۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۲۸۸۲۳
نخست وزیر سابق انگلیس مطرح کرد؛

عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در صورت پذیرش طرح صلح عربی

نخست وزیر سابق انگلیس تاکید کرد که در صورت موافقت دولت بنیامین نتانیاهو با مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین با استناد به طرح صلح عربی، کشورهای عربی آماده عادی سازی روابط با این رژیم خواهند بود.
انگلیس

به گزارش خبرگزاری رسا، تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس در کنفرانسی در لندن تصریح کرد که در پرتو اوضاع جاری در خاورمیانه فرصت مناسبی برای مبادرت کشورهای عربی به اصلاح برخی بندهای طرح صلح عربی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دست داده است و نیازی نیست که این مساله صرفا به بعد از توافق سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی موکول شود.

 

بلر افزود که اگر رژیم صهیونیستی با ازسرگیری مذاکرات سازش بر مبنای طرح صلح عربی موافقت کند، کشورهای عربی حاضر خواهند بود در راستای عادی سازی روابط با این رژیم گام بردارند.

 

وی تصریح کرد که با وجود رهبران جدیدی که در کشورهای عربی روی کار آمده اند، این امر کاملا شدنی است اما این امر بیشتر در گرو تعامل نتانیاهو با طرح سیسی و طرح صلح عربی و اقدامات رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان خواهد بود.

 

تونی بلر افزود که در پرتو بی اعتمادی حاکم میان رهبران فلسطینی و صهیونیستی و موانع و اختلافات سیاسی بین آن ها، مداخله کشورهای عربی کلید موفقیت طرح های مذکور به شمار می ورد. وی تصریح کرد که اکنون دروازه روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بسته است و لازمه بازشدن این در پیشرفت مذاکرات سازش با فلسطینیان است.

 

به رغم اظهار خوش بینی تونی بلر در جریان گفت وگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسحاق هرزوگ رییس جریان اپوزیسیون و برخی طرف های بین المللی در خصوص احتمال ایجاد تحولاتی در روابط اسرائیل و کشورهای عربی، بسیاری از تحلیلگران در اظهارات و خوش بینی های وی اظهار شک و تردید کرده اند./982/ب102/د

ارسال نظرات