زندگی سعادتمند در گرو ملاک قرار دادن حق است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی اراکی صبح امروز در مسجد قائم کرمان گفت: رکن سعادت و اصل خوشبختی سازگاری و تفاهم در زندگی مشترک بوده و لازم است باور داشته باشیم در کره زمین از بین 7 میلیارد انسان هیچگاه نمی توان دونفر را پیدا کرد که گرایشاتشان صددرصد یکسان باشد؛ وقتی کسی از همسرش توقع دارد صددرصد باهم اشتراک داشته باشند توقع بی
وی گفت: باید بپذیریم که محال است یک زن و شوهر زیر یک سقف تفاهم فکری و عقیدتی داشته باشند اما در عین اختلاف فکری امکان اشتراک عملی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها وجود دارد و لازم است به احترام زندگی در عمل اشتراک ایجاد کنند؛ هرکس بخواهد روی فکر خودش پافشاری کند نمی تواند حتی مدت کوتاهی را زندگی کند.
این استاد حوزه علمیه گفت: انسان تلاش کند کسی را برای زندگی انتخاب کند که با او تناسب داشته باشد و موفق ترین ازدواج ها 60 درصد تناسبات را دارد؛ 40 درصد باقی مانده را باید با صبر و گذشت در طول زندگی و دوران عقد ایجاد کرد؛ اگر خط قرمز زندگی، معیار ثابتی در زندگی مشترک قرار داده شود و همه اعمال را بر اساس آن معیار انجام شود اختلافات به حداقل می رسد.
وی با اشاره به معیار های غلط برای زندگی اظهار داشت: بعضی آدم ها معیارشان در زندگی برای تصمیم گیریها، قضاوتها و رفتارها نفسانیت است و در زندگی بسیاری رواج دارد؛ سرچشمه همه اختلافات نفسانیات انسان است و این همه دعواهای سیاسی در جامعه ما به قصد قربت نبوده بلکه بسیاری از این دعواها به علت نفسانیات است.
حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: آدم های زیادی را در جامعه می بینیم که معیارشان برای رفتار و تصمیم هایشان نظر مردم است که بدبختی زیادی را به همراه دارد برای مثال ازدواج می کند برای اینکه مردم اورا تحسین کنند یا حسرتش را بخورند؛ مجالس و محافل ما تحت تأثیر حرف مردم قرار دارد.
وی تأکید کرد: بعضی آدم ها به گونه ای نظر مردم را برای خود مهم می کنند که حاضر می شوند عقایدشان را برای حرف مردم زیرپا بگذارند به گونه ای که می دانند این حرکت و ارتباط خلاف دین است اما برای حرف مردم انجام می دهد؛ طبق گفته امیر مؤمنان شقی ترین آدم ها کسی است که آخرتش را برای حرف مردم تباه می کند.
این کارشناس امور دینی اظهار داشت: فرعون دیکتاتوری بی رحم بود و بنی اسرائیل را در سختی فراوان قرار داد؛ خداوند بنی اسرائیل را با معجزه از دریا رد کرد و فرعون را غرق کرد و توقع بود پس از رد شدن از دریا سر به سجده بگذارند خداوند را شکر کنند چون معجزه را دیدند؛ مثل انقلاب ما که بسیاری برکات آن را نادیده می گیرند.
وی با اشاره به بنی اسرائیل گفت: این قوم نمک نشناس و جاهل به جای اینکه عبودیت خداوند را شروع کنند آنطرف دریا بت پرستانی دیدند و از موسی خواستند خدایی مثل خدای این بت پرستان معرفی کند تا بپرستند؛ آدم های جاهل اکثریت گرا بوده و چشم و گوششان در زندگی به دنبال نظر و حرف مردم است و همین امر بدن «امام حسین» ها را در کربلا قطعه قطعه می کند.
این استاد حوزه علمیه گفت: امام حسین می فرماید سنت پیامبر مرد و بدعت زنده شد اما سؤال اینجا است این سنت را چه کسی کشت؟ امامت امری از جانب خداوند بوده اما آن را امری مردمی معرفی کرده و از کتاب خداهم برایش دلیل آوردند که انحراف فکری از همین جا بود؛ اگر معیارمان نظر مردم شد امکان زندگی از ما گرفته می شود چون فضل و رحمت پروردگار از زندگی می رود.
وی اظهار داشت: معیار بعضی ها در زندگی خود منفعت خود بوده و همیشه به سود خود فکر می کنند؛ در روایات آمده مردم آخر الزمان در زندگی منفعت پرست می شوند و این ها افرادی بوده که دیگری را برای منفعت خود تا پیامبری بالا می برند اما وقتی منفعتشان تأمین شد همه چیز را فراموش می کنند.
حجت الاسلام حسینی اراکی تأکید کرد: منفعت پرستی در کربلا امام حسین را کشت و قبل از آن مسلم را تنها گذاشت و 18هزار نفر به علت منفعت همه حرفشان را فراموش کردند؛ بعضی آقایان تا زمانی زنشان جوان است و فعالیتی دارد با او زندگی می کنند و پس از آن بی رغبت می شوند و بعضی دیگر آنقدر بی انصاف هستند که مریضی همسرشان را نمی توانند تحمل کنند.
وی ادامه داد: دوران عقد برای این است که دختر و پسر اشتراکات خود را بالا ببرند و درک متقابل را ایجاد کنند؛ جدای از رفتار های عاشقانه لازم است در دوران عقد به طور فراوان با یکدیگر صحبت کنند؛ بنده خودم نامه های هشتاد صفحه ای برای همسرم نوشتم که همین حرف زدن ها و نامه نوشتن ها سبب این خواهد شد درک مشترک انسان قوی شود.
این کارشناس امور دینی با اشاره به ملاک تصمیم گیری انسان در زندگی گفت: ما باید در زندگی بر معیار حق تصمیم گیری کرده و رفتار کنیم؛ این نوع تصمیم گیری بر اساس حق به طور کامل در کربلا قابل مشاهده است.
وی تصریح کرد: انسان باید در زندگی فقط با حق و حقیقت مأنوس باشد و معیار برتری انسان نزد خداوند طبق فرمایش امیر مؤمنان این است که عمل به حق برایشان نسبت به عمل باطل محبوب تر باشد حتی اگر منفعتش را نابود کنند.
حجت الاسلام حسینی اراکی در پایان گفت: در زمان غیبت امام زمان، حق در جامعه ولی فقیه است؛ حق چیزی است که ائمه از آن ها راضی باشند همانطور که در زیارت آل یاسین گفته شده است و اگر کسی می خواهد در زندگی خود موفق باشد باید تصمیم گیریها، قضاوتها، رفتارها و تعاملات را برا اساس رضایت امام زمان قرار دهد؛ اگر آلودگی ها و تنش ها از زندگی ما نرود زندگی ما امام زمان پسند نمی شود./201/9704/ب1