۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴۸۰۶۷۱
آیت الله مظاهری:

بقای اسلام ناب مرهون ازدواج امیرمؤمنان و حضرت زهرا است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: حاصل ازدواج شیرین امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) حسنین و زینبین هستند؛ به طور کلی بقای اسلام ناب یعنی تشیع مرهون ازدواج این دو بزرگوار است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: زندگی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) بسیار ساده شروع شد.

وی در ابتدا با مطرح کردن موضوع بحث خود پیرامون ازدواج حضرت زهرا(س)، افزود: حضرت زهرا(س) به سبب جایگاه پدرشان به عنوان رهبر امت اسلامی و شاخصه های شخصیتی خودشان، خواستگارهای فراوانی داشتند ولی هیچکدام را برای ازدواج انتخاب نکردند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: زمانی که امیرمؤمنان(ع) برای خواستگاری از حضرت زهرا(س) اقدام کردند، پیامبر(ص) با وجود اینکه از خواست دلِ حضرت زهرا(س) با خبر بودند، به سراغ ایشان رفتند و به صورت صریح مسأله ای خواستگاری امیرمؤمنان(ع) را مطرح کردند و حضرت زهرا(س) نیز به طور علنی به امیرمؤمنان(ع) پاسخ مثبت برای ازدواج دادند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به منقولات تاریخی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه حضرت زهرا(س) امیرمؤمنان(ع) را به عنوان همسر آینده خود برگزیدند، پیامبر(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند، داراییهای تو چیست، امیرمؤمنان(ع) پاسخ دادند چیزی ندارم به جز یک شتر برای کارهایم، یک شمشیر برای جنگیدن و یک زره برای دفاع از خودم.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: پیامبر(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند زره خود را بفروش و مهریه دخترم زهرا(س) با پول آن پرداخت کن، امیرمؤمنان(ع) نیز زره خود را به 500 درهم فروختند و همه 500 درهم را به عنوان مهریه به رسول خداوند تقدیم کردند.

وی توضیح داد: در صدر اسلام ازدواجها به این صورت بود که مرد مهریه را به پدر زن می داد و پدر زن به واسطه پول مهریه، علاوه بر اینکه جهیزیه برای دخترش فراهم می کرد، مهمانی می گرفت و ولیمه ای به مردم می داد، پیامبر(ص) نیز از 500 درهمی که از امیرمؤمنان(ع) گرفتند، 64 درهم را هزینه کردند و 17 قلم جنس از جمله فرش، آفتابه و یک کاسه گلی به عنوان مهریه تهیه کردند، سپس وارد خانه امیرمؤمنان(ع) شدند و با دیدن جهزیه اشک شوقی از چشمانشان جاری شد.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) با همراهی دوستانشان خانه گلی که با لیف خرما مسقف شده بود، آماده کردند و جهزیه حضرت زهرا(س) در آن خانه چیده شد.  

این مرجع تقلید ادامه داد: بعد از مهیا شدن جهزیه حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) از مردم دعوت عمومی به عمل آوردند و با دادن آبگوشتی به عنوان ولیمه، زندگی مشترک امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س)، شروع شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان به نقل از راویان شیعه و سنی، اظهار کرد: زمانی که حضرت زهرا(س) در راه خانه امیرمؤمنان(ع) بودند، فقیری با مراجعه به حضرت زهرا(س)، از ایشان لباس طلب کرد و ایشان هم لباس عروسی خود را به آن فقیر بخشیدند، وقتی با لباس دخترانه خود به خانه امیرمؤمنان(ع) آمدند، پیامبر(ص) خطاب به ایشان فرمودند لباس عروسی ات چطور شد، حضرت زهرا(س) پاسخ دادند سائلی به من مراجعه کرد و من لباسم را به او بخشیدم، پیامبر(ص) گفتند چرا لباس دخترانه ات را به او نبخشیدی، حضرت فاطمه(س) عرضه داشتند، در آیات قرآن خوانده ام که انسان باید از بهترین چیزهایش انفاق کند، سپس رسول خدا گریه کردند و خطاب به حضرت زهرا(س) فرمودند فداها ابوها.

وی خاطرنشان کرد: بعد از خوانده شدن عقد ازدواج بین امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) هر دو ایشان را در کنار یکدیگر نشاند و خطاب به هر دو فرمود، همسران خوبی برای یکدیگر هستید و هم کفوی به جز یکدیگر برای هیچ کدامتان وجود ندارد، از این پس کارهای داخل خانه با دخترم زهرا(س) است و کارهای بیرون از خانه برای تهیه معاش، با امیرمؤمنان(ع) است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: راویان شیعه و سنی گفته اند، حضرت زهرا(س) می فرماید خدا می داند که از این تقسیم وظیفه ای که پدرم میان من و امیرمؤمنان(ع) انجام داد، چقدر خوشحال شدم.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: یک زندگی فوق العاده شیرین برای امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) شروع شد ولی خیلی ادامه نیافت، این زندگی به قدری شیرین بود که حضرت زهرا(س) در لحظات پایانی عمرشان خطاب به امیرمؤمنان(ع) عرضه داشتند، من هیچ گونه بدی به تو نکردم ولی از تو می خواهم که من را حلال کنی.

وی اذعان کرد: معلوم است حاصل چنین ازدواجی حسنین و زینبین هستند، اصلاً بقای اسلام ناب یعنی تشیع، مرهون ازدواج امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) است./201/867/ب1

ارسال نظرات