۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۱۵۶۹۲
نماینده ولی فقیه در ایلام:

خودشناسی و خودسازی زمینه ساز امنیت و آرامش در جامعه است

نماینده ولی فقیه در ایلام گفت: بدون شک اگر انسان ها به مرحله خودشناسی رسیده و در راستای خودسازی خود هم تلاش کنند دنیایی پر از امنیت و آرامش خواهیم داشت.
حجت الاسلام و المسلمین لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، چهارشنبه در مراسم گرامیداشت دهه کرامت که در سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد استان ایلام برگزار شد، اظهار داشت: هدف اساسی از بعثت همه انبیا هدایت انسان به سوی خداوند تبارک و تعالی است.

وی افزود: برای اینکه انسان بتواند در این مسیر درست گام بردارد باید به اموری شناخت پیدا کند و از مسائلی آگاه شود که جهان را بشناسد و قوانین حاکم بر آن را بداند و از خالق و آفریننده آن آگاه شود.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که انسان در تلاش است تا از آن آگاه شود و شناختن آن تاثیری اساسی در زندگی و سعادت او دارد شناخت خداوند است و این مهم زمانی تحقق پیدا می کند که انسان خود را بشناسد.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه اساسی ترین و مفیدترین چیزی که انسان باید به آن معرفت پیدا کند  نفس خود اوست، گفت: وقتی صحبت از خود شناسی می شود برخی گمان می کنند منظور از خودشناسی شناخت ظاهری است که انسان نسبت به خود دارد و یا حداکثر شناختی که علوم پزشکی و روانشناسی به انسان می دهد.

وی ادامه داد: حقیقت این است که منظور از خودشناسی هیچ کدام از اینها نیست بلکه منظور شناختن انسان است، شناختی که ارتباط او را با جهان هستی و موقعیتی که در نظام آفرینش دارد مشخص می کند. همانطور که امیرالمومنین علی(ع) می فرماید؛ خداوند رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا هست و به کجا می رود.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: خودشناسی یعنی اینکه انسان مقام واقعی خود را در عالم وجود درک کند و بداند زندگی به همین دنیای مادی محدود نمی شود و روح الهی در وجود اوست و بداند مقام و مرتبه او به حدی است که می تواند از مقام فرشتگان هم بالاتر رود و بداند آزاد و مختار است بداند که در این دنیا مسؤولیت دارد و بداند که امانتدار الهی است.

وی یادآور شد: نفس انسان دارای صفاتی است که بعضی از آنها مختص حیوانات است و برخی مخصوص فرشتگان و از ترکیب و اجتماع اینها است که حقیقت انسان از حیوانات و فرشتگان متمایز می شود و کمال و نقص انسان و سعادت و شقاوتش به کیفیت ارتباط این صفات بستگی دارد اگر صفات حیوانی انسان مطیع صفات ملکوتی او شود سعادتمند می شود و اگر صفات ملکوتی فرمانبر صفات حیوانی او گردد بدبخت و شقاوتمند می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی در پایان تصریح کرد: بدون شک اگر انسان ها به مرحله خودشناسی برسند در جهت خودسازی خود نیز تلاش می کنند و وقتی که خودسازی فراهم شد دنیایی پر از امنیت و آرامش خواهیم داشت و به جرات می توان گفت این همه جرم و جنایتی که در جامعه امروز ما اتفاق می افتد بی شک مولود عدم خودشناسی و خود سازی است؛ زیرا اگر انسان به گوهر پاک وجودی خود آگاه باشد هیچ وقت دست به جرم و جنایت نمی زند./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات