکپارچه و متحد کردن لبنان برسیم و شرایط داخلی لنبان را تقویت کنیم و این مطلوب ما است.


وی تاکید کرد: مطلوب ما این نیست که شاهد دشمنی گروه های سیاسی با یکدیگر در لبنان باشیم و یک رکن سیاسی علیه یک رکن سیاسی دیگر اقدام کند، ما برای کاهش اختلافات و از بین بردن تضادها تلاش می کنیم اما متاسفانه تاکنون موفق نشده ایم.


نخست وزیر لبنان این روزها از سوی آل سعود و همپیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس یعنی امارات، بحرین ، قطر و کویت و همپیمانان داخلی آنها تحت فشار شدید اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است، از جمله این فشارها توقف به اصطلاح هبه های تسلیحاتی ، کاهش تعداد اعضای نمایندگی های دیپلماتیک، درخواست از اتباع این کشورها برای ترک لبنان و یا سفرنکردن به آن، تهدید سعودی به اخراج لبنانی ها است.


تمام سلام که تحت فشار قراردارد تا به نحوی سعودی ها را راضی و از آن تعریف و تمجید کند، در گفت وگو با اسکای نیوز تصریح کرد: لبنان یک کشورعربی است، و سعودی پناهگاه ، ملجا و پدر لبنان است.


وی که چند شب قبل در گفت وگو با تلویزیون « ال بی سی» لبنان از جمهوری اسلامی ایران را قدرت اصلی منطقه و دوست لبنان خوانده بود، در گفت وگو با اسکای نیوز گفت: ایران مانند دیگر کشورها در لبنان نفوذ دارد و بر حاکمیت و استقلال لبنان اثر می گذارد.


برخی منابع لبنانی گفتند که بخش بزرگی از علت عصبانیت سعودی ها از لبنان، همین اظهارات تمام سلام و حمایت او از موضع گیری « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان در نشست اتحادیه عرب در قاهره و امضا نکردن بیانیه پایانی این اجلاس بوده است.


اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره به درخواست رژیم سعودی و برای اتخاذ موضع علیه محور مقاومت به ویژه ایران و حزب الله تشکیل شده بود.


تمام سلام گفت: بلکه خطائی و لغزش زبانی در خصوص پادشاهی سعودی صورت گرفت و حق دارند خشمگین شوند و اما ما خواستار روابطی قوی و مستحکم با سعودی ها هستیم و انشاء الله دیگر شاهد این لغزش زبانی نخواهیم بود.


نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد: همه می دانند که ایران و دیگران در لبنان نفوذ دارند و در حوزه های سیاسی و رسانه ای سرمایه گذاری کرده اند و این واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.


وی تصریح کرد: بله ایران در لبنان نفوذ دارد و دارای همپیمانانی است و این شرایط بر حاکمیت و استقلال ما تاثیر می گذارد و البته اوضاع در منطقه و همسایگی لبنان امروز پیچیده شده و به لبنان آسیب می زند و ما را تضعیف می کند./982/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات