۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۴۵۷۵۲۵
با هدف شرکت در آیین پیاده‌روی اربعین صورت گرفت؛

درخواست بی‌سابقه طلاب برای دریافت مجوز خروج از کشور

مسؤول امور مشمولین حوزه علمیه استان قم از استقبال بی‌سابقه طلاب برای شرکت در آیین پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال 95 بیش از 20 هزار طلبه به زیارت سید‌الشهدا(ع) مشرف شوند.
امور مشمولین

حجت الاسلام مصطفی محمدنژاد، مسؤول امور مشمولین حوزه علمیه استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که روند دریافت مجوز حضور در اربعین، از سوی طلاب حوزه علمیه نسبت به سنوات گذشته بهتر شده است،‌ اظهار داشت: خوشبختانه در سال 95 با استقبال بی‌نظیر طلاب برای دریافت مجوز حضور در اربعین هستیم.

استقبال بی‌نظیر طلاب برای حضور در آیین پیاده روی اربعین

حجت الاسلام محمدنژاد با بیان این که از اول مهر تاکنون بالغ بر چهارده‌ هزار طلبه مجوز خروج از کشور را دریافت کرده‌اند، افزود: از سال 93 تاکنون اشتیاق حضور طلاب در کربلا رو به رشد بوده و هر سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است به طوری که در اربعین سال 93 چیزی در حدود ده هزار طلبه و در سال 94 بالغ بر 15 هزار طلبه در کربلا حضور داشتند و در سال جاری از ابتدای مهر‌ تاکنون بیش از چهارده هزار طلبه جواز حضور در کربلا را أخذ کرده‌اند از این رو پیش‌بینی می‌شود در اربعین سال 95 بیش از 20 هزار طلبه به کربلا مشرف شوند.

وی استقبال طلاب از مراسم پیاده‌روی اربعین را بی‌سابقه توصیف و خاطرنشان کرد: ما در پیاده‌روی اربعین شاهد یک روند روبه رشد سریع و بی‌سابقه‌ای هستیم که در هیچ جای جهان نظیر ندارد.

مسؤول امور مشمولین حوزه علمیه استان قم ابراز داشت: یکی از عوامل استقبال بی‌نظیر برای شرکت در این مراسم را می‌توان حضور طلاب در موکب‌های مخصوص عزاداران اربعین دانست چرا که برخی طلاب با حضور در این موکب‌ها به فعالیت‌های خدماتی_فرهنگی خواهند پرداخت.

افزایش نیروی انسانی و ساعات کاری

وی با اشاره به حجم بالای مراجعه کنندگان به امور مشمولین ابراز داشت: در حالت عادی و با نیرو‌های معمول توانایی پاسخگویی به این حجم از متقاضیان را نداشتیم، از این رو با هماهنگی حجت الاسلام و المسلمین فرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه استان قم و حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی، معاونت امور طلاب، از یک سو نیروی انسانی بیشتری به کمک ما آمد و از سوی دیگر ساعات کاری را افزایش دادیم به طوری که در طول ساعات کاری، حتی در زمان‌ نماز و ناهار، با جایگزینی کارمندان،  به هیچ عنوان، ارائه خدمات به طلاب تعطیل نمی‌شود.

حجت الاسلام محمدنژاد همکاری نهاد‌های مرتبط را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با دریافت جواز خروج از کشور برای مشمولین نظام وظیفه، بسیار مناسب بوده است به گونه‌ای که دبیرخانه، معاونت حوزه و مدیریت حوزه به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در راستای تحقق این مهم همکار‌های لازم را انجام داده‌اند.

وی در ادامه افزود: نهاد‌های مرتبط دیگری همچون نظام وظیفه و اداره گذرنامه نیز همچون گذشته همکاری‌های لازم را دارند به طوری که نظام وظیفه در اسرع زمان، نامه‌های مربوطه را ثبت می‌کند و اداره گذرنامه نیز در بحث گذرنامه، زمان صدور آن را تقلیل داده است و در عرض سه روز گذرنامه صادر و تحویل متقاضیان می‌شود.

مسؤول امور مشمولین حوزه علمیه استان قم اظهار داشت: با توجه به حجم بالای مراجعات، بهتر است طلاب متقاضی، کار‌های خود را به روز‌های پایانی موکول نکنند زیرا هر چه به اربعین نزدیک‌ می‌شویم به میزان متقاضیان افزوده می‌شود و ممکن است در روز‌های پایانی به‌خاطر ترافیک بالای سایت‌ اداره گذرنامه، با مشکل روبرو شوند.

غالب مجوز‌های صادر شده برای خروج از کشور زیارتی است

وی با بیان این که: غالب مجوز‌های صادر شده از مهر تاکنون به‌خاطر سفر زیارتی عراق بوده است، تأکید کرد: در میان طلابی که مجوز‌ خروج از کشور دریافت می‌کنند، طلابی برای سفر زیارتی به عراق می‌روند و طلابی برای تبلیغ به عراق می‌روند و یک سری مبلغان جوان نیز در این ایام با هماهنگی معاونت امور بین‌الملل، برای تبلیغ معارف اسلامی به کشور‌های اروپایی و آسیایی اعزام می‌شوند.

حجت الاسلام محمدنژاد، متقاضیان دریافت مجوز خروج از کشور را به دو گروه تقسیم و خاطرنشان کرد: یک گروه که در حال تحصیل دروس مقدمات هستند، مربوط به امور مدارس می‌شوند و‌ با ارائه معرفی‌نامه از مدارس، اقدام به درخواست مجوز می‌کنند و گروه دیگر که در سطح مشغول به تحصیل هستند نیازی به ارائه معرفی‌نامه ندارند و با صرف حضور و ارائه درخواست، مجوز خروج آنها صادر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مجموعه حوزه علمیه در تلاش است تا طلاب با کمترین مشکل و در سریع‌ترین زمان جواز خروج از کشور را دریافت کنند تصریح کرد: امور مشمولین حتی برای طلاب جدید الورودی که کدطلبگی دریافت نکرده‌اند اما از مشمولین خدمت محسوب می‌شوند، معافت تحصیلی صادر می‌کند تا به زیارت سید‌الشهدا(ع) مشرف شوند. /878/ت301/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات