۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۳۲۲۰۰۰
آیت الله مدرسی یزدی بررسی کرد؛

نوروز در منابع اسلامى و حکم شرعى آن

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مدرسی یزدی(ره) در نوشتاری به بررسی اجمالی به بررسى نوروز در منابع اسلامى و حکم شرعى آن پرداخته است، در بخشی از این متن می خوانیم: شیخ الطائفه، اوّل فقیهى است که متعرض موضوع نوروز شده است، سپس ابن ادریس در سرائر درباره آن بحث کرده و از آن پس به کتب فقهى راه یافته است، برخی از فقهاى معاصرین و در کتب خود از نوروز ذکرى به میان نیاورده‏اند.
عيد نوروز

به گزارش خبرگزاری رسا، نوشتار آیت الله سید جواد مدرسی یزدی(ره) در تبیین و بررسی نوروز در منابع اسلامى و حکم شرعى آن، تقدیم خوانندگان محترم می شود.

 

نوروز در منابع اسلامى  ‏

1. کتب اهل سنّت‏

در جوامع اخبار و احادیث عامّه، مطالبِ قابل توجّهى درباره این موضوع نیامده است، جز چند مورد که به برخى از آن‏ها اشاره مى‏شود:

 

«آلوسى» در بلوغ الارب نقل مى‏کند که انصار، عید نوروز و مهرجان را بر حضرت رسول ‏صلى الله علیه و آله عرضه کردند. حضرت فرمودند: خداوند متعال بهتر از آن را (فطر و اضحى‏) به من داده است. این مضمون به روایت دیگرى نیز نقل شده است و روایت مناقب هم که از حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام نقل مى‏کند، مؤیّد آن است.

 

همچنین قاموس در ذیل کلمه‏ى نوروز نقل مى‏کند که براى حضرت على‏ علیه السلام حلوا آوردند، «فَسْئَلْ عَنْهُ فَقالوا لِلنَّیْروزِ»، فرمود: هر روز نوروز باد و در مهرگان چنین کردند فرمود: هر روز مهرگان باد.  

 

قریب به این حدیث روایتى است که خطیب در تاریخ بغداد (24) در احوال ابوحنیفه مسنداً نقل مى‏کند و اضافه مى‏نماید که شخصى که حلوا را به حضرت تقدیم کرد، جد ابوحنیفه نعمان بن مرزبان پدر ثابت بود.  

 

ولى این روایت مرسله هیچ دلالتى بر مشروعیّت عید نوروز در اسلام ندارد بلکه شاید مُشعِر به عدم مشروعیّت آن باشد زیرا حضرت اظهار بى‏اطّلاعى مى‏کنند، در حالى‏که اگر واقعاً از اعیاد اسلامى به شمار مى‏رفت حضرت سزاوارترین شخص به آگاهى از آن بود.

 

نظیر این روایت نیز در دعائم الاسلام ذکر شده است:

 

«فقال ما هذا؟ قالوا یوم نیروز. قال‏علیه السلام: «فَنَوْرِزوا اِنْ قَدَرْتُم کُلَّ یَوْمٍ»(26) یعنى: اگر نوروز به حلوا هدیّه کردن است، هر روز حلوا هدیه کنید. و این از مکارم حُسنىٰ‏ است که انسان بدون جهت نسبت به آداب و رسوم غیر مضرّه‏ى اقوام و ملل بى‏اعتنایى نکند، چنان‌که از بعض روایات، اِشعار به این معنى را مى‏توان استفاده نمود.

 

امّا از نظر فتوا، کسى از علماى اهل سنّت که قائل به مشروعیّت عید نوروز باشد، تا به حال سراغ نداریم.  

 

 2. منابع شیعه

1. روایت مناقب ابن شهر آشوب:

«حُکِیَ أَنَّ الْمَنْصُورَ تَقَدَّمَ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیهما السلام بِالْجُلُوسِ لِلتَّهْنِیَةِ فِی یَوْمِ النَّیْرُوزِ وَ قَبْضِ مَا یُحْمَلُ إِلَیْهِ فَقَالَ ‏علیه السلام: إِنِّی قَدْ فَتَّشْتُ الْأَخْبَارَ عَنْ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ ‏صلى الله علیه وآله فَلَمْ أَجِدْ لِهَذَا الْعِیدِ خَبَراً وَ إِنَّهُ سُنَّةٌ لِلْفُرْسِ وَ مَحَاهَا الْإِسْلَامُ وَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ نُحْیِیَ مَا مَحَاهُ الْإِسْلَامُ فَقَالَ الْمَنْصُورُ إِنَّمَا نَفْعَلُ هَذَا سِیَاسَةً لِلْجُنْدِ فَسَأَلْتُکَ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ إِلَّا جَلَسْتَ فَجَلَس، الحدیث.» (28)

 

مرحوم علّامه‏ى مجلسى این روایت را حمل بر تقیّه مى‏کند، ولکن هیچ‌وجهى براى چنین حملى وجود ندارد؛ چون بنى عبّاس به تمام معنا طرفدار نوروز بودند، و متن حدیث، خود شاهد این مدّعاست مگر مقصود این باشد که حضرت براى فرار از کمک به ظالمین حکم ثابتى را از اسلام از روى تقیّه نفى کردند ولى این احتمال با توجّه به لحن شدید روایت، بعید به نظر مى‏رسد.

 

2. روایات مُعلّى بن خُنَیس:

روایات متعددى از معلّى بن خنیس در زمینه‏ى نوروز نقل شده است، لکن محتمل است همه‏ى آن‏ها در اصل یک روایت بوده که معلّى یا کسانى که از وى نقل کرده‏اند، تقطیع نموده‏اند.

 

الف. روایت مصباح المتهجد:

«رَوَى الْمُعَلَّى بْنُ الْخُنَیْسِ عَنْ مَوْلَانَا الصَّادِقِ علیه السلام فِی یَوْمِ النَّیْرُوزِ قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ النَّیْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ أَنْظَفَ ثِیَابِکَ وَ تَطَیَّبْ بِأَطْیَبِ طِیبِکَ وَ تَکُونُ صَائِماً ذلِکَ الْیَوْمَ فَاِذا صَلَّیْتَ النَّوافِلَ و الظُّهرَ وَ الْعَصْرَ ... وَ تَسْجُدَ بَعْدَ فِراغِکَ مِنَ الرَّکَعاتِ سَجْدَةَ الشُّکْرِ وَ تَدْعوا فیها بِهذا الدُّعاءِ ... وَ بارِکْ لَنا فى یَوْمِنا هذَا الَّذى فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ...»  

 

این روایت مورد استناد بسیارى از فقها براى استحباب غسل و روزه و نماز در روز نوروز مى‏باشد. صاحب وسائل آن را در سه مورد نقل مى‏کند. و صاحب جواهر مى‏فرماید: «کما عن المصباح و مختصره». ولکن هم در مصباح مخطوط و هم مطبوع، تصریح شده که از ملحقات مصباح مى‏باشد و در نسخه‏هاى اصل نبوده است. ولى چون در مختصر مصباح موجود مى‏باشد، معلوم مى‏شود که از ملحقات خود شیخ است، و لذا صاحب سرائر آن را از مختصر مصباح نقل مى‏کند.

 

مرحوم شیخ طوسى روایت معلّى را بدون سند ذکر مى‏کند، و در فهرست در مورد معلّى بن خنیس مى‏فرماید:

 

«له کتاب اخبرنا به جماعة عن محمد بن على بن الحسین عن ابن ولیه عن محمد بن الحسن الصفار عن احمد بن محمد عن ابیه عن صفوان عنه.»

 

سند شیخ به کتاب معلّى، معتبر است، ولکن روشن نیست که شیخ آن را از کتاب خود معلّى نقل کرده باشد، و ممکن است با سند دیگرى از وى نقل کرده باشد که براى ما مجهول است، ولى مرحوم مجلسى در زادالمعاد مى‏فرماید:

 

«به اسانید معتبره از معلّى بن خنیس که از خواص حضرت صادق‏علیه السلام بوده است منقول است و سپس روایتى را نقل مى‏کند که ذیل آن، مطابق حدیثى است که در مصباح آورده است.»  

 

ولى احتمال دارد در کتب معتبره‏ى اصحاب بوده که از بین رفته مثل «مدینة العلم» صدوق رحمه الله که به فرمایش شیخ، سه برابر من لایحضره الفقیه بوده، و «عیون الاحادیث» احمد بن الحسین بن احمد نیشابورى الخزاعى شاگرد سیّد مرتضى و شیخ طوسى رحمهم الله و غیره.

 

ب. روایت بحار

رأیت فى بعض الکتب المعتبرة: «روى فضل اللَّه بن على بن عبیداللَّه.. تولاه اللَّه الدارین بالحسنى عن ابى عبداللَّه جعفر بن محمد بن العباس الدوریستى، عن ابى محمد جعفر بن أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الْمُونِسِیِّ الْقُمِّیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ بِلَالٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ یُوسُفَ عَنْ حَبِیبِ الْخَیْرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ الصَّائِغِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍعلیه السلام یَوْمَ النَّیْرُوزِ فَقَالَ‏ علیه السلام أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیَوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ هَذَا یَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَى فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ‏ علیه السلام وَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکَّةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَکَ حَتَّى تَفْهَمَهُ قُلْتُ یَا سَیِّدِی إِنَّ عِلْمَ هَذَا مِنْ عِنْدِکَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ یَعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یَا مُعَلَّى إِنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یَعْبُدُوهُ وَ لَا یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِعلیهم السلام وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ بِهِ الرِّیَاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ ‏علیه السلام عَلَى الْجُودِیِّ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَحْیَا اللَّهُ فِیهِ الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی نَزَلَ فِیهِ جَبْرَئِیلُ عَلَى النَّبِیِ‏ صلى الله علیه وآله وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‏ صلى الله علیه وآله أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ‏علیه السلام عَلَى مَنْکِبِهِ حَتَّى رَمَى أَصْنَامَ قُرَیْشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیْتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کَذَلِکَ إِبْرَاهِیمُ ‏علیه السلام وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِیُ‏ صلى الله علیه وآله أَصْحَابَهُ أَنْ یُبَایِعُوا عَلِیّاً علیه السلام بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِیُ‏ صلى الله علیه وآله عَلِیّاً علیه السلام إِلَى وَادِی الْجِنِّ یَأْخُذُ عَلَیْهِمُ الْبَیْعَةَ لَهُ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی بُویِعَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ‏ علیه السلام فِیهِ الْبَیْعَةَ الثَّانِیَةَ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ النَّهْرَوَانِ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَیَّةِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا بِالدَّجَّالِ فَیَصْلِبُهُ عَلَى کُنَاسَةِ الْکُوفَةِ وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا وَ أَیَّامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ أَنْتُم...»

 

و سپس معلّى از حضرت، اسماء ایّام فارسى را مى‏پرسد، و امام به تفصیل پاسخ مى‏دهند.  

 

ج. «احمد بن فهد فى کتاب المهذّب، قال: حدثنى الْمَوْلَى السَّیِّدُ الْمُرْتَضَى الْعَلَّامَةُ بَهَاءُ الدِّینِ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ الْحَمِیدِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الْمُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ فِیهِ النَّبِیُ‏ صلى الله علیه وآله لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ‏ علیه السلام الْعَهْدَ بِغَدِیرِ خُمٍّ فَأَقَرُّوا لَهُ بِالْوَلَایَةِ فَطُوبَى لِمَنْ ثَبَتَ عَلَیْهَا وَ الْوَیْلُ لِمَنْ نَکَثَهَا وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وَجَّهَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‏صلى الله علیه وآله عَلِیّاً علیه السلام إِلَى وَادِی الْجِنِّ فَأَخَذَ عَلَیْهِمُ الْعُهُودَ وَ الْمَوَاثِیقَ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ النَّهْرَوَانِ وَ قَتَلَ ذَا الثُّلایةِ (ذو الثدیه ظ).»  

 

د. «مُهَذّبُ البارع: و عن المعلى ایضا قال: دخلت على ابى عبداللَّه‏ علیه السلام فى صبیحة یوم النیروز...»  

 

مضمون این حدیث قریب به روایت بحار است.

 

سند دو روایت اخیر نیز تام نیست و مرسله مى‏باشد.

 

3. «عَنِ المُفَضَّلِ بن عُمَر عَنِ الصَّادِق ‏علیه السلام، قالَ لَهُ فى‏ خَبَرٍ طَویلٍ فى جُمْلَةِ کَلامِهِ ‏علیه السلام: فَأَوْحَى اللَّهُ اِلَیْهِ یا حِزْقیل، هذا یَومٌ شَریفٌ عَظیمٌ قَدْرُهُ عِنْدى‏، وَ قَدْ آلَیْتُ اَنْ لا یَسْأَلَنى‏ مُؤْمِنٌ فیهِ حاجَةً اِلّا قَضَیْتُها فى هذَا الْیَوْمِ، وَ هُوَ یَوْمُ نَیْروز...»

 

این روایت در مستدرک‏ الوسائل نقل شده است، ولکن ضعیف مى‏باشد.

 

و امّا از نظر مضمون، وقوع چنین حوادث عظیمه در نوروز بعید به نظر مى‏رسد، و خواننده را به تردید مى‏اندازد، مثل:

 

1. اخذ میثاق از بندگان در عالم ذرّ.

 

2. اولین طلوع شمس و آفرینش سبزى در زمین.

 

3. آرام گرفتن کشتى نوح.

 

4. نصب حضرت على‏ علیه السلام به وصایت در غدیرخم.

 

5. بیعت مردم با حضرت، بعد از عثمان.

 

6. روانه کردن على‏ علیه السلام توسط پیامبر صلى الله علیه وآله به وادى جن.

 

7. پیروزى حضرت بر خوارج نهروان و قتل ذى الثدیة.

 

8. ظهور حضرت قائم عجّل اللَّه تعالى فرجه و ظهور ولاة امر (رجعت).

 

9. غلبه‏ى حضرت بر دجّال.

 

10. زنده شدن حزقیل و قوم او.

 

11. فروانداختن و شکستن بت‏ها توسط حضرت على‏ علیه السلام بر روى دوش پیامبر صلى الله علیه وآله و همچنین شکستن بت توسّط حضرت ابراهیم‏ علیه السلام.

 

از سوى دیگر حمزة بن الحسن الاصفهانى که از متخصّصانِ فنّ و صاحب‏نظران است، در جدول کتاب خود به نام «سنى الملوک و الانبیاء» مى‏نویسد: که نوروز در سال دهم هجرت مصادف یکشنبه 17 محرم بوده است، نوروز هر سال را مطابق قمرى تعیین مى‏کند، و در بعضى سال‏ها مى‏گوید نوروز ندارد، یعقوبى مى‏نویسد: على ‏علیه السلام در روز سه‏شنبه 23 ذى‏الحجّه به خلافت ظاهرى رسیده و خورشید در جوزاء (خرداد) 26 درجه و 40 دقیقه بود، و قتل عثمان در 18 ذى‏الحجّه، و باز یعقوبى مى‏نویسد: وفات پیامبر صلى الله علیه وآله دوم ربیع‏الاول و خورشید در برج حمل بود، و بالطبع قضیه‏ى غدیرخم مدت مدیدى پیش از حمل بوده است و در کتاب تجارب السلف، قتل عثمان را در هشتم و به روایتى در دهم تعیین نموده است.

 

فاضل کامل، استاد میرزا ابوالحسن شعرانى رحمه الله در ترجمه‏ى نفس المهموم فرماید: مرحوم حاج نجم‏الدوله فلکى مشهور زمان قاجاریه و صاحب تقویم معمولى، روز عید قربان دهم هجرى را اوّل حمل استخراج کرده و شعرانى مى‏فرماید: «حساب زیجات بیش از یکى دو روز تفاوت نمى‏کند چون حساب زیج بر حسب حد اوسط است و العلم عنداللَّه و لیس لمن لایعلم حجة على من یعلم.»

 

به علاوه اگر عید نوروز بدین درجه از اهمیّت با آن همه فضایل و مناقب چنان‌که در روایت آمده است بود، به صورت سیره‏ى مستمرّه میان مسلمین و لا اقل شیعه درمى‏آمد، مانند فطر و غدیر، در حالى که چنین سیره‏اى با وجهه‏ى مذهبى، خصوصاً در میان غیرایرانیان ثابت نیست.

 

از سوى دیگر حدیث معلّى بنا بر روایت دوم و سوم و چهارم شاذ است، و شخص دیگرى روایتى بدین مضمون نقل نکرده است، و چون ناظر به حکم واجب و الزامى نیست، لذا فتوا دادن به استناد آن مشکل است.

 

4. روایت دعائم الاسلام:

«عَنْ اَمیرِالمُؤْمِنین‏علیه السلام اَنَّهُ اُهْدِىَ اِلَیْهِ فالوذَج، فَقالَ: ما هذا؟ قالوا: یَوْمُ نَیْروز. قالَ: فَنورِزوا اِنْ قَدَرْتُمْ کُلَّ یَوْمٍ.»

 

قبلاً درباره‏  این حدیث بحث شد.

 

امّا از نظر فتوا

شیخ الطائفه، اوّل فقیهى است که متعرض موضوع نوروز شده است، آن هم نه در کتب فقهى خود، و نه به صورت نقل از جوامع معتبر روائى نظیر جوامع حسین بن سعید و احمد بن محمد بن عیسى الاشعرى و بزنطى و غیره، بلکه در کتاب مصباح و به عنوان روى المعلّى.

 

و سپس ابن ادریس رحمه الله در سرائر درباره آن بحث فرموده و از آن پس به کتب فقهى راه یافته است.

 

بعضى از فقهاى معاصرین و غیره در کتب خود از نوروز ذکرى به میان نیاورده‏اند. مثلا در باب اغسال مسنونه (مستحبّه) زمانیه، با این‌که عدد آن را تا شانزده رسانده‏اند و قائل به تسامح در ادلّه سنن مى‏باشند ولکن از ذکر غسل نوروز چنان که در روایت آمده خوددارى کرده‏اند. و یا در نزهة‌الناظر، یحیى بن سعید، اغسال مسنونه را چهل و پنج غسل مى‏داند ولى از غسل نوروز ذکرى به میان نمى‏آورد.  

 

همه آن‌چه گفته شد مربوط به مشروعیّت اصل نوروز بود‌.

 

 و امّا از حیث تعیین روز نوروز

شیخ الطائفه که راوى حدیث معلّى در کتاب مصباح هست از تعیین روز، خوددارى فرموده است و صاحب سرائر به استناد گفته‏ى بعض اهل فن به نام «صولى» دهم ایار تعیین مى‏فرماید و بر شیخ از آن جهت که روز را مشخص نکرده است اعتراض مى‏کند، و او یعنى صاحب سرائر اوّل فقیهى است که متعرض تعیین نوروز شده است. ولکن از مطالب گذشته روشن شد که اعتراض وى بى‏جاست، زیرا نوروزى که در گردش است چنان‌که گذشت، نمى‏توان آن را به ماه‏هاى عربى و یا رومى چنان که توقّع ایشان است معیّن کرد و عجب آن که اسمى از ماه‏هاى فارسى نمى‏برد، و شهید اوّل ‏رحمه الله فرماید:

 

نوروز اوّل سنه‏ى فُرس است، (و آن بنا به قول بعضى یا اوّل جدى (دى ماه) چنان که گفته شده، مشهور بین فقهاى عجم این قول است، یا اوّل برج حمل (فروردین) یا دهم ایار مى‏باشد.)

 

مرحوم کاشف الغطاء مطابق کلام شهید رحمه الله فرموده است، صاحب حدائق‏ رحمه الله نیز در باب اغسال، اقوال زیادى را نقل نموده است.

 

اما اکثر فقهاى متأخّر و معاصر، نوروز را به دخول خورشید به برج حمل (اوّل فروردین) تعیین فرموده‏اند. این وجه نیز مانند وجه سابق دچار اشکال است، زیرا نه در روایت تعیین شده است و نه شهرتى در زمان ائمّه داشت، تا روایت منصرف به آن باشد، و آن‏ها که قائل هستند، به حجّت خویش آگاه‏ترند، و ما بعد از مراجعه به کتب بزرگان فقها چون جواهر و بحار و غیره دلیلى که اثبات کننده‏ى مدّعاى آن‏ها باشد نیافتیم، البته تاریخ یعقوبى (متوفى 292) درباره‏ى اخبار فارسیان مى‏نویسد:

 

«و رأس سنتهم یوم النیروز و هو اوّل یوم من فروردین و یکون ذلک فى نیسان و آذار (و به نظرم نیسان و ایار باشد) و قد مرت الشمس فى حمل»(41) و حال آن که 25 فروردین جلالى مطابق اوّل نیسان رومى است.

 

خلاصه

با وجود تضارب روایات و عدم توجّه قدما و کدورت متن و عدم صحت سند، فتواى به مشروعیت نوروز و تعیین روز آن مشکل است.

 

راهى که باقى مى‏ماند تمسّک به ادلّه‏ى تسامح در ادله‏ سنن است، ولکن تعیین روز، گفتار بعض فقها است نه مضمون روایت، و ادلّه‏ى مذکور شامل کلام فقها نمى‏شود.

 

بنابراین نهایت کلامى که مى‏توان گفت سخن ابن فهد در مهذّب البارع است، که: «اَنَّ یَوْمَ النَّیْروزِ یَوْمَ عَظیمِ الشَّأْنِ وَ تَعْیینَهِ فى‏ اَیَّامِ السَّنَةِ مُشْکِلٌ»./998/د101/س

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه علمی، پژوهشی، فرهنگی پرتو ثقلین

ارسال نظرات