۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۲۷۶۱۶
آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله راستی کاشانی تا پایان عمر در کنار امام، انقلاب و رهبری بود

عضو هیأت رییسه خبرگان تأکید کرد: آیت الله راستی کاشانی از زمانی که امام را شناخت تا روزی که دعوت حق را لبیک گفت همواره در کنار امام، انقلاب و رهبری بود.
سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری در مراسم بزرگداشت آیت الله راستی کاشانی از سوی مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امشب در مراسم ترحیم و گرمیداشت مرحوم آیت الله حسین راستی کاشانی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که در شکل گیری شخصیت افراد عناصر گوناگونی اثرگذار است، گفت: قرآن کریم ویژگی های انسان های کامل یافته را بیان کرده است.

وی افزود: ویژگی هایی همانند علم، دانش، فقاهت، تقوا، عمل صالح، تسلیم شدن خداوند و ایثار در راه الهی به گونه ای است که اگر کسی دارا باشد انسان ها به دید احترام به او نگاه خواهند کرد و یاد و خاطره آن ها فراموش نشدنی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت علم آموزی و عالم بودن در آیات و روایات اظهار داشت: در آیات و روایات تعبیرات بسیاری درباره تکریم علم آموزی و عالم آمده است، اطاعت و عبادت خداوند متعال در سایه علم و دانش است و خیر دنیا و آخرت در بهره مندی از علم و دانش وجود دارد.

وی ادامه داد: انسان هایی که برخوردار از علم و دانش هستند خیرات و برکات الهی نصیب آنان می شود، قرآن می فرماید جایگاه عالمان هرگز همانند جاهلان نیست، پیامبر اسلام می فرماید اکرام عالم به منزله اکرام رسول الله است و کسی که پیامبر را اکرام کند در واقع خداوند متعال را اکرام کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که بر اساس روایات عالم و فقیه واقعی کسی است که خیر او به جامعه برسد، ابراز داشت: عالم در زمان حیات خود باید نقش آفرینی و تأثیرگذاری داشته باشد، عالم در کنار علم باید عمل و اخلاص داشته باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره مرزبانی عقیده جامعه از سوی علما عنوان کرد: حضرت می فرماید عالمان شیعه مرزهای اعتقادی و باورها را مراقبت می کنند تا جلوی نفوذ دشمنان و شیاطین به فکر و عقیده جامعه و جوانان گرفته شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه کانون و خاستگاه پرورش عالمانی بزرگ با ویژگی های بیان شده است، عالم دین بدعت ستیز بوده و با بدعت ها مقابله می کند نه این که در این زمینه و مقابله با مشکلات احساس تنهایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر در جامعه ای بدعت ها گسترش پیدا کرد عالمان متقی و پاک باید در برابر آن ایستادگی ومقابله کنند، طلاب تحصیل کرده تأثیرگذار بوده و در جامعه نقش آفرین هستند، انسان های با ایمان و عمل صالح در دنیا دچار خسران نمی شوند، گاهی عالم موقعیتی دارد اما از آن موقعیت برای رضای خداوند دست برمی دارد تا جایگاهی تقویت شود که به نفع اسلام است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در اوج خفقان و شرایط سخت عام دست از مجاهدت بر نمی دارد، روزی که نام بردن از یک شخصیت جرم بوده و زندان، تبعید و شکنجه داشت یک عالم وارسته با تمام وجود خود را فدایی می داند.

وی با تجلیل از شخصیت برجسته علمی و مبارزاتی مرحوم آیت الله راستی کاشانی افزود: ایشان به تعبیر رهبر انقلاب عالمی جلیل القدر و مجاهد و یار امام و انقلاب بودند، آیت الله راستی کاشانی یار روزهای تنهایی و غربت حضرت امام بود، این شخصیت نزد بزرگانی همانند آیت الله العظمی خویی، آیت الله سید عبدالهادی شیرازی، آیت الله حکیم، آیت الله شاهرودی و بزرگان دیگر بهره برده است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیت الله راستی کاشانی شاگردان بسیاری داشته است، اظهار داشت: شخصیت هایی بسیاری ایثار، مجاهدت و همراهی با امام داشتند که امروز برای همه ما زبانزد هستند، وقتی حضرت امام به نجف رفتند، آیت الله راستی کاشانی به شاگردان خود می گوید که برای تقویت امام و نشان دادن چهره برجسته علمی ایشان به اتفاق هم باید در درس امام شرکت کنیم، این روحیه جز ایثار، گذشت، پاکی و صفای نفس چیز دیگری نیست.

وی ادامه داد: آیت الله راستی کاشانی از زمانی که امام را شناخت تا روزی که دعوت حق را لبیک گفت همواره در کنار امام، انقلاب و رهبر معظم انقلاب بود، بارها شنیدیم که ایشان مورد عنایت و تفقد رهبر انقلاب بودند، در دوران کسالت آن مرحوم رهبر انقلاب بارها شخصیت هایی را برای عیادت و احوال پرسی ایشان می فرستادند.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله راستی کاشانی جزو استوانه های انقلاب بودند، ابراز داشت: ایشان 50 سال درس و بحث دقیق داشتند، طلاب و حوزویان باید قدر گنجینه های گرانبهای خود را بدانند  و از آن ها استفاده کنند، مردم نیز باید قدر علما و بزرگان را بدانند.

وی عنوان کرد:  آیت الله راستی کاشانی تجسم اخلاق و تواضع بود، کسی که در نجف حوزه درسی بالایی داشته است  برای پرورش طلاب جوان درس های سطح پایین تر را نیز در قم تدریس می کرد، شخصیت ایشان در بعد مبارزاتی شناخته شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در پیام تسلیتی که صادر فرمودند بر ابعاد علمی و مبارزاتی آیت الله راستی کاشانی تأکید دارند، ایشان جزو حلقه اول مسائل علمی و سیاسی پیرامون امام بود از این رو قبل از انقلاب از طرف امام برای حمایت از کارکنان اعتصابی صنعت نفت به آبادان رفت، اگر بین احزاب و مجموعه ها اختلافی پیش می آمد امام ایشان را می فرستاد تا مسائل را حل کند.

وی اضافه کرد: ایشان تا مدت ها محور مجموعه های انقلابی بود تا بتواند مسیر آن ها را به عنوان مسیر مورد رضایت امام تبیین و ترسیم کند، آیت الله راستی کاشانی عضو برجسته جامعه مدرسین بود، ایشان پای بیانیه های بسیار کوبنده علیه دستگاه طاغوت امضا می کرد، آن روزی که شخصیت ها را زندانی وتبعید می کردند نمی هراسید و به وظیفه خود عمل می کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که آیت الله راستی کاشانی بعد از پیروزی انقلاب موقعیت های ممتازی داشته است، گفت: ایشان  ازطرف حضرت امام در شورای مدیریت آن روز و بعد به عنوان رییس شورای عالی حوزه برای ایجاد تشکیلات حوزه انتخاب شد، آن مرحوم از اعضای برجسته دفتر حضرت امام  و رهبر معظم انقلاب بود، یکی از ویژگی های این شخصیت بزرگ عشق و ارادت به ساحت اهل بیت(ع) بود و تواضع بسیاری داشتند.

وی افزود: آیت الله راستی کاشانی آثار منتشر نشده ای دارند که منتشر خواهد شد تا فضلا، مردم و طلاب استفاده کنند و بهره ببرند./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات