۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۴۴۵۲۸
حجت الاسلام والمسلمین زمانی مطرح کرد؛

۱۰ بایسته پژوهشی در عرصه بین‌الملل حوزه‌های علمیه

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه بر شناسایی و طبقه‌بندی نیازهای کشورهای دنیا در امور دینی و ارائه آن به پژوهشگران حوزوی تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در این مراسم با بیان این که اسلام بیشترین ظرفیت کار علمی را در دنیا دارد، ابراز داشت: اسلام نزول وحی را با قلم آغاز کرده و در گذشته تاریخ نیز نشان داده شد که امت اسلامی در قرن چهارم و پنجم هجری تمدن بزرگی آفریدند.

وی عنوان کرد: دوره ای در این قرون داشتیم که کتابخانه اندلس نزدیک به چهارمیلیون نسخه کتاب داشت و یا تاریخ می نویسد غربی ها در آن دوران حدود 300 جلد کتاب داشتند ولی این دوره پرافتخار به دلایلی به فراموشی سپرده شد.

حجت الاسلام زمانی ابراز داشت: امروزه غرب غیر مسلمان پرچم دار دانش شد و ما به هر دلیلی عقب گرد پیدا کردیم در حالی که اسلام، دین علم و معنویت بود و اگر شما به وضعیت مسیحیت در غرب نگاه کنید متوجه می شوید آنها دانشمندان را با افتخار اعدام می کردند و اسلامی که بیشترین ظرفیت را داشت به این روزگار رسیده است.

وی با تأکید بر این که به موفقیت ها و کاستی های خودمان توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از کاستی های ما تأخیر است، در حالی که دنیای غرب به شتاب خیره کننده به پیش می رود؛ امروز در همه صنایع پیشرفته باید همین شتاب را در تولید علم اسلامی داشته باشیم.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه یادآور شد: موفقیت های چشم گیری هم داشته ایم که نباید از یاد ببریم، امروز مجلات علمی فراوان و ده ها مرکز پژوهشی در حوزه علمیه فعالیت می کنند ولی اگر یک مقایسه کنیم با گذشته داشته باشیم به توفیقات فراوان خودمان پی خواهیم برد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 140 رشته و گرایش رسیده که واقعا خیره کننده است در حالی که این مرکز علمی در ابتدا تنها 10 رشته داشت حتی در دورانی که این مرکز به 40 رشته علمی رسیده بود نیز مورد تحیر مسؤولان دانشگاه الازهر قرار گرفته بود.

حجت الاسلام زمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاداتی در مورد ارتقای سطح کمی و کیفی در حوزه پژوهش عنوان داشت: 10 بایسته مهم داریم، نخست فرهنگ سازی پژوهش است یعنی تمامی طلاب و اساتید ما باید پژوهشگر باشد و اصلا باید شرط طلبه شدن پژوهشگر بودن باشد.

وی تأکید کرد: مسأله دوم تغییر نظام آموزشی حوزه از حفظ محوری به پژوهش محوری است، چراکه نظام حفظ محور خطایی بسیار بزرگ است و وابسته به قدرت حافظه اطراف بوده و تنها در چهار پنج کشور اطراف ما وجود دارد؛ مسأله سوم هدف مند شدن رساله نویسی است.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه عنوان داشت: حدود 90 درصد پایان نامه ها در قفسه های حوزه مانده و به درد اجتماع نمی خورد؛ مسأله چهارم استخراج نظام های معرفتی است یعنی باید نظام فلسفی و اقتصادی و قرآنی و عرفانی از دل کتاب های موجود ما خارج شده و به جامعه ارائه شود.

وی با تأکید بر این که مسأله پنجم به روز معارف دینی و منطبق سازی با نیازهای ایران و جهان است، ابراز داشت: باید نیازهای کشورهای دنیا در امور دینی شناسایی و طبقه بندی شده و در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد و مسأله ششم تعامل علمی و داد و ستد با مراکز پژوهشی جهان است.

حجت الاسلام زمانی ابراز داشت: در هلند مراکزی به صورت جدی در حوزه پژوهش های اسلامی صورت می گیرد که خودشان مایل به همکاری با حوزه هستند و مسأله هفتم توجه بیشتر به ترجمه است که این مسأله خود نیاز به بومی سازی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور در کنفراس های ملی دنیا مسأله هشتم است؛ امروز در دنیا روزی نمی گذرد که کنفرانسی در عالم اسلام برگزار نشود ولی ما در هیچ کدام حضور نداریم.

حجت الاسلام زمانی ابراز داشت: مسأله نهم ارسال مقالات به مجلات علمی دنیا است و مسأله آخر دعوت از متفکران جهان بشری از مسلمانان و غیر مسلمان است تا از زبان های خودشان افق های فکری را برای ما باز کنند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات