۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۵۸۵۴۵
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه:

عزتمندی از دوستی با دشمنان حاصل نمی شود/ تغییر محاسبات مسؤولان یکی از راه های نفوذ است

حجت الاسلام حاجی صادقی در همایش منادیان معروف تاکید کرد که نفوذ سه جامعه هدف دارد که 20 درصد آن مسؤولان، 20 درصد مردم و 60 درصد هم نخبگان جامعه هستند؛ دشمن به دنبال تغییر محاسبات سیاسی مسؤولان است
حجت الاسلام حاجی صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی پیش از ظهر امروز در همایش منادیان معروف که در قم برگزار شد، در میان جمعی از آمران به معروف و ناهیان از منکر به ایراد سخن پرداخت.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: برخی تصور کرده اند که عزتمندی با دوستی با دشمنان به دست می آید؛ این فکری اشتباه است و به هیچ عنوان عاقبت خوبی ندارد.

وی ابراز داشت: در روایات آمده که اگر امر به معروف و نهر از منکر کمرنگ شود، انسان های ناشایست مدیریت جامعه را در دست می گیرند و دیگر نصرتی از سوی خدا برای آن ها نیست.

حجت الاسلام حاجی صادقی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر در زندگی شخصی، خانواده و جامعه پیامدهای بسیاری دارد؛ اما اگر این فریضه قطع شود، عنایات ویژه الهی قطع خواهد شد.

وی به آثار ترک این فریضه واجب اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای ترک امر به معروف این است که موجب لعن می شود؛ عده ای از بنی اسرائیل کافر شدند و موجب لعن داوود و عیسی علیهم السلام قرار گرفتند؛ گناه این افراد این بود که منکر را دیدند اما نهی از منکر نکردند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: داستان بنی اسرائیل ماکت و نمونه سنت های الهی است؛ در روایتی آمده که شما هم باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و اگر این کار را نکردید، بدانید خدا خوب و بدتان را با هم می سوزاند.

وی تصریح کرد: کفار فقط کسانی نیستند که با گناهکاران همنشینی داشته باشند، بلکه کسانی که گناهی و جرمی را دیده و نهی از منکر نکرده اند هم کافر هستند.

حجت الاسلام حاجی صادقی ابراز داشت: انسانی که اهل امر به معروف و نهی از منکر نیست، زنده نیست بلکه مرده ای است میان زندگان؛ حیات دینی یک مسلمان به امر به معروف و نهی از منکر او است.

وی تصریح کرد: گاهی کسانی در رأس کار می آیند که برای رهبر معظم انقلاب هم دردسر درست می کنند؛ یکی از آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر گسترش فساد در جامعه است که شاهد آن هستیم.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بیان داشت: سؤال این است که ما باید برای احیای این فریضه چه کاری انجام دهیم؟ اگر امر به معروف و نهی از منکر این قدر اهمیت دارد، چرا سکه رایج جامعه نیست؟

وی خاطرنشان کرد: به فراموشی سپرده شدن این فریضه به دشمنانی بر می گردد که اهتمام مسلمانان به امر به معروف و نهی از منکر توسط مسلمانان را مزاحم حاکمیت خود می دانند؛ داشتن رساله امام راحل به خاطر دو بخش امر به معروف و بحث دفاع، قبل از انقلاب جرم بود.

ضرورت پرداختن فقها به امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام حاجی صادق اظهار داشت: کتاب الطهاره و کتاب السعادة در متن درس خارج بسیار آمده است، اما فقها کمتر وارد مباحث امر به معروف و نهی از منکر شده اند؛ شبهات بسیاری درباره این فریضه امروز در جامعه ایجاد شده که باید پاسخگوی آن باشیم.

وی بیان داشت: یکی از شبهات و تفکرات مطرح شده این است که امر به معروف و نهی از منکر فقط در حیطه کاری دولت است و ربطی به مردم ندارد؛ فقها باید به این شبهات و مسائل پاسخ بدهند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تأکید کرد: برترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد روحیه جهادی و انقلابی در فرد و جامعه است.

وی ادامه داد: دومین عامل کمرنگ شدن امر به معروف خود افراد هستند؛ برای امر به معروف باید از مال، جان و یا از آبروی خود خرج کنید؛ امام حسین(ع) از جان خود و خانواده بزرگوارشان خرج کردند؛ شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم هم شهدای امر به معروف بودند که در مقابل یک منکر ایستادند.

حجت الاسلام حاجی صادقی با بیان این که باید امر به معروف و نهی از منکر سکه رایج جامعه شود، گفت: محیط برای کسانی که می خواهند منکر انجام دهند نباید امن باشد و بالعکس برای کسانی که می خواهند معروف انجام دهند، باز و امن باشد.

وی تأکید کرد: نسبت به گذشته احساس تقصیر و کوتاهی داشته باشیم و باور کنیم که دینداری ما می لنگد؛ اولین گام برای هر اقدامی باید احساس درد باشد و امان از گناهی که قبح آن ریخته شده باشد و نسبت به ترک آن احساس درد وجود نداشته باشد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: وضعیت موجود، وضعیت بیماری و مرض است و باید کاری کنیم که درد نرود، بلکه بیماری برود؛ درد یعنی احساس و توجه به وجود یک ویروس و نباید به دنبال استفاده مسکن باشیم بلکه باید کاری کنیم که بیماری از بین برود.

وی با بیان این که باید جامعه را از جهل مرکب برهانیم، گفت: جهل مرکب یعنی این که کسی راه غلط می رود اما اطمینان دارد که راهش درست است؛ باید سطحی از آگاهی ایجاد شود که همه جامعه راه درست را بشناسند.

تقدیر جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه از فعالان فرهنگی قم

حجت الاسلام حاجی صادقی ادامه داد: درود خدا بر فعالان فرهنگی قم که محرم امسال شعارهای اصیل حسینی نظیر «انی احامی ابدا عن دینی» را در سطح شهر نصب کردند.

وی اظهار داشت: برای امر به معروف و نهی از منکر باید عزم راسخ وجود داشته باشد؛ رهبر معظم انقلاب درباره این فریضه فرمودند که امر به معروف و نهی از منکر حتما اثر دارد و امکان ندارد که بدون اثر باشد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ابراز داشت: آموزش دادن امر مهمی در امر به معروف و نهی از منکر است؛ آموزش ها باید درارای جهت گیری هایی باشد؛ نختسین آن انگیزش افزایی و ایجاد روحیه درد است.

وی در ادامه بیان داشت: توانمندی علمی دومین اصل مهم در آموزش است که فرد، شرایط و آداب این فریضه را بداند؛ مهارت افزایی، فرهنگ سازی و سازماندهی از دیگر اصول آموزشی در این زمینه است.

حجت الاسلام حاجی صادقی خاطرنشان کرد: امروز بزرگ ترین منکری که انقلاب اسلامی را تهدید می کند، زدن روحیه انقلابی و جهادی است؛ دشمنان اسلام قصد دارند امام راحل را تحریف کنند و از ایشان یک تعریف جدید ارائه کنند که مخالف رهبری موجود باشد.

وی با بیان این که ما باید این خطرات بشناسیم و مقابل آن ها ایستادگی کنیم، تأکید کرد: برخی آشکارا اظهار می کنند که امام خمینی(ره) هم با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بوده است؛ در قطع نامه 598 امام راحل به خوبی مخالفت شان را با دشمنان اسلام و آمریکا اعلام داشته اند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران به بحث نفوذ اشاره کرد و گفت: نفوذ سه جامعه هدف دارد که 20 درصد آن مسؤولان، 20 درصد مردم و 60 درصد هم نخبگان جامعه هستند؛ نوع نفوذ در مسؤولان، سیاسی است و با این هدف است که محاسبات سیاسی آن ها را تغییر دهند.

وی ادامه داد: نفوذ نسبت به مردم فرهنگی است و تلاش می کنند تا گرایش های مردم تغییر کند و به جای روحیه شهادت طلبی، دنیا طلبی را برگزینند؛ نخبگان هم تأثیرگذار ترین افراد در فضای فکری جامعه هستند و هدف اصلی دشمن هستند.

حجت الاسلام حاجی صادقی در پایان اظهار داشت: هر کجا که دین به خطر افتاد، دیگر تقیه معنا ندارد و باید برای نجات دین مبین اسلام هر اقدامی انجام شود؛ امیدواریم که فریضه امر به معروف و نهی از منکر، این واجب فراموش شده در جامعه احیا و نهادینه شود./840/پ201/ج

ارسال نظرات