فروختن مقام های بهشتی به دنیا نوعی از جنون است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) گفت: این سوره از آغاز تا کنون بین حق و باطل، ایمان و کفر، بینه داشتن و بدون بینه بودن تفاوت گذاشت، در اغلب یا بیشتر موارد بین حسن فاعلی و فعلی جمع کرد و گفت این طور نیست که تنها ایمان فایده دارد بلکه عمل هم باید حسن داشته باشد و این طور نیست که بدون ایمان عمل حسنه سودی ببخشد.
وی افزود: فرمود بهشت و جنت متعدد است و یکی نیست، برای هر مؤمنی چند بهشت است و برای اوحدی از مؤمنان جنت لقاء است و سر این که درجات بهشت متفاوت است چون درجات ایمان متفاوت است و چون درجات ایمان متفاوت است، مؤمنان هم درجاتشان فرق میکند، در جایی از قرآن هم فرمود ایمان درجاتی دارد و در جایی هم فرمود «هم درجات عندالله»، یعنی مؤمنان خودشان درجات خود را دارند.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که خداوند در آیات مورد بحث بهشت را وصف میکند، اظهار کرد: نهر آب در بهشت وجود دارد، نهر شیر و نهر خمر و نهر عسل در بهشت وجود دارد، اینها از یک سنخ نیستند، چندین نهر در زیر این درختان جاری است و منشأ پیدایش این انهار چشمههای چهارگانه است و این چشمهها تابع بهشتی هستند، در بهشت هر جا بهشتی بخواهد چشمه میجوشد، ایجادکننده این چشمهها خود بهشتیها هستند.
وی ادامه داد: عقل یک وقت با شرب خمر تاریک میشود و این جنون و سفه میشود و یک وقت است که در مشهد عرفان قرار میگیرد، در آن مشهد عرفان، عقل شاهد جمال و جلال بینهایت ازلی حق است، عقل که کارش مفهومگیری و تصدیق و تصور است در آن حوزه غرق نور شهود قرار میگیرد، عقل کاری نمیکند فقط لذت میبرد، خمری که در بهشت است که اگر نصیب انسان بشود آن مقدار که اسما حسنی الهی تجلی کرده است میبیند دیگر استدلال عقلی و تصور و تصدیق و مانند آن رخت میبندد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این که خداوند در بهشت خمر را ستوده است که هر که بنوشد از آن لذت میبرد، ابراز کرد: در قرآن از جایگاه خمر با عبارت بلندی سخن میگوید، این خمر عسل و شیر و آب نیست، این خمر است که نشاط و شادابی و مقام رضوان میآورد، در بین این مقامهای چهارگانه این خمر را به این عظمت ستوده است، این خمر آن خصیصه را دارد.
وی افزود: ما مفهوم شهود و مفهوم انقطاع را میفهمیم، مفهوم کمال قطع را میفهمیم، مفهوم کمال انقطاع را میفهمیم اما کام ما شیرین نمیشود، با مفهوم جان و کام کسی شیرین نمیشود، اگر کسی مفهوم عسل را بداند، کام او شیرین نمیشود، در قرآن هم فرمود یک چیزهایی هست که شما نمیدانید و در دعاها از ما نمیخواهید، نه برای این که خوشتان نمیآید، بلکه برای این که نمیدانید.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که انسان مقامهای بهشتی را اگر به دنیا بفروشد نوعی از جنون است، اظهار کرد: حوزه میتواند افرادی مثل آسیدعلی قاضی تربیت کند، این روایات و این آیات میتواند، این که انسان بگوید من باید بالا بنشینم و او باید مرید من باشد و مانند آن که بهشت را از دست بدهد این نوعی جنون است./914/پ202/ج