۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۴۸۱۳۲۳
آيت‎الله جوادي آملي:

تمام گوشه‎هاي خاورميانه جنگ‎هاي نيابتي است/ بیشتر بودجه كشورهاي بزرگ صرف آدم‎كشي مي‎شود

حضرت آيت‎الله جوادي آملي با تأكيد بر اين‎كه استكبار و صهيونيست قائم به طغيان هستند، گفت: هر جا خون‎ريزي و آدم‎كشي است صحبت از استكبار و صهيونيست به ميان مي‎آيد.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، در درس خارج تفسير خود در مسجد اعظم در ادامه تفسير سوره مباركه طور گفت: اهل تقوا ميگويند ما با خوف و رجا در خانوادهمان زندگي ميكرديم و در خاندان ما هم با شفقت زندگي ميكرديم، ترس از خداوند در خاندان ما بود، ما با خدا رابطه داشتيم، تعليم و آموزش از يكسو و از طرف ديگر تزكيه سايهافكن بر خانواده ما بود و ميگويند ما اهل دعا بوديم، اينكه ميگويند اگر كسي بميرد و از او فرزندي بماند كه براي او دعا كند اين فرزند صالح نسبت به پدر و مادر سهمي دارد.

وي خاطرنشان كرد: دعاي پدر و مادر نسبت به فرزندانش اثر دارد، اهل تقوا ميگويند ما با دعا زندگي ميكرديم و ما خداوند را ميخوانديم و خداوند هم مهربان است، غرض اينكه درست است كه تعليم و تربيت و تزكيه و اين نصايح را داشتيم اما دعا را فراموش نميكرديم، در بهشت اين را ميگويند، آن كسي كه با اشفاق از عذاب پروردگار زندگي ميكند همه عباداتش را انجام ميدهد و دعا هم جزو برنامههاي او است، آن كسي كه قلب انسان را هدايت ميكند، مقلبالقلوب است، دعا سهم تعيينكنندهاي دارد، بهشتيها ميگويند برنامه ما دعا هم بوده است، نه اينكه فقط آنها دعا كردهاند.

مفسر برجسته قرآن كريم با بيان اينكه عقل چراغ است، اظهار كرد: خداوند موضوع و محمول و پيوند بين موضوع و محمول را او ميآفريند، و انسان با عقل اين قضايا را ميفهمد، اين طور نيست كه عقل چيزي را بيافريند،‌ البته در حيطه داخلي زندگي خود با استفاده از رهنمودهاي شارع برنامه تنظيم ميكند، اما در نظام كلي همه چيز سر جاي خودش محفوظ است، ما يك چراغ جزيي دست ما است و آنجاهايي كه ميبينيم عمل ميكنيم و آنجاهاي كلي هم از اهلبيت(ع) كه نورافكنهاي جهان هستند، كمك ميگيريم، خداوند راه ايجاد ميكند و راهنمايي ميكند.

وي ادامه داد: قرآن هم منشأ قانون را خلق ميكند و هم كيفيت بهرهبرداري از نظام خلقت را ذكر ميكند، حالا با تنزل صدها مرتبه يك مثالي ذكر ميكنيم، اگر كسي يك رباتي را خلق كند و يك محدودهاي را تنظيم كند و يك اتومبيل رباتگونه را خلق كند، او حق قانونگذاري دارد، خداوند دو كار كرد، او منشأ قانون را خلق كرد و ديگر اينكه ما را راهنمايي كرد بعد به انسان گفت اگر بخواهي از خودت استفاده بكني بايد از خودت و از محيط زيست اين طور استفاده بكني.

حضرت آيتالله جوادي آملي با بيان مفهوم عدالت و تفاوت آن در مكتبهاي گوناگون خاطرنشان كرد: همه ميگويند عادل باشيد، شما در غرب و شرق عالم هيچكس نيست كه بگويد عدل بد است، معناي عدل را هم همه ميفهمند كه يعني گذاشتن هر چيزي را سر جاي خودش قرار بدهد، غالب اينها حرف فرعون را ميزنند منتهي اسمش را نميبرند، مشرك و كمونيست ميگويد من ميگويم جاي اشيا و جاي اشخاص كجاست، اما موحد ميگويد جاي اشخاص و جاي اشيا را خداوند مشخص ميكند.

وي گفت: قرآن ميگويد ما يك چراغ روشني داديم به نام عقل و يك نورافكن جهاني هست به نام وحي، حرفي كه ميزني بايد دليل عقلي داشته باشي يا اينكه از وحي خبر بياوري، عقل در مقابل نقل است كه چراغ است، عقلي كه عقلا دارند يك چراغ مقطعي است، اگر يك نهري باشد و يك چشمهاي باشد و انسان از آن چشمه عبور كند و به آب برسد به آن شريعه ميگويند، از هر جاي فرات نميشود آب گرفت، نهر عظيمي است، آنجايي كه يك شيب نرمي دارد و از آن ميتوان آب گرفت، شريعه فرات ميشود.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم با اشاره به اينكه قسمت مهم جنگ دروني بين عقل و نفس است، ابراز كرد: نفس ميخواهد به شهوت و غضب عمل كند و عقل ميخواهد به دستور شرع عمل كند، اگر خداي ناكرده در جنگ درون اين شهوت و غضب بر آن عقل پيروز شد، اين عقل را به اسارت ميگيرند و از اين عقل اسير ديگر كاري ساخته نيست، اين مثالي هم كه قبلا گفيم همين است، ما يك چشم و گوش داريم كه با آن ميفهميم و يك دست و پا داريم كه از مار و عقرب فرار ميكنيم، عقل نظري ميفهمد اما عقل عملي است كه بايد فرار كند، عالم بيعمل يك عقل عملي ناقص دارد، عزم، انگيزه و جزم ندارد تا از آن فرار كند.

وي با تأكيد بر اينكه اگر بخواهد تحولي در جامعه ايجاد شود، اگر كسي قائم بالعلم و قائم بالعقل بود، او جامعه را اصلاح ميكند و حضرت امام خميني(ره) اين چنين بود، خاطرنشان كرد: اگر جامعه بخواهد اصلاح شود با حوزه و درس و بحث حوزه چند نفري اصلاح ميشوند، اما اگر بخواهد نواقص جامعه جلوي اعتياد و بيازدواجي و ازدواج سفيد و شدت طلاق و گراني گرفته شود و اين سياهچال را مدينه فاضله بكند، مال كسي است كه قائم به عدل و قائم به علم باشد و آن وقت كشورش را اصلاح ميكند و اما اگر كسي گفت به من چه و به درس پرداخت نميتواند مشكل جامعه را حل كند، متأسفانه ما به زهد و عبادت نزديكتريم تا به علم و عقل، زاهد و عابد مشكل خودشان را حل ميكنند، ما با علممان هم تقريبا مشكل خودمان را حل ميكنيم، ما عالم و عاقل هستيم ولي قائم به علم و نه قائم به علم نيستيم.

حضرت آيتالله جوادي آملي بيان كرد: وقتي حضرت مهدي(عج) ظهور ميكند، او قائم بالعقل و قائم بالعدل است و به همين دليل جهان را اصلاح ميكند، در مقابل هم اين استكبار و صهيونيست قائم بالطغيان هستند، اينها جنگ جهاني را راه انداختند، حداقل هفتاد ميليون نفر را در جنگهاي جهاني كشتند، اين قومي است كه قائم به طغيان است، اينكه امام(ره) فرمود شيطان بزرگ، شيطان بزرگ همين است، يك وقت كسي هست در درون فساد ميكند او مشكلي نيست، اما يك وقت او قائم به طغيان است، تمام كارخانههاي اسلحهسازي اينها سهشيفته دارد كار ميكند، الان هم جنگهاي نيابتي در سوريه و يمن و عراق دارند، اينها قائم به طغيان هستند، تمام گوشههاي خاورميانه جنگهاي نيابتي است،‌ اكثر بودجه كشورهاي بزرگ صرف آدمكشي ميشود، كاري جز آدمكشي ندارند و هر جا خونريزي است دست استكبار و صهيونيست پيدا است./914/202/ص

ارسال نظرات