۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۱۲۴۹۳
آیت الله سبحانی:

عدم جواز روزه مسافر در ماه رمضان از نوع وجوب تعیینی است

حضرت آیت الله سبحانی گفت: «صوم أیّام اُخَر» مترتب بر دو عنوان «مریض» و «مسافر» است و وجوبش وجوب تعیینی است و در نتیجه روزه ماه رمضان نمی تواند بر مسافر جایز باشد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر آیات شریفه مرتبط با احکام شرعی در قرآن کریم که تحت عنوان کلی «محاضرات فی فقه القرآن الکریم» هر روز در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیات 183 تا 185 سوره مبارکه بقره پیرامون حکم روزه پرداخت.

این مرجع تقلید اظهار کرد: ما معتقدیم که صوم در سفر حرام است و در ماه مبارک رمضان مسافر حتما باید روزه خود را بشکند و اگر انسان مسافر روزه بگیرد، نه تنها عملش مورد قبول واقع نمی شود، بلکه مردود است و گناه هم محسوب می شود اما هر 4 مذهب اهل تسنن معتقدند که انسان مخیر است که در حین مسافرت روزه بگیرد یا نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در آیه 183 سوره بقره خداوند به صورت کلی می فرماید «روزه بر شما نوشته شده همانطور که بر یهود و نصاری نیز نوشته ایم چرا که نتیجه روزه داری، تقواست.» سپس در آیه 184 می فرماید «أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَر وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» یعنی فقط افراد بیمار، مسافران و کسانی که به سختی روزه می گیرند، روزه نگیرند و به فقرا مد طعام بدهند.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: «صوم أیّام اُخَر» مترتب بر دو عنوان «مریض» و «مسافر» است و وجوبش وجوب تعیینی است و در نتیجه روزه ماه رمضان نمی تواند بر مسافر جایز باشد چرا که در آن صورت وجوب تخییری بود.

این مرجع تقلید در تشریح معنای واژه «مطیق» از این آیات شریفه یادآور شد: مطیق کسی است که هرچه در توان دارد خرج می کند تا بتواند روزه بگیرد. آقایان درباره حکم روزه این شخص، آن را حرام می دانند به جز مرحوم شیخ یوسف بحرانی که می گوید روزه چنین شخصی صحیح است./۸۲۰/پ202/ب1

ارسال نظرات